Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Xander: Var kanskje litt hard i ordbruken når jeg kalte deg dum, skjønner litt mer hva du mener nå, og er enig i at det beste er å gi beskjed, men det går an å gjøre det både direkte og indirekte, en anmeldelse er gjerne i overkant direkte i mine øyne... :) Poenget er at det ikke er nødvendig å på død og liv såre folk bare fordi du ikke liker dem, går an å "finte" seg ut av de fleste slike situasjoner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe....skjønner hvem du sikter stian(mailamn)

Noen misforståelser her.Denne fyren er ikke en fyr det er synd på.Han ser på seg selv som verdens fremste,kjekkeste,mest inteligente osv.

I tilegg har han ingen form for selv ironi og han har ikke evne til å se hvordan han selv oppfører seg. F.eks han snakker dårlig norsk,men elsker alikevel å le hånelig av andre hvis de får sagt noe feil.Han er også en materalistisk dritt sekk som kan alle priser på alt han eier og må alltid få frem at hans ting er dyrere enn dine.Han er også av den typen som tror at han er best i allt,noe som overhodet ikke stemmer.I tilegg er han fortsatt så barneselig at han skryter av folk han kjenner som onkeln sin som har SÅ peiling på data. Noen av dere tenker sikkert nå at han umulig kan være så ille,men jo han er faktisk ubeskrivelig.Dere som sier at vi virker smålige kan jeg forstå,jeg hadde også kansje tenkt dette hvis jeg bare hadde lest dette , men hadde dere kjent denne fyren så hadde dere forstått oss. Han er faktisk noe av det verste dere kan tenke dere av en"venn"

Lenke til kommentar

Tror folk i for liten grad skiller mellom "venner" og "bekjente". Og ja, jeg er nok en nordlending som syns at ting burde bli sagt rett ut. Jeg gjorde det, ovenfor en jeg har kjent siden barndommen (en dag gikk det for langt og han irriterte meg for mye), og han stort sett ikke prata med han siden. Og det føles helt greit.

 

Mobbing og steining og baksnakking er bare piss...

 

Og joda, er enig i at det kan være snilt å henge en time eller to en gang i blant med sånne type "outcasts", ofte. Dog, snobbete IQ-fattige enebarn og slikt har jeg særdeles lite til overs for.

Lenke til kommentar
Hehehe....skjønner hvem du sikter stian(mailamn)

Noen misforståelser her.Denne fyren er ikke en fyr det er synd på.Han ser på seg selv som verdens fremste,kjekkeste,mest inteligente osv.

I tilegg har han ingen form for selv ironi og han har ikke evne til å se hvordan han selv oppfører seg. F.eks han snakker dårlig norsk,men elsker alikevel å le hånelig av andre hvis de får sagt noe feil.Han er også en materalistisk dritt sekk som kan alle priser på alt han eier og må alltid få frem at hans ting er dyrere enn dine.Han er også av den typen som tror at han er best i allt,noe som overhodet ikke stemmer.I tilegg er han fortsatt så barneselig at han skryter av folk han kjenner som onkeln sin som har SÅ peiling på data. Noen av dere tenker sikkert nå at han umulig kan være så ille,men jo han er faktisk ubeskrivelig.Dere som sier at vi virker smålige kan jeg forstå,jeg hadde også kansje tenkt dette hvis jeg bare hadde lest dette , men hadde dere kjent denne fyren så hadde dere forstått oss. Han er faktisk noe  av det verste dere kan tenke dere av en"venn"

 

fysjameg... HATER sånne... gi han gla' deng

Lenke til kommentar
Selv har eg en kompis som er meget "rar" og sosial uintelligent men han preiker eg med forsatt. Hender han kommer bort til meg bare for å daffe og sitte foran'n pc'n. Man må jo tenke på at stakkaren ikke har andre venner.

 

Er enig med deg her, litt hensyn bør man ta i slike tilfeller, men problemet er jo ofte at slike personer bare kjenner deg og få/ingen andre og dermed henger på som en klegg hele tiden og det skjønner jeg at folk synes er slitsomt.

 

Vanskelig moralsk/etisk problemstilling dette her. Jeg synes ihvertfall at det rette er å prøve å 'hjelpe' vedkommende ved å tilbringe tid sammen med han/henne og kanskje prøve å dytte han i riktig retning. Men det er klart at et sted går grensen.

Lenke til kommentar

Vanskelig moralsk/etisk problemstilling dette her. Jeg synes ihvertfall at det rette er å prøve å 'hjelpe' vedkommende ved å tilbringe tid sammen med han/henne og kanskje prøve å dytte han i riktig retning. Men det er klart at et sted går grensen.

 

Spørst hvilken person det er. Er det en bråkjekk fyr, så bli kvitt han på en ærlig måte. Vær litt aksom med de "svake".

Lenke til kommentar

Ok, så vidt jeg har forstått det er dette en type som helt klart lever opp til min kjære mors definisjon av en "klyse". Og hun er ikke den som er kjapp til å sette merkelapper på folk! :) Klyser skal settes på plass! Leveregel nummer en, bank janteloven inn i hodet hans! ;) Seriøst, la han få vite hva dere synes om han, og gi gjerne beskjed når han er i ferd med å dumme seg ut, de fleste tar det til seg etterhvert!

Lenke til kommentar
Jeg har et problem, et stort problem.

En fyr i klassen min ,eller lettere sagt en russer. Han kom til norge for en del år siden og han er i dag norsk statsborger. Når han kom til Norge virket han som en hyggelig fyr og vi ble fort kjent. Men etter vært begynte han å mase og skryte noe ekstremt, noe som han gjør enda.

Han prøver å henge sammen med oss "nerde" gutta i klassen ,men ingen liker han. Vi har prøvd å bli kvitt han ,men han henger på oss som ei flue. Det værste er at han skryter av data kunnskapene sine(som ikke eksister)

Jeg trenger hjelp ,hva skal jeg gjøre ,jeg må bli kvitt den dusten!

 

Kjenner godt til sorten, og mener jeg har erfaring nok til å gi råd.

 

Det er flere varianter av og bevegrunner for tilfellet, men symptomene befinner seg i områdene: egosentrisme, paranoia ..psykopati

 

Rådet jeg kan gi er ganske enkelt - Du må velge et av to: akseptanse eller ignoranse.

Hvis man er tøyelig nok til det selv, er det mulig å innordne seg tilfellets premissekompleks med mulighet for positiv påvirkning. Men det krever et visst talent på det mentalinnsiktsvise plan.

 

Ellers er ignoranse effektivt hvis man ønsker å bli kvitt en slik person. Men den må være gjennomgående, skruppeløs og uten tilbakefall i betydning; medynk, samvittighetskvaler som fremelsker unnskyldninger, lyst til å skvære opp o.l..

 

Noen ganger er det bare hard lut som nytter, enten det gjelder mennesker eller rotter :shrug:

Lenke til kommentar

Asso, dere, da...

 

Jeg forstår forbasket godt at det ikke er bare-bare å ha en slik venn, jeg har hatt opptil flere slike selv. Jeg synes det er helt feil å fortelle dem at de er noen idioter, i stedet for å fjerne seg fra problemet, forsøk heller å gjøre noe med det.

 

Da jeg gikk på ungdomskolen kom jeg i klasse med et sangomsust mobbeoffer. Han tok kontakt, og jeg tok i mot kontakten. Det viste seg at gjennom "skallet" så var han er real og grei gutt, men det tar litt tid å komme inn til det. Omgang med jenter (og mennesker generelt) var ikke hans sterke side, men i stedet for å ta avstand fra ham, forsøkte jeg heller å komme innpå han. Etterhvert kunne vi snakke ærlig sammen, og jeg gav han konstruktiv kritikk. Han visste nemlig selv at han ikke var den skarpeste sosiale kniven i skuffen, så vi gjorde en avtale om at jeg kunne få "rette" på ham når han gjorde noe mindre smart.

 

Etterhvert lærte han hva som er akseptert og hva som ikke er det; hvordan man bør omgås mennesker, og hvordan ting henger sammen; hvordan man reagerer på ting, og hva man lar vær å gjøre, uansett hvor provosert man kan bli.

 

I dag har gutten mange venner, han har hatt kjæreste, og møter folk med et smil, uten å drite seg (alt for mye) ut.

 

Det har tatt tid, men det har også gitt meg en god og ærlig venn, og det føles utrolig godt å se at han fungerer godt i sosiale kretser, at jeg på et måte har utrettet noe ikke-materialistisk.

 

 

Hvor håplåst det kan høres ut; det kan jo være verdt et forsøk? Bare en tanke.

 

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
Noen ganger er det bare hard lut som nytter, enten det gjelder mennesker eller rotter :shrug:

 

Det stemmer. Men det er neppe så lett å bare si det rett fra leveren til han da. Og det blir garantert et slag i ansiktet for denne typen, spesielt hvis han tror han er verdens beste i alt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...