Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

HJELP! Hvordan lære engelsk?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Litt historie:

 

På barneskolen når vi begynte å lære engelsk gadd jeg ikke å gjøre en dritt! Skulket og litt sånt.

På ungdomskolen Gadd jeg heller ikke å gjøre en dritt i engelsktimen.

 

Samme på videregående første klasse, skulking og sånt i engelsktimene.

 

Så har jeg har egentlig ikke lert en dritt engelsk!

 

Så noen som vet hvordan jeg kan lære engelsk kjapt og enkelt?

 

Takker for svar!

 

 

Mvh EngelskDritt :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å lese masse engelske bøker. Kommer du over noen ord du ikke forstår? Slå det opp. Ofte så kan man uansett skjønne hva de betyr ut fra sammenhengen.

Ulempen med denne metoden er at man ikke lærer uttale så godt. Prøv å finne noen som er gode i engelsk og snakk masse engelsk med de.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske så glad i http://www.youtube.com

 

Følger med på blogger og sånt, ser masse videoer og skriver kommentarer. Føler jeg har lært en god del av det. Generelt tips: Prøv å bli så oppmerksom på engelsken rundt deg som mulig. Når du ser film kan du prøve å faktisk høre på hva de sier. (istendfor å bare lese teksten)

 

Men for å lære engelsk fort.. Da må man vel ta etellerannet kurs vil jeg tro. Man får ikke så mye muntlig trening av å lese og høre.

 

edit: Les! ja! Enig med de andre her. Finn noe du er interessert i og les om det. Kanskje en biografi av en person du finner interessant? Å finne noen å snakke med var også en god idé.

 

edit2: Velkommen til forumet, Engelskdritt :p

Endret av BooBass
Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

 

Litt historie:

 

På barneskolen når vi begynte å lære engelsk gadd jeg ikke å gjøre en dritt! Skulket og litt sånt.

På ungdomskolen Gadd jeg heller ikke å gjøre en dritt i engelsktimen.

 

Samme på videregående første klasse, skulking og sånt i engelsktimene.

 

Så har jeg har egentlig ikke lert en dritt engelsk!

 

Så noen som vet hvordan jeg kan lære engelsk kjapt og enkelt?

 

Takker for svar!

 

 

Mvh EngelskDritt :yes:

 

Jævlig smart.

Lenke til kommentar

Les Harry Potter på engelsk :new_woot:-.. Burde kanskje bli kvitt den instillingen du har til Engelsk... det er flott språk og med dagens medier så har du mange måter å lære deg bedre engelsk på. Youtube, blogger, engelske forum, se på film med engelsk subtitles osv.

 

Det beste rådet er LES!

Endret av Luna91
Lenke til kommentar

TV, film og bøker er dine bestevenner, selv så utviklet jeg engelsken min noe helt utrolig iløpet av mine 1,5år med World of Warcraft - ikke at jeg vil anbefale det. Men ventrilo hver dag med engelsktalende folk må jo bare gå bra.

 

Men sats på bøker som hovedkilde, også se en film/serie innimellom. om du gjør det med en mentalitet som sier at nå skal jeg lære engelsk så burde det gå ganske radig, regner med at du kan noe av basicen når det kommer til engelsk?

Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på hvilket nivå du er på og hva du trenger å lære deg.

 

Som sagt tidligere; les og se på engelske videoer (TV/film, blogg etc...),

 

Når du leser bør du lese høyt for deg selv, og stopp etter en stund og gjenfortell for deg selv (på engelsk) hva teksten handler om.

 

Men vil også anbefale å ta kontakt med engelsklæreren din og forklar situasjonen. Han/hun kan sikkert hjelpe deg og kanskje legge opp et program for deg? så du vet hva du skal fokusere på...

Lenke til kommentar

Gode måter å lære engelsk:

 

-Se filmer ALLTID på engelsk med norsk tekst om du trenger hjelp til å lære ord, ellers engelsk

 

-Slå opp ord du ikke kan, og pugg dem

 

-Les bøker

 

-Spill dataspill på engelsk

 

-Les nyheter på engelsk

 

-Anvend det du lærer med andre som har engelsk som morsmål eller et godt sidemål

Lenke til kommentar

^Ser ikke helt poenget med å se filmer med norsk tekst, da tekstingen er svært forenklet som et resultat av formatet.

 

Personlig var jeg svært dårlig i engelsk helt frem til jeg begynte på ungdomskolen, både skriftlig og muntlig. Måten jeg løste det på var å lese en 6-8 engelske bøker i løpet av sommerferien før ungdomskolen høyt for meg selv. På den måten fikk jeg praktisert uttale også. Jeg slo opp alle ord jeg ikke forstod opp i en ordbok, skrev de ned, og hver kveld prøvde jeg å huske de viktigste (jeg endte opp med å slå opp noen ord flere ganger).

 

Forresten, nå vet ikke jeg hvor god du er i norsk, men det kan være lurt å se på hvordan språket er bygd opp. Jeg liker i hvert fall det å skape meg en oversikt over det jeg skal lære og hva jeg har lært. F.eks. så vil det være svært nyttig å se på setningsoppbygningen engelsk vs. norsk, (fortid, nåtid, fremtid. Subjekt, objekt, verb. kjønn, osv osv). Om du virkelig ønsker å lære et språk må du jobbe med forståelse ved å lese og lytte. Men du må også jobbe med hvordan du selv uttrykker deg selv skriftlig og muntlig ved å praktisere dette, og skal du gjøre dette feilfritt bør du jobbe med det rent "tekniske"/språklige. Et bra sted å starte er her (linguistic typology).

 

Om du virkelig ønsker å lære deg engelsk burde du kanskje se på det å kombinere ditt eget arbeit med språket med et engelsk språkkurs. Det er vanskelig å lære seg et språk en kan svært lite av uten å få hjelp fra andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834

Som de andre her har sagt, se filmer og masse TV med engelsk dialog, det hjelper faktisk! Riktig nok er det ikke alle som plukker opp ting når de ser på TV, men jeg er ihvertfall sånn at jeg snapper opp ord og uttrykk fra nettopp TV og blir dermed flinkere i språket (engelsklæreren min på VGS trodde jeg hadde bodd i USA fordi jeg hadde lagt meg til en amerikansk aksent pga nettopp tv-titting...). Kanskje du kan sette på et random tv-program/film og følge med på hva de sier/hvordan de sier det osv... Da lærer du ihvertfall LITT :)

 

Det er litt vanskelig å sette seg inn i situasjonen din, men jeg vil råde deg til å gjøre slik som vi har sagt. Samtidig bør du få ekstrahjelp, siden du rett og slett ikke har vært "utsatt" for språket før, noe som helt klart ødelegger veldig mye.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...