Gå til innhold

Dom gjør indeksering ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette betyr at om websiden sier "noindex, nofollow" så kan du juridisk forfølge roboter som bryter dette direktivet. Det vil me andre ord si at du kan selektivt tillate søketjenester tilgang til innholdet også ved å sjekke domenet til roboten. De som blir skadelidende tilslutt er useriøse aktører.

Lenke til kommentar

jeg gleder meg til alle browserleverandører blir saksøkt fordi de cacher sider lokalt på datamaskinen ...

 

og til alle skjermprodusenter blir saksøkt fordi de lar brukeren se på "piratkopiert" innhold som brukeren har lastet ned fra f.eks. vg.no

 

eller til alle printere må komme med en begrensning som gjør det umulig å printe ut en webside med mindre websiden er merket på en spesiell måte som gjør at den ikke er kopibeskyttet.

 

Dette er en tullete dom!

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Bare tull....

Tror ikke noen kommer til å bry seg uansett...

Om ett selskap blir dømt til å betale 4,4mill så må man bry seg, de pengene blir krevd inn til syvende og sist om dommen blir stående som rettskraftig.

 

Jeg tror folk misforstår problemstillingen litt, Google news henter ingressen og i så måte skaper vel strengt tatt mer trafikk for nettavisene og i prinsippet ikke spesialisert for næringslivet.

 

Slik meltwater markedsfører sin tjeneste på nettsiden er det vel en mer form for spesialisert indeksering som de tjener, muligens, godt med penger på.

http://meltwater.com/mnews/

 

Eventuelt enn litt mer detaljer artikkel:

http://www.journalisten.no/story/57889

Endret av chma
Lenke til kommentar

Jeg undres på om dommen kan ha noe med hvordan meltwater sine systemer jobber...

 

Og det at dem tar seg direkte betalt (i det minste det inntrykket jeg får) fremfor å ta seg indirekte betalt via annonser (google).

 

Nei her gjemmer nok djevelen seg i detaljene, men uansett så kommer nok dommen til å fungere som isvann hos mer den en søketjeneste her til lands...

Lenke til kommentar
Snart blir det ulovlig å se på DVD i datamaskinen... Registeret på maskinen tar en kryptert analyse av filmen, som KAN bli oversatt hvis du kan det binære tallsystemet og kan oversette det til maskin kode, og igjen kan oversette dette til leselig kode!!!! :p

neida, men det er en typisk NORSK lov som jeg ikke hadde blitt forundret over, hvis den hadde kommet:D

 

Ja, noe som først ble tredd nedover hue på USA (DMCA) og deretter europa (EUCD) er jo så typisk NORSK :thumbup:. Og for tiden er det vel Frankrike som er verst og vil stenge folk av nett kun basert på anklager, ikke alt er på stell her i landet heller men akkurat den er langt fra typisk norsk!

Lenke til kommentar

Syns vi skal snu alt på hodet.

 

Heretter så må man skaffe tillatelse til alt.

 

Vil du koble til en ip? Så trenger du tillatelse.

Vil du indeksere? Så må du ha tillatelse til hvert enkelt webside som skal indekseres.

 

For at en ISP skal levere data til deg, så må ISP ha kontrollrutiner for å sjekke at de data er omfattet av en tillatelse. Mangler den = stopp trafikk.

 

Piratkopiering hadde blitt en saga blott. Uloveligheter hadde blitt borte. Og siden det selvfølgelig er staten som skal håndtere dette så ville det ansatt mange flotte mennesker. Betales med avgift pr MB nedlastet.

 

Gullgruve. Jeg skulle vært diktator - for en genial ide.

Lenke til kommentar
Syns vi skal snu alt på hodet.

 

Heretter så må man skaffe tillatelse til alt.

 

Vil du koble til en ip? Så trenger du tillatelse.

Vil du indeksere? Så må du ha tillatelse til hvert enkelt webside som skal indekseres.

 

For at en ISP skal levere data til deg, så må ISP ha kontrollrutiner for å sjekke at de data er omfattet av en tillatelse. Mangler den = stopp trafikk.

 

Piratkopiering hadde blitt en saga blott. Uloveligheter hadde blitt borte. Og siden det selvfølgelig er staten som skal håndtere dette så ville det ansatt mange flotte mennesker. Betales med avgift pr MB nedlastet.

 

Gullgruve. Jeg skulle vært diktator - for en genial ide.

 

det hadde ikke blitt en gullgrue, internett hadde ikke blitt brukt og dermed forsvunnet.

alternative løsninger hadde blitt opprettet.

Lenke til kommentar

Dette er en dom som bør opp i høyesterett, og ikke avgjøres av Tingsretten. Dommen er klart av en prinsipiell karakter. Hvis dommen blir ståene bør det bare bety at loven bør endres. Det er trolig lite sannsynlig siden all lobbyvirksomhet kun kommer fra de med opphavsrett.

Lenke til kommentar
Hadde de blokkert indeksering i robots.txt kunne jeg forstått det

problemet der er at dem har avtale med andre firma som betalte for muligheten, og jeg tror ikke robots.txt er domene-følsom ut fra hvor roboten kommer fra.

 

når jeg tenker på det så minner det litt om bråket mellom twlenor og nrk angående nx1...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...