Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

@Charlotte: Norge har noe å lære av kulturen i DK. Der legger man ALLTID vareskiller på etter sine egne varer, noe som gjør at slike situasjoner ikke oppstår.

Husker slike episoder fra min tid i kassa, alt for ikke å gjøre jobben til personen i kassa lettere...

 

Bodd i DKland ett år, og danskene står nesten like fast ved det som ved sykkelrettighetene sine. Jeg var sistemann i køen idet jeg satte brusen min på båndet, så la ikke på sånn (det er jo uansett nestemann som legger på den) og rett før det var min tur så kom det en annen bak meg som ble lettere irritert på meg. Har forøvrig også fått opplæring i sykkeletikette av både bilister og andre syklister der. Begge hendelsene var i løpet av den første måneden jeg bodde der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de gjør jobben sin godt.

Jeg tror de fleste foretrekker pizza fremfor pølse, men velger pølse fremfor pizza grunnet pris. Hvis pizza på denne kiosken er billigere enn pølse, er det riktig av selgeren å informere om dette.

Det står jo enorme plakater som skriker teksten PIZZA MED VALGFRI 0,5L DRIKKE! 39,- KR rett i fjeset ditt, og med bilde av noe som overhodet ikke ligner på det du får, uansett hvor du snur deg på en bensinstasjon/kiosk.

Er det da virkelig nødvendig å pushe akkurat dette tilbudet på kundene når de spør etter en simpel grillpølse?. Det blir som omtrent som at en selger på Elkjøp prøver å selge deg en tv når du egentlig skal ha en radio.

 

Pizza istedet for pølse er ikke et bedre tilbud selv om det er ti kroner billigere, det er et annet tilbud. Og det er faktisk plagsomt at selgere på Narvesen pusher pølser, småkaker og hva det nå skulle være til ti kroner ekstra når man egentlig bare skal ha en Cola og sigaretter. Et sted går grensen, og jeg kan dessverre ikke si nøyaktig hvor, men det er et sted på veien i mellom Cola, sigaretter og en grillpølsemeny.

 

vel, jeg solgte tv og utstyr til ei som bare sku ha lyspære til 14 kr:D så istedenfor 14kr så ble det 14 000 kr:) det er snakk om å selge. det er det VI lever av

Lenke til kommentar

@Charlotte: Norge har noe å lære av kulturen i DK. Der legger man ALLTID vareskiller på etter sine egne varer, noe som gjør at slike situasjoner ikke oppstår.

Husker slike episoder fra min tid i kassa, alt for ikke å gjøre jobben til personen i kassa lettere...

 

Bodd i DKland ett år, og danskene står nesten like fast ved det som ved sykkelrettighetene sine. Jeg var sistemann i køen idet jeg satte brusen min på båndet, så la ikke på sånn (det er jo uansett nestemann som legger på den) og rett før det var min tur så kom det en annen bak meg som ble lettere irritert på meg. Har forøvrig også fått opplæring i sykkeletikette av både bilister og andre syklister der. Begge hendelsene var i løpet av den første måneden jeg bodde der.

Jeg legger alltid på slike på båndet i kassa, i både norge i sverige, og det er nesten eneste tilfellet jeg hører der stort sett alle sier takk.

 

Jeg legger den på etter mine varer av ren reflex, og jeg skulle gjette på at folka som kommer etter sier takk i 95% av tilfellene.

Merkelig at det er så mye hyggeligere enn alt annet.

Lenke til kommentar

Du må gjerne prøve Bear, tror du sliter sammenlignet med søte Svenske jenter bak disken:)

 

Dog, ikke noe dårlig salg du gjorde med disse 3 menneskene!

 

Man vet aldri, salg er ordlegging og hva man sier like mye some hvordan man sier det :) Mitt til nå "beste" salg slik sett var på vel 350 000 kr, en enkel 1 dags konferanse endte opp med helge pakke med oppgraderinger både på rom og mat siden.

 

Hva jeg har lært er å ikke gi kundene noe valg. Jeg sier aldri "Hva skal du ha å drikke" når jeg er servitør, da kan kunden "velge" selv. Jeg sier heller "Skal det være øl eller vin, eller kanskje mineralvann til maten?", og da har de 3 valg, som jeg har bestemt. I 99% av tilfellene velger de en av de tingene jeg har listet opp.

 

I et salg på en bensinstasjon ville jeg sagt "Det har vel smakt med en fersk bolle mens du venter på pølsen?". Valg, ditt valg. "Skal det være sprøstekt løk, rekesalat eller rå løk som tilbehør?". Å spørre direkte ut "Hvilket tilbehør" gir dem tid til å tenke, gi dem dine valg, så har du dem på kroken i de fleste tilfeller. Nå har jeg ikke jobbet på bensinstasjon men jeg tror nok ikke det er så forskjellig fra hva jeg ellers gjør som servitør i restauranten vår, til tross for forskjellen i klientellet. Bare ordleggingen er i orden så selger man det meste.

 

Frokost servise vi bruker koster oss rundt 20 kr inn per set (tallerken, tefat og kopp) fordi de kjøpes i store kvantiteter. Solgte inn et sett (6 stk) for 600 kr jeg til noen gjester som syntes de var så fin og spesiell (står jo logoen vår på dem). Fin fortjeneste :p

Lenke til kommentar

Jobber selv på Shell (Horten) - og når folk i disse dager spør om grillpølsemeny eller en annen meny, spør jeg om de vil spare 15-16 kr på å kjøpe 2 pizzaslice og begerdrikke.. 95% av de sier ja - resten sier nei.. :p

 

Er like gøy vær helg jeg jobber natt, samme fyr, like full - står å krangler med meg i over en time kanskje, om gratis mat.. :p Hoho..

Lenke til kommentar

Jeg legger alltid sånn skille ting selv på. Men vegrer meg litt for å legge en bak mine varer også. Redd det kan bli tolket litt som " jeg vil i hvertfall ikke at dine varer skal røre mine" av han som står bak meg. At det virker litt bryskt.

 

Eg gjer dette om eg ser at det kjem ein kunde bak meg, og tenker kun "i staden for at du skal legge deg horisontalt over bandet for å få tak i ein vareskillar, legg eg den her, så kan du bare legge på dine varer så fort det er plass på bandet". I enkelte butikkar er det umogleg å få tak i skillarar for andre enn kunden som vert ekspedert og kunden bak.

 

Det er derimot ingen som har sagt takk, men eg satsar på at dei gjer det same seinare om eg står bak ein gong.

Lenke til kommentar

@Charlotte: Norge har noe å lære av kulturen i DK. Der legger man ALLTID vareskiller på etter sine egne varer, noe som gjør at slike situasjoner ikke oppstår.

Husker slike episoder fra min tid i kassa, alt for ikke å gjøre jobben til personen i kassa lettere...

 

Bodd i DKland ett år, og danskene står nesten like fast ved det som ved sykkelrettighetene sine. Jeg var sistemann i køen idet jeg satte brusen min på båndet, så la ikke på sånn (det er jo uansett nestemann som legger på den) og rett før det var min tur så kom det en annen bak meg som ble lettere irritert på meg. Har forøvrig også fått opplæring i sykkeletikette av både bilister og andre syklister der. Begge hendelsene var i løpet av den første måneden jeg bodde der.

 

Jeg har forstått det slik at det er kunden foran deg som legger på skillepinna, mellom han sine varer og dine, også legger du på en sånn sak etter dine varer.

Uansett så er det litt morro å se hvor innarbeidet slike småting er i Danmark :p

Og når man skal betale med kort, er det standard kutyme å si "på beløpet" eller "50spenn ekstra", før kassadama trykker på betale-med-kort knappen.

 

Sykling i Danmark er jo luksus.

Lenke til kommentar

Er like gøy vær helg jeg jobber natt, samme fyr, like full - står å krangler med meg i over en time kanskje, om gratis mat.. :p Hoho..

Jeg opplevde alltid det samme når jeg jobbet natt et sted. Alltid noen som skulle ha billig eller gratis mat. Fikk "celebert" besøk av ruset kjendis flere ganger i uken (på hverdagene), og han skulle alltid fortelle meg at han syntes det var dårlig gjort å ikke selge varmmaten billigere rett før den skulle kastes. Og enda dårligere at jeg ikke kunne gi den bort når den snart skulle kastes. Så kjøpte han et eller annet og gikk, og så var det samme runden et par dager etterpå. Og et par dager etter deg igjn. Og et par dager...
Lenke til kommentar
Det blir som omtrent som at en selger på Elkjøp prøver å selge deg en tv når du egentlig skal ha en radio.

Problemet med kunder i el-forretninger er at de ofte ikke har peiling på hva de skal ha, og hvor mye det de har tenkt koster. En kunde kommer gjerne inn og tenker at "jeg skal ha en billig, grei datamaskin til YouTube", men er ikke villig til å betale mer enn 3000,- kr for det. Enkelte har ikke begreper om hva ting koster, og der må faktisk selgerne veilede.

 

I samme gata finner man de kundene som har hørt om noe, eller er vant til noe, og så kommer inn og skal ha det. Uten å egentlig vite om det tilfredsstiller deres behov. Om vi bare skulle solgt det kundene kom og spurte etter, tror jeg vi hadde fått vanvittig mange returer. Jeg tør påstå at kunder flest ikke har peiling på hva de egentlig trenger...

Lenke til kommentar

Problemet med kunder i el-forretninger er at de ofte ikke har peiling på hva de skal ha, og hvor mye det de har tenkt koster. En kunde kommer gjerne inn og tenker at "jeg skal ha en billig, grei datamaskin til YouTube", men er ikke villig til å betale mer enn 3000,- kr for det. Enkelte har ikke begreper om hva ting koster, og der må faktisk selgerne veilede.

 

I samme gata finner man de kundene som har hørt om noe, eller er vant til noe, og så kommer inn og skal ha det. Uten å egentlig vite om det tilfredsstiller deres behov. Om vi bare skulle solgt det kundene kom og spurte etter, tror jeg vi hadde fått vanvittig mange returer. Jeg tør påstå at kunder flest ikke har peiling på hva de egentlig trenger...

Du har jo et poeng, i min jobb er det ikke helt det samme. Kundene jeg har med å gjøre har (u)heldigvis såpass god teknisk innsikt at dem har en rimelig god idé om hva dem trenger, dog er det jo de gangene de ikke har begreper om behov og kostnad. Så for å komme tilbake til pølseanalogien, så er det i mitt virke i de fleste tilfeller helt bak mål å tilby pizza når kunden spør etter pølse. Selv om pizza er billigere, så dekker ikke pizza behovet for pølse.

Men selvsagt prøver jeg å selge litt pizza der det er et behov for det, men det er ikke det første jeg sier når kunden skal ha pølse.

Lenke til kommentar

Oh yeah. Var en dag Norsk Tipping var nede over hele landet. Enda det sto plakat at Norsk Tipping er nede så tok folk alikevel og gikk frem, gjorde seg klare med tippe lappene sine, stakk kortet inn i maskinen og begynte og se dumt på oss fordi vi ikke kom. Når vi ba dem lese plakaten så var det også vistnok vår skyld at hele nettverket var nede...wohoo...

Lenke til kommentar

Det er alltid noen sin skyld, og det er bestandig den som er så uheldig å være tilstede. Dog skjønner jeg hvorfor det er slik, og jeg skal gjerne være den første som innrømmer at jeg har gjort det samme. Bare ikke i så åpenbare sammenhenger (for meg), men når servicearbeidere i offentlig sektor ikke makter å gjøre deg oppmerksom på småting av stor betydning blir jeg forbanna. Enda mer irriterende er det at de stort sett sier "det er ikke jeg som lager reglene", men en ting er f… så klart, dem vet om de, og de kan godt gjøre folk oppmerksomme på dem. Skal da ikke være nødvendig å lese samtlige lover i dette landet bare for å få den servicen man forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...