Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilberegning på km/t - Vw Passat B6.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Noen som vet hva feilberegningen er på en Passat B6? Altså hvor mye man egentlig kjører i selv om nåla står på f.eks. 50?

dette er individuelt fra bil til bil,og påvirkes blant annet av dekkdimmensjon og slitasje på dekkene......

for å være sikker på din bil,kan du enkelt måle dette med ein gps ;)

Lenke til kommentar

På de fleste biler er den feilkurven linjær, det vil si at feil utslaget blir større til større hastighet du har... Den viser fx bare to kilometer feil i 20km/t men viser kanskje 8-10km/t feil når hastigheten er 80-90 km/t... Noe å tenke på når du kjører i 30 kilometers farts grenser, slik at du ikke ligger å stanger nåla nesten opp til 40km/t i den tro at speedometeret viser 10 km/t feil... Kan bli dyrt hvis onkel politi måler deg.... :)

 

Ellers så ser du jo dette veldig ofte ute på veien, når gamle tanter eller gudder er ute å kjører i det de tror er 80km/t på speedometeret mens de i virkeligheten bare kjører i 70km/t... til enorm frustrasjon til de bak... Syntes de burde testet dette på EU kontrollene og satt inn et klistre merke på dashbordet som opplyste om vist hastighet og virkelig hastighet i la oss si 50km/t og 80km/t... Da ville alle visst hvor mye bilen viser feil og kompansert dette og det hadde blitt langt mindre irritasjon over gamle gubber med hatt og diverste skrukkete tanter i trafikken.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Letteste måten å finne ut dette på hvis du ikke har GPS er å kjøre forbi en av de fartsmålingsskiltene, da får du en indikasjon på hvor mye feil det viser. Som andre her skriver så husk på at dette forandres om du endrer rulleomkretsen på dekket, for eksempel fra vinter- til sommerhjul.

Du skal ikke stole 100% på de heller...

 

Jeg kjørte bak to andre med ca 50m mellomrom i 60km/t ca...jeg kjørte like fort som de to forran meg, og den visste 45-64-79 i 60 sona...de er jeg ikke helt fortrolig med desverre...;P

Lenke til kommentar
Letteste måten å finne ut dette på hvis du ikke har GPS er å kjøre forbi en av de fartsmålingsskiltene, da får du en indikasjon på hvor mye feil det viser. Som andre her skriver så husk på at dette forandres om du endrer rulleomkretsen på dekket, for eksempel fra vinter- til sommerhjul.

Du skal ikke stole 100% på de heller...

 

Jeg kjørte bak to andre med ca 50m mellomrom i 60km/t ca...jeg kjørte like fort som de to forran meg, og den visste 45-64-79 i 60 sona...de er jeg ikke helt fortrolig med desverre...;P

 

Jeg skriver "få indikasjon", ikke "få fasitsvar". Det er ingen av fartsmålerne som virker som de skal som viser fart med så stor feilmargin som du påstår.

Lenke til kommentar

Litt unødvendig å påpeke kanskje, men politiet trekker fra 10% på den målte farten de måler pga missvisning på speedometre.... Det vil derimot IKKE si at du konstant kan ligge i 88km/t i 80 sonen... :)... utenom i teorien såklart...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Litt unødvendig å påpeke kanskje, men politiet trekker fra 10% på den målte farten de måler pga missvisning på speedometre.... Det vil derimot IKKE si at du konstant kan ligge i 88km/t i 80 sonen... :)... utenom i teorien såklart...

Nei det gjør de ikke.....

 

De har alltid en sikkerhetsmargin, den blir nok automatisk omregnet i laseren slik at betjentene slipper å regne om hele tiden. Hvis du tror de trekker fra 10% befinner du deg nok i eventyrland....

 

Edit:

 

Ser ut som om sikkerhetsmarginen blir trukket fra av politiet likevel.

 

Her ble en motorsykkel målt til 153 km/t og etter det ble justert for sikkerhetsmargin ble han dømt for å kjøre i 150 km/t, det er 3 km/t som neppe er 10% av 153 km/t.

 

http://tb.no/article/20090323/NYHETER/812006480/1011/NYHETER

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Og bøteland..

 

I 109km/t blei det trukket fra 3km/t, så endte på 106 i 70`n..

 

Med andre ord, i store feilmarginen du har :)

Hmmm, se redigert versjon av innlegget mitt ovenfor. Ser ut som om sikkerhetsmarginnen er 3 km/t uansett hastighet, ihvertfall over 60 km/t da, mulig de bruker en annen margin fra 60 km/t og nedover.

Lenke til kommentar

Følgende blir trukket fra automatisk av måleutstyr:

Laser: 3km/t

Radar: 5km/t

"Fotoboks": 5km/t

 

Det er ingen prosentvis margin. Om man faktisk blir stoppet selv om laseren viser 61km/t i en 60-grense er det opptil den som måler å avgjøre. Fotobokser er innstilt til en bestemt hastighet, som kan være fartsgrense + 1 eller høyere.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Letteste måten å finne ut dette på hvis du ikke har GPS er å kjøre forbi en av de fartsmålingsskiltene, da får du en indikasjon på hvor mye feil det viser. Som andre her skriver så husk på at dette forandres om du endrer rulleomkretsen på dekket, for eksempel fra vinter- til sommerhjul.

Men kan man da stille på noe som gjør at den viser rett, på et verksted eller noe? Tenker bare om man kjøper nye felger som er større en orginal. Er jo litt plagsomt om den da viser feil hele tiden da kanskje. :p

Lenke til kommentar
Men kan man da stille på noe som gjør at den viser rett, på et verksted eller noe? Tenker bare om man kjøper nye felger som er større en orginal. Er jo litt plagsomt om den da viser feil hele tiden da kanskje. :p

Om man kjøper felger som er større enn orginalt og den totale juldiameteren øker vil speedometeret vise mer rett enn før bytte, gitt at ikke økningen i omkrets overstiger rundt 8-10%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...