Gå til innhold

Første gang med EOS 450D - Refleksjoner, tanker og spørsmål rundt 450 D vs G7


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lenge siden jeg har vært her på forumet nå, men jeg har kjøpt meg et Canon EOS 450D speilreflekskamera, og da har interessen for foto som smått begynt å krype tilbake igjen.

 

Fra før har jeg et Canon G7 "kompakt"kamera, og jeg ønsker å oppgradere til Speilrefleks pga raskere fokus, flere muligheter og en forbhøynet bildekvalitet.

 

Har tatt mer enn 1500 bilder siden jeg fikk EOS450 i hus, siste bilder var på hyttetur nå i helgen.

 

Jeg har gjort meg noen betraktninger jeg håper dere kan hjelpe meg med å svare på.

 

- Lukkertid og blenderverdi.. Kjører jeg samme program på begge kamera, (P), velger G7 vesentlig kortere lukkertid og større blenderåpning enn 450D.. går greit på en solfylt dag, men når det er mindre lys er da risikoen for uskarpe bilder med 450D vesentlig større.

 

Noen grunn til at disse 2 kameraer velger såpass forskjellig innstillinger??

 

- Ferdiginstilte programmer og blits: Jeg synes programmene for portrett og makro (og til dels auto) er greie og bruke. Problemet er at disse velger å fyre av blitsen bare det er tegn til skygge noen steder... Som igjen til tider ødelegger bilder (dersom jeg ønsker å ha skygge der..). Noen måter å skru av dette på??

 

Ellers er mine betrakninger hittil at når bildene først er bra, så er det veldig bra. Jeg har tatt en del bilder med G7 samtidig, for å sammenligne, og dette gir stort sett mer feilfrie bilder enn 450D gir slik jeg ser det..

 

Er nok en del trening igjen for fotografens del, men spesielt på bilder med hud og sol (slik det er en del av nå) blir bildene svært svært lyse (på grensen til utbrent) med 450D. Bruker som regel evaluerende lysmåling.. Kan dette være problemet?

 

Setter stor pris på alle svar

 

- Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Lukkertid og blenderverdi.. Kjører jeg samme program på begge kamera, (P), velger G7 vesentlig kortere lukkertid og større blenderåpning enn 450D.. går greit på en solfylt dag, men når det er mindre lys er da risikoen for uskarpe bilder med 450D vesentlig større.

Objektivene på kompaktkameraer er typisk laget for å yte best mulig på store åpninger. Dette må de være, fordi kompaktkameraer ikke tåler særlig mye nedblending før de blir diffraksjonsbegrenset. Blend G7'en din ned til f/8, så vil du se at bildet blir ullent.

 

Største tilgjengelige blender på 18-55'en din er noe mindre enn på G7'en, og best skarphet oppnås litt nedblendet. For å kompensere kan du øke iso til 400 eller høyere uten å måtte uroe deg for nevneverdig støy. De kan du bare drømme om på et kompaktkamera.

 

Funksjonaliteten i auto, eller kvaliteten på lysmåleren i en Canon skal jeg ikke mene noe om :roll:, men for portretter er det ofte lurt å velge sentrumsveid lysmåling. Forøvrig er den enkleste måten å komme seg ut av "grønn-auto-helvetet" (og bla. få kontroll over blitsens pop-up-iver) å skifte program til P. Da gjør fortsatt kameraet det meste for deg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Sånn generelt, er det slik at jo større sensor på kameraet, jo mindre er feilmarginene, dvs. at et kamera med liten sensor som f.eks. G7 vil klare å ta bedre bilder selv om man bruker litt feil teknikk. Men jo( og bedre) sensor, jo mer fleksibilitet og kvalitet på bildene når riktig teknikk blir brukt.

 

Tar man bilder med et APS-C speilrefleks( som f.eks. 450D), vil man tydeligere se feil. Med fullformat( som 5D2), blir det enda tydeligere.

 

Sats på å lære teknikk, og prøv deg mer på AV og TV programmene, der du selv bestemmer blender eller lukkertid.

 

En god start er: ved actionbilder, fugler og andre dyr i fart, bruk TV, og still inn raskest mulig lukkerhastighet. Blenderpå 4-5,6, og sett opp ISO om nødvendig.

 

Ved portretter og bilder der du ønsker å isolere et motiv, bruk AV, og sett blender på lavest verdi, eller et 1/2 trinn over for bedre skarphet. Unntaket er Makro, der blenderen bør være mindre( 5,6-11).

 

Ved landskap, gruppebilder og andre bilder der man ønsker så stor dybdeskarphet som mulig, bruk AV og sett blender på f/5,6-11.

 

Tar du bilder med blitz( helst ekstern), bruk TV eller M, og sett lukkerhastigheten på rundt 1/200.

 

Se på informasjonen i søkeren. Du ser en liten skala, som viser EV. Når den blinker i midten, er det korrekt eksponert.

Her har du et fotokompendium. Veldig lærerikt.

 

Lykke til med fotograferingen. :thumbup:

Endret av buitre
Lenke til kommentar
- Lukkertid og blenderverdi.. Kjører jeg samme program på begge kamera, (P), velger G7 vesentlig kortere lukkertid og større blenderåpning enn 450D.. går greit på en solfylt dag, men når det er mindre lys er da risikoen for uskarpe bilder med 450D vesentlig større.

Objektivene på kompaktkameraer er typisk laget for å yte best mulig på store åpninger. Dette må de være, fordi kompaktkameraer ikke tåler særlig mye nedblending før de blir diffraksjonsbegrenset. Blend G7'en din ned til f/8, så vil du se at bildet blir ullent.

 

Største tilgjengelige blender på 18-55'en din er noe mindre enn på G7'en, og best skarphet oppnås litt nedblendet. For å kompensere kan du øke iso til 400 eller høyere uten å måtte uroe deg for nevneverdig støy. De kan du bare drømme om på et kompaktkamera.

 

Funksjonaliteten i auto, eller kvaliteten på lysmåleren i en Canon skal jeg ikke mene noe om :roll:, men for portretter er det ofte lurt å velge sentrumsveid lysmåling. Forøvrig er den enkleste måten å komme seg ut av "grønn-auto-helvetet" (og bla. få kontroll over blitsens pop-up-iver) å skifte program til P. Da gjør fortsatt kameraet det meste for deg.

 

Tusen takk for svar! Jeg forsøker å holde meg mest i P, og kun unntaksvis i Auto. P er også den modus jeg er vant til mest fra G7.

 

Iso står som regel på Auto, og holder seg på 100-200 (basert på exif data) på en "vanlig sommerdag".. med mindre lys er den raskt oppe i 800, uten at dette har en negativ innvirkning på bildekvaliteten slik jeg ser det. (hvertfall ikke sett noe ennå.

 

Jeg forstår jo at jeg har en læringskurve her, men slik jeg ser det nå gir G7 mer konsekvent bedre bilder enn 450D med delvis automatiske innstillinger. Tenker da på Auto (naturligvis...) og P programmet. På mer manuelle innstillinnger vil 450D briljere, men her krevres det trening. Hvertfall fra min side

Lenke til kommentar
Sånn generelt, er det slik at jo større sensor på kameraet, jo mindre er feilmarginene, dvs. at et kamera med liten sensor som f.eks. G7 vil klare å ta bedre bilder selv om man bruker litt feil teknikk. Men jo( og bedre) sensor, jo mer fleksibilitet og kvalitet på bildene når riktig teknikk blir brukt.

 

Tar man bilder med et APS-C speilrefleks( som f.eks. 450D), vil man tydeligere se feil. Med fullformat( som 5D2), blir det enda tydeligere.

 

Sats på å lære teknikk, og prøv deg mer på AV og TV programmene, der du selv bestemmer blender eller lukkertid.

 

En god start er: ved actionbilder, fugler og andre dyr i fart, bruk TV, og still inn raskest mulig lukkerhastighet. Blenderpå 4-5,6, og sett opp ISO om nødvendig.

 

Ved portretter og bilder der du ønsker å isolere et motiv, bruk AV, og sett blender på lavest verdi, eller et 1/2 trinn over for bedre skarphet. Unntaket er Makro, der blenderen bør være mindre( 5,6-11).

 

Ved landskap, gruppebilder og andre bilder der man ønsker så stor dybdeskarphet som mulig, bruk AV og sett blender på f/5,6-11.

 

Tar du bilder med blitz( helst ekstern), bruk TV eller M, og sett lukkerhastigheten på rundt 1/200.

 

Se på informasjonen i søkeren. Du ser en liten skala, som viser EV. Når den blinker i midten, er det korrekt eksponert.

Her har du et fotokompendium. Veldig lærerikt.

 

Lykke til med fotograferingen. :thumbup:

 

Suverent! Tusen takk! har sendt kompendiet til print nå (kjekt å sitte på jobb gitt :))

 

Jeg skal forsøke meg med mer manuelle innstillinger. Jeg er kanskje "bortskjemt" med G7. Der stilte bildet på skjermen seg inn etter hvilke innstillinger man hadde på lukker og blender (lyserer / mørkere).. Nå må jeg lære meg mer av det grunnleggende, men det ser jeg intet negativt med. Skal sluke dette kompenidet, takk igjen!

Lenke til kommentar

Det er gjerne greit å lære seg til å bruke eksponeringskompensasjonen med en gang. Uansett hvor god lysmåler et kamera har så må du hjelpe litt til for å treffe riktig. Mitt råd er å unnagå auto og heller sette kameraet i P eller Av, og i tillegg bruke eksponeringskompensasjonen flittig.

Lenke til kommentar
Jeg forstår jo at jeg har en læringskurve her, men slik jeg ser det nå gir G7 mer konsekvent bedre bilder enn 450D med delvis automatiske innstillinger. Tenker da på Auto (naturligvis...) og P programmet. På mer manuelle innstillinnger vil 450D briljere, men her krevres det trening. Hvertfall fra min side

Hva legger du i "bedre bilder"? Bruker du jpeg (antar nesten det, siden Canon vel ikke tilater annet i grønn auto :roll:) eller raw? Om du ikke bruker raw, så er du ikke i nærheten av å hente ut det fulle potensialet i kameraet ditt (men det er et ekstra trinn eller to på læringskurven). Om du insisterer på ferdige bilder rett ut av kameraet, så er det nok mulig å få det til med litt mer aggressive innstillinger på nevnte parametre.

 

Det er en del faktorer som påvirker "opplevd bildekvalitet" - bla. oppskarping, kontrast og fargemetning - som gjerne er innstilt litt konservativt fra produsentenes side på speilrefleks, og som er satt tilsvarende aggressivt i kompaktkameraer. Årsaken er at en kompaktkamerabruker ikke forventes å ville gjøre noe med bildene sine, mens det motsatte er tilfelle for speilrefleksbrukere. Slike grep gjør at man taper informasjon i bildet, og det er derfor bedre å kunne gjøre det med en tapsfri arbeidsflyt på PCen enn å hente ferdige bilder ut av kameraet.

 

Til sist så er det nok også et faktum at Canons 18-55 IS (som jeg antar at du har) har fått et ufortjent godt rykte. Det er mye som tyder på at den i beste fall har svært stor eksemplarvariasjon. Imidlertid vil jeg nok forvente at du nedblendet til f/8-11 skulle kunne få teknisk greie bilder, selv med en skikkelig mandagssitron.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...