Gå til innhold

Søke om å få lappen tilbake


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

 

For en måned siden miste jeg lappen, alt om dette står her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1103798

 

Jeg jobber på en 7-eleven kiosk, og den siste tiden har jeg komt veldig mye forsent til jobb, nå til sommeren skal jeg jobbe mye natt og mye på morgenen.

 

Jeg har fått 2 advarsler, og med en til forsent komming så ryker jeg rett ut. Jeg er veldig avhengig av å ha penger hele tiden, ettersom jeg har endel regninger å betale osv. jeg har jobbet på 7-eleven i snart 3 år så vil jeg ha denne jobben som en referanse, ergo jeg vil ikke miste jobben. Da hjelper det meg ikke så mye.

 

Spørsmålet mitt er: Er det mulig å søke om å få lappen tidligere hvis både jeg å sjefen min skriver en søknad? I så fall hvor sender jeg dette? Så vil jeg vite om det virkelig er vits å i det hele tatt å prøve.

 

Jeg føler også det at, når man er med i en sånn ulykke så forstår man at det skal ikke mye fart til for å få det til, jeg har lært leksa, jeg har hatt det ganske jævlig etter denne ulykken. Vet ikke om noen her har vært med på noe lignende før, men man tenker endel på det etterpå. Ihvertfall jeg.

 

Håper noen kan hjelpe meg

 

 

Mvh Sealine :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok!

 

Sa ikke at dett skulle være politiet sitt problem, lurte bare på om de tok hensyn til slikt, ettersom jeg egentlig ikke har peiling.

 

men uansett takk for gode svar, tenkte egentlig det samme. Men lurte egentlig bare på om mulighetene var der. Men det sier vel egentlig seg selv.

 

er bare det at her hvor jeg bor så er det 50% sjangs for at bussen kommer eller ikke kommer. Så er det heller ikke alltid bussen går, feks tidlig på en søndag\lørdag, eller på natta osv.

 

 

Mvh. Sealine :thumbup:

Lenke til kommentar

Vilkåret for å få forkortet tapstid for førerkort står i tapsforskriften § 9-1, jamfør vegtrafikkloven § 40. Det må foreligge "særlig grunn". Det følger av forarbeidene at hvis du er fratatt førerkortet av en domstol kan ikke politiet ta hensyn til omstendigheter som forelå på domstidspunktet, av Grunnlovsmessige grunner (politiet skal ikke kunne overprøve domstolen).

 

Med "særlig grunn" mener man altså en formildende omstendighet som har oppstått etter at du mistet førerkortet. Du har ikke fått jobben etter at du mistet førerkortet, i og med at du har jobbet der i tre år. Hvis du skal ha noen sjanse på en slik søknad må du ha en sabla god overtalelsesevne.

 

Hvis du er blitt fratatt førerkortet i seks måneder, og du fikk førerkortet etter 2006 skal du også ha prøvetid. Hvis du blir fratatt førerkortet i prøvetiden må du kjøre opp på nytt.

Lenke til kommentar
Det er svært få tilfeller av dette.. Til og med yrkessjåfører som lever av jobbene sine, får ikke lappen tilbake ved å søke. Å søke nytter som regel IKKE. Er nok bare til å begynne å ta tidligere busser/taxi.. At du skal på jobb, er ikke politiet sitt problem dessverre..

Dette stemmer ikke.

 

Yrkessjåfører får i mange tilfeller redusert straff ved å søke på denne måten.

 

EDIT: Dette gjelder selvsagt ikke ansatte hos 7-Eleven.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Det er svært få tilfeller av dette.. Til og med yrkessjåfører som lever av jobbene sine, får ikke lappen tilbake ved å søke. Å søke nytter som regel IKKE. Er nok bare til å begynne å ta tidligere busser/taxi.. At du skal på jobb, er ikke politiet sitt problem dessverre..

Dette stemmer ikke.

 

Yrkessjåfører får i mange tilfeller redusert straff ved å søke på denne måten.

 

EDIT: Dette gjelder selvsagt ikke ansatte hos 7-Eleven.

 

Dette strider mot forskriftens ordlyd, lovens ordlyd, og ordlyden i rundskrivet til politimestrene. Har du noen statistikk?

Lenke til kommentar
Ingen vits i å søke. Har aldri hørt om at yrkessjåfører har fått redusert straff. Jeg har selv erfaring innen området. Er yrkessjåfør og har mistet førerkortet.

Jeg er også yrkessjåfør på deltid, har aldri mistet lappen, men vet om flere kolleger som har det. Noen av dem har også søkt om å få den tilbake på grunnlag av at straffen får voldsomme konsekvenser, her snakker vi tap av inntekt som fører til at regninger og låneavdrag ikke kan betales. Vi snakker ikke om å slippe hele straffen, men at straffen blir kuttet ned på.

 

På generelt grunnlag vil jeg si at man som yrkessjåfør virkelig burde kjenne til de konsekvenser råkjøring har, og at man derfor ikke burde få noen formildende straff.

 

krikkert: Har ikke tilgang på noen statistikk, om en slik finnes tviler jeg sterkt på at den er eller vil bli frigitt. Jeg baserer meg kun på erfaringer fra kolleger. Dette rundskrivet du snakker om er interessant, har du en link til det?

 

EDIT: Ser i etterkant at ordlyden "mange" jeg brukte i posten over kanskje er misvisende, jeg burde nok heller skrevet "noen".

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
krikkert: Har ikke tilgang på noen statistikk, om en slik finnes tviler jeg sterkt på at den er eller vil bli frigitt. Jeg baserer meg kun på erfaringer fra kolleger. Dette rundskrivet du snakker om er interessant, har du en link til det?

 

EDIT: Ser i etterkant at ordlyden "mange" jeg brukte i posten over kanskje er misvisende, jeg burde nok heller skrevet "noen".

 

Finner det ikke på noen offentlig tilgjengelig tjeneste. Det er uansett rundskriv POD-2007-1.

 

2.7.2 Vilkår for forkortelse av fastsatt tapsperiode

 

§ 40 i vegtrafikkloven bestemmer at politimesteren kan forkorte periode for tap av førerett mv. fastsatt ved dom eller forelegg « dersom særlige grunner taler for det ».

 

Vilkåret om særlige grunner tar sikte på etterfølgende forhold. Slike forhold, som f.eks. alvorlig sykdom eller forverret økonomi langt utover det påregnelige, vil kunne gi grunnlag for en viss nedsettelse av en tidsbestemt tapsperiode eller sperrefrist.

 

Politimesteren er videre gitt kompetanse til å forkorte en fastsatt periode, selv om minstetiden etter lov og forskrift (henholdsvis 1 og 5 år) ikke er utløpt. Vilkåret er at « meget tungtveiende grunner taler for det ». Om dette er i Ot.prp.nr.52 (2002-2003) på side 55 uttalt: « Til forskjell fra gjeldende rett foreslås det at nedsettelsen primært må ha sin begrunnelse i etterfølgende forhold. Politiet bør av konstitusjonelle hensyn ikke gis kompetanse til å overprøve domstolens vurderinger av omstendigheter som forelå allerede på domstidspunktet, selv om det dreier seg om forhold som domstolen ikke var kjent med. »

 

"Forverret økonomi langt utover det påregnelige" er nøkkelordene. Man må regne med at økonomien er kjip når man mister lappen, men hvis økonomien blir uforutsett negativt påvirket har man grunnlag for å søke.

Lenke til kommentar
2.7.2 Vilkår for forkortelse av fastsatt tapsperiode

 

§ 40 i vegtrafikkloven bestemmer at politimesteren kan forkorte periode for tap av førerett mv. fastsatt ved dom eller forelegg « dersom særlige grunner taler for det ».

 

Vilkåret om særlige grunner tar sikte på etterfølgende forhold. Slike forhold, som f.eks. alvorlig sykdom eller forverret økonomi langt utover det påregnelige, vil kunne gi grunnlag for en viss nedsettelse av en tidsbestemt tapsperiode eller sperrefrist.

 

Politimesteren er videre gitt kompetanse til å forkorte en fastsatt periode, selv om minstetiden etter lov og forskrift (henholdsvis 1 og 5 år) ikke er utløpt. Vilkåret er at « meget tungtveiende grunner taler for det ». Om dette er i Ot.prp.nr.52 (2002-2003) på side 55 uttalt: « Til forskjell fra gjeldende rett foreslås det at nedsettelsen primært må ha sin begrunnelse i etterfølgende forhold. Politiet bør av konstitusjonelle hensyn ikke gis kompetanse til å overprøve domstolens vurderinger av omstendigheter som forelå allerede på domstidspunktet, selv om det dreier seg om forhold som domstolen ikke var kjent med. »

 

"Forverret økonomi langt utover det påregnelige" er nøkkelordene. Man må regne med at økonomien er kjip når man mister lappen, men hvis økonomien blir uforutsett negativt påvirket har man grunnlag for å søke.

Dette kan stemme bra med erfaringene jeg har fra nevnte kolleger. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...