Gå til innhold

Skriftlig klage på div. (les innlegg) til rektor?


Anbefalte innlegg

Først og fremst: Flytt denne tråden om den burde vært postet i jobb&utdannings forumet. Takk!

 

Etter å ha fått igjen en relativt dårlig karakter (totalt ubegrunnet hvorfor den var dårlig) på et prosjekt i naturfag, tok jeg meg den frihet å spørre læreren min hva som trakk ned. Jeg fikk ikke noe svar på det, men istedenfor begynner han å hetse meg for alt mulig annet irrelevant bullshit, som ikke hadde noe med saken å gjøre. Uansett. Hva som videre skjedde gjorde meg rett og slett forbanna.

 

Jeg siterer læreren min: "Når vi går gjennom klasselisten prater vi om de forskjellige elevene, og når vi kommer til deg sier alle at du klager hele tiden. Dette er ikke noe jeg egentlig har lyst til å ta opp med deg..." Blabla. Så kommer han og sier at jeg bare klager og syter over alt, og at jeg er frekk(!) og burde skjerpe meg. I følge han hater visst alle lærerne meg, fordi jeg "klager".

 

Så, hva mener han med klager?

 

* I naturfag har undervisningen vår bestått av totalt off topic samtaler. Vi går ALDRI gjennom NOE av det som står i boka. Vi prater inngående om vepsebord og fugler når vi skal ha om arvelære og genetikk. Og dette er seriøs, sånn er det. Så når prøven kommer stiller alle helt uforbredt. Man klarer ikke få god karakter i faget ved muntlig, fordi det ikke går an å øve til den muntlig biten i klassen, fordi vi ikke gjennomgår noe av stoffet i boken, men alt annet. Er dette positivt? I samme faget er læreren helt "sjefen". Med en eneste gang det har ringt inn, låser han døren - så hvis noen er 10 sekunder forsinket kommer de ikke inn før de har stått der i 10 minutter, og læreren har kost seg med oppmerksomheten han får fra elevene. Jeg ble selv sperret ute en gang, og etter å ha banket på flere ganger, og ventet i 5 minutter gikk jeg på biblioteket. Den timen fikk jeg fravær og anmerking for ikke å ha møtt til timen.

* I norsk har vi en totalt inkompetent lærer. I timen gjør vi ingen verdens ting, og ingen av elevene har hatt med bøkene siden 1. uke av faget - vi har mao. aldri trengt dem. 20 minutter av hver eneste time går til navnopprop, og det hender dessuten at flere får fravær fra timene fordi læreren rett og slett ikke ser at de er i timen. Og når læreren ikke en gang kan navnet på eleven, hvordan skal h*n da sette karakter for muntlig innsats på dem?

* I et annet fag (innen samfunnsfaglig retning) har vi to skoletimer i uken. Totalt sett har de timene gått bort annenhver uke. Noe som gjennomsnittlig tilsvarer 1 time per uke med faget. Vi får også prosjekter som det da forventes at vi gjør hjemme.

* I et annet fag er pensumet enormt. Til en prøve har vi kanskje tre kapitler å lese - noe som tilsvarer over 100 sider i en stor bok. Så da blir vel også prøven på minst to timer? Neida. Alle prøvene vi har fått i disse fagene har elevene blitt ferdig med på 10-20 minutter. Hvordan skal vi da få vist kompetansen våres?

 

Dette er ting jeg ser på som store problemer, og noe som overhode ikke er akseptabelt - uansett! Allikevel er det ingen som tørr å si ifra. Dette er noe jeg har gjort i løpet av den såkalte "Klassens time." Jeg har egentlig ikke ville sagt noe om det, fordi det får meg i et dårlig lys, men når læreren sier for n'te gang: "Er det virkelig ingen som har noe å si?", føler jeg at jeg måtte skyte inn med dette, da det faktisk er et stort problem. Når jeg har pratet om disse problemene har jeg holdt en seriøs, saklig tone - og på ingen måte navngitt eller utpekt spesielt hvilke lærere som gjør en mindre bra jobb.

 

Så da kommer læreren nå (på slutten av året, nest siste dagen), og sier at alle lærerne synes jeg klager som en drittunge, og at jeg burde skjerpe meg. At jeg ikke duger på skolen, og aldri vil få bedre enn 4 i naturfag.

 

Er det rett at JEG er den som skal settes i dårlig lys og skal skjeldes ut fordi jeg sier min mening om åpenbarige problemer i skolen? Er det jeg som skal pisses på, og hates av lærerne fordi INGEN av de andre i klassen tørr å steppe opp og si sin mening i klasserommet?

 

Alle elevene i klassen (ja, har pratet med dem om det), synes det er supert at jeg har sagt i fra i klassens time, om at prøvene i (et visst) fag er ALT for korte, og at man ikke er i nærheten av å vise hva man kan. At norsktimene bare er tull. Og at naturfag timene går bort til bare off topic snakkingen om ingen verdens nyttige ting mht. pensumet/kunnskapsløftet. (Det skal også nevnes at ingen av lærerne har tatt til seg noe av det jeg har sagt, og ingenting er blitt forbedret.)

 

Jeg synes dette er svært dårlig gjort overfor meg. Skal man ikke kunne si sin egen mening uten om at man blir hatet av lærerne sine? Jeg vurdere nå å sende inn et brev til rektor på skolen for å forklare situasjonen.

 

Hva mener dere? Jeg trenger litt hjelp med denne her. Er det jeg som er en paranoid idiot, eller har jeg sant i det jeg sier? I så fall, vil et slikt brev gjøre ting verre, eller vil det bedre situasjonen?

 

(Dette ble litt vel langt, men håper noen gidder å se på det.)

Endret av KAKEGUTT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg kan garantere deg at det ikke vil hjelpe deg å klage og styre. Da oppnår du bare mer fiendlighet.

 

Innse at verden ikke er rettferdig, og at du noen ganger må smiske og holde kjeft for å oppnå det du vil ha. Da jeg var yngre var jeg akkurat som deg. Klaget på lærere, sjefer, befal i militæret og alt som var. Den eneste det fikk konsekvenser for var meg selv.

Endret av johnx2
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg kan garantere deg at det ikke vil hjelpe deg å klage og styre. Da oppnår du bare mer fiendlighet.

 

Innse at verden ikke er rettferdig, og at du noen ganger må smiske og holde kjeft for å oppnå det du vil ha. Da jeg var yngre var jeg akkurat som deg. Klaget på lærere, sjefer, befal i militæret og alt som var. Den eneste det fikk konsekvenser for var meg selv.

 

Hvis læreren ikke gjør jobben sin, så MÅ noen klage, ellers går dette utover klasse etter klasse i fremtiden. Ingenting blir ihvertfall gjort om rektor ikke vet om problemet.

Lenke til kommentar
Hvis læreren ikke gjør jobben sin, så MÅ noen klage, ellers går dette utover klasse etter klasse i fremtiden. Ingenting blir ihvertfall gjort om rektor ikke vet om problemet.

 

I så fall kan man klage etter man er ferdig med utdanningen, hvis det er så viktig. Hvis du vil ha dårlige karakterer er den beste måten å ordne det på å bli uvenn med lærerne. Og det har visst TS klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...