Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje/eksoslukt i kupé?


Kajac

Anbefalte innlegg

Heisann

Min mors Hyundai Accent 2001 er enda ikke problemfri, og denne gangen er det at det kommer inn en bensin eller oljeaktig lukt inn i kupéen.

 

Når motoren er kald merkes ikke dette i det hele tatt, men etter den har blitt varm merkes det. Spesielt ved sakte kjøring, rygging eller tomgang. Det er helt tydelig at lukten kommer inn via ventilasjonssystemet.

 

Første tanken min var selvfølgelig en eksoslekkasje, men den teorien har vi stort sett utelukket. Bilen lager ikke unormal lyd, og det finnes ingen synlige lekkasjer i motorrommet. Eksosanlegget under bilen har vi ikke sjekket, men det er som sagt ingen unormale lyder.

 

Som tidligere nevnt kommer lukten inn via ventilasjonssystemet. Først trodde vi at det manglet en pakning mellom panseret og lufteinntaket, og at det derfor kom luft fra motorrommet inn i ventilasjonssystemet. Det stemte ikke. Paktningen er der.

 

Det er ikke snakk om en spesiellt sterk lukt, heller en svak anelse av lukten, men det skal jo sansynligvis ikke være sånn. En tanke som har slått meg er at sist bilen var på service, var veldig mange av delene i motoren smørt skikkelig godt inn med olje. Veldig godt. Jeg lurer på om det er dette som avgir lukten. Det kan jo stemme med at lukten kommer når motoren er varm. Jeg renger jo med at ventilasjonssystemet har dreneringshull slik at regnvann ikke skal komme inn i ventilasjonen, og kanskje denne lukten kommer inn herfra.

 

 

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var på gjør det selv-verkstedet i Bergen og heiste opp bilen, og fant en eksoslekkasje i en pakning på eksosanlegget. Noen som vet hvor det går ann å kjøpe pakninger til eksosanlegg for Hyundai Accent 2001?

viss du bor i bergen,ville eg prøvd auto 23 i fyllingsdalen....de forhandler hyundai....

ellers kan du jo prøve mekonomen,de kan ihvertfall sansynligvis skaffe i løpet av et par dager :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...