Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilberegning på km/t - Vw Passat B6.


Anbefalte innlegg

Letteste måten å finne ut dette på hvis du ikke har GPS er å kjøre forbi en av de fartsmålingsskiltene, da får du en indikasjon på hvor mye feil det viser. Som andre her skriver så husk på at dette forandres om du endrer rulleomkretsen på dekket, for eksempel fra vinter- til sommerhjul.

Men kan man da stille på noe som gjør at den viser rett, på et verksted eller noe? Tenker bare om man kjøper nye felger som er større en orginal. Er jo litt plagsomt om den da viser feil hele tiden da kanskje. :p

 

Det går sikkert, men personlig ser jeg ikke vitsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Følgende blir trukket fra automatisk av måleutstyr:

Laser: 3km/t

Radar: 5km/t

"Fotoboks": 5km/t

 

Det er ingen prosentvis margin. Om man faktisk blir stoppet selv om laseren viser 61km/t i en 60-grense er det opptil den som måler å avgjøre. Fotobokser er innstilt til en bestemt hastighet, som kan være fartsgrense + 1 eller høyere.

 

Jeg ble tatt i 109 av en ATK, og de trakk av 3km/t..

Hva skyldes dette da tro?

Lenke til kommentar
På de fleste biler er den feilkurven linjær, det vil si at feil utslaget blir større til større hastighet du har...

 

Hvis den er lineær er den lik hele veien.

Hvis feilmargin øker prosentvis likt med hastigheten øker den lineært med hastigheten og da er den IKKE lik hele veien. Mulig man også kan definere ett konstant avvik til å være lineær men tror jeg holder med RWS her.

Lenke til kommentar
Letteste måten å finne ut dette på hvis du ikke har GPS er å kjøre forbi en av de fartsmålingsskiltene, da får du en indikasjon på hvor mye feil det viser. Som andre her skriver så husk på at dette forandres om du endrer rulleomkretsen på dekket, for eksempel fra vinter- til sommerhjul.

 

Disse skulle det vært flere av rundt omkring i landet, vet bare om to nord om bardufoss, ingen av de i finnmark.

Bomma litt på fartsgrensen ved en slik engang, så ikke 60 skilta, så lå vel i... litt over faktisk fartsgrense, sto "over 85" på den tavla :blush:.

 

Når det kommer til justering av speedometer, så er dette ofte en dyr affære(iallefall på eldre biler, kan muligens være enklere på digitale speedometere), greieste er egentlig å vite sånn ca hvor landet ligger og kjøre etter det.

Bytta girkasse på bilen min, men ikke bakdiff, så speedometerdrevet er helt gærnt, 50km/t er ca 60 på nåla, sikkert no sinnsykt verre når man nærmer seg 80-90.

 

EDIT: Pokkers tab og "submit post"

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...