Gå til innhold

Hvilken zoom-linse med stabilisator skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Ingen av de to nevnte er spesielt velegnet til sportsfotografering,de har omtrent samme blender-spekter men 55-250 er nok litt raskere på fokusering.

 

Ville kanskje gått for 18-270 som er det som blir mest anbefalt av det superzoomene som er på markedet,og ved en senere anledning kjøpt et dedikert objektiv for sportsfotografering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen av de to nevnte er spesielt velegnet til sportsfotografering,de har omtrent samme blender-spekter men 55-250 er nok litt raskere på fokusering.

 

Ville kanskje gått for 18-270 som er det som blir mest anbefalt av det superzoomene som er på markedet,og ved en senere anledning kjøpt et dedikert objektiv for sportsfotografering.

 

Ja, kan nok være det mest fornuftige!

Var hos JapanPhoto i dag, skulle få lov til å bytte objektiv om jeg ikke var fornøyd med det jeg kjøpte. Så kan jo starte med å teste 18-270'n..

(De hadde den ikke på lager, så må vente til neste uke (liker ikke å vente!!!).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte Tamron 18-270 VC (med stabilisator).

 

Har vært ute og testet objektivet i dag. Været er knallbra, blå himmel og sol, gir mye lys og farger!

Har en løpshund som var prøekanin for objektivet.

Alle bildene ble tatt på 1/500 - 1/1250 lukkertid med iso 400 (auto sportsprg.).

 

knipset 101 bilder, av disse var vel bare ca.10% av bildene som ble skarpe og brukbare.

 

 

Konklusjonen er at man får ikke både i pose og sekk,

og skal man ha en sportsobjektiv så må man ha en egen dedikert objektiv til dette,

i mitt tilfelle og prisklasse så virker det som den eneste løsningen er Canon 70-300IS.

Da må man bare bite i d sure eplet og bytte mellom 2 objektiv hele tida :(

 

Jeg beholder 18-270'n, men kjøper 70-300 i tillegg når føler for å ta meg råd til det...!

 

 

Bildene er henholdsvis tatt med:

1. f/5,6, 1/1000 iso-400 = litt uskarpt

2. f/5,6, 1/1000 iso-400 = litt uskarpt

3. f/6,3 , 1/800 iso-400 = litt uskarpt

4. f/5,6 1/1000 iso-400 = greit!

+++mange riktig uskarpe bilder...

post-3400-1247395871_thumb.jpg

post-3400-1247395888_thumb.jpg

post-3400-1247395899_thumb.jpg

post-3400-1247395910_thumb.jpg

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar

Tillegg: Jeg ser at du har drevet med "panning", altså å følge hunden din med objektivet mens den løper. Det er litt vanskelig, for du må passe på å ha samme hastighet på panningen som hunden har for at det skal bli skarpt.

 

Du kan evt sette kamera til auto-ISO og fast lukkerhastighet(S-program) som er nok til å "fryse" bikkja. Da vil kamera plukke en ISO-setting og blenderverdi som oppnår riktig lukkertid - om mulig.

Lenke til kommentar
Jeg beholder 18-270'n, men kjøper 70-300 i tillegg når føler for å ta meg råd til det...!

 

Når du føler for og oppgradere til et mer anvendlig sportsobjektiv ville jeg heller sett på en av 70-200 objektivene til Canon

 

200mm blir for lite!

70-300 IS vet jeg fungerer perfekt for jobben...

 

Tillegg: Jeg ser at du har drevet med "panning", altså å følge hunden din med objektivet mens den løper. Det er litt vanskelig, for du må passe på å ha samme hastighet på panningen som hunden har for at det skal bli skarpt.

 

Du kan evt sette kamera til auto-ISO og fast lukkerhastighet(S-program) som er nok til å "fryse" bikkja. Da vil kamera plukke en ISO-setting og blenderverdi som oppnår riktig lukkertid - om mulig.

 

Skal prøve tipset ditt s¨snart jeg kommer tilbake fra ferie (drar i morra!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...