Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2-eksamen VG3 - Svarforslag på tidligere eksamensoppgaver m.m.


Anbefalte innlegg

Jo høyere nivå du studerer ved, desto oftere vil du se at de tester deg for «anvendt kunnskap».

 

2bb1: Det er kun standard Word 2007-mal der jeg har fjernet marger, redusert skriftstørrelse og splittet til dobbelkolonne. Som du kanskje ser av dokumentet ble jeg lei og gadd ikke mer (halvparten av boken mangler, men klarte jo å presse rundt 120 sider ned til 6). Skrev underveis i timene, så det ble ikke så kjempejobb som det kanskje ser ut til. Sats heller på å lære deg LaTeX, selv om jeg ikke liker det. Word er kjappere enn LaTeX hvis du kan å bruke det, men fontene er penere i sistnevnte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåh, hvordan gikk det med dere?

Jeg er litt usikker jeg. Del 1 var ganske enkel, det eneste jeg var usikker på var den oppgaven med tynnsjiktskromatografi, der jeg svarte at den var fullført. Hva var svaret på den?

 

På del 2, som jeg synes var rimelig vanskelig, valgte jeg oppgave 4 og 5, de to siste.

Noen av disse oppgavene var litt rare etter min mening, som siste delen på oppgave 4, der vi skulle beskrive hvordan man kan gå fram for å undersøke korrosjon. På oppgave 5, var det en deloppgave der vi skulle forklare hvordan jodmetan kunne reagere med brom og man fikk brommetan. Jeg undret lenge, men antok at det som skjedde må være denne substitusjonsreaksjonen:

 

CH3 I + HBr -> CH3Br + HI

 

Noen som fikk til den oppgaven?

Lenke til kommentar

WOHOOOO vi er ferdige =D=D=D

 

Har en veldig god følelse, tror jeg fikk til det aller aller meste=D Det eneste jeg er litt usikker på er et par småoppgaver på del 1, og litt usikker på om mitt forslag var godt nok til det forsøket vi skulle gjøre for å vise hvilken spiker som øker korrosjon hos jern.

 

Ellers er nok det meste bankers:P Hvordan gikk det med dere??

Lenke til kommentar
Nåh, hvordan gikk det med dere?

Jeg er litt usikker jeg. Del 1 var ganske enkel, det eneste jeg var usikker på var den oppgaven med tynnsjiktskromatografi, der jeg svarte at den var fullført. Hva var svaret på den?

 

På del 2, som jeg synes var rimelig vanskelig, valgte jeg oppgave 4 og 5, de to siste.

Noen av disse oppgavene var litt rare etter min mening, som siste delen på oppgave 4, der vi skulle beskrive hvordan man kan gå fram for å undersøke korrosjon. På oppgave 5, var det en deloppgave der vi skulle forklare hvordan jodmetan kunne reagere med brom og man fikk brommetan. Jeg undret lenge, men antok at det som skjedde må være denne substitusjonsreaksjonen:

 

CH3 I + HBr -> CH3Br + HI

 

Noen som fikk til den oppgaven?

 

Jeg svarte også at den var fullført, pga at fronten var helt oppe. Spurte lærern min etterpå, og han sa det var riktig=)

 

Jeg valgte også 4 og 5, og sa at det skjedde samme substitusjon som du har skrevet der=)

Lenke til kommentar
Jeg svarte også at den var fullført, pga at fronten var helt oppe. Spurte lærern min etterpå, og han sa det var riktig=)

 

Jeg valgte også 4 og 5, og sa at det skjedde samme substitusjon som du har skrevet der=)

 

Woo, supert!

Du skulle sett det første forslaget mitt (jeg tenkte rett og slett ikke på at hydrogen var involvert, siden det stod bromioner såvidt jeg husker), som var CH3 I + Br2 -> CH3 Br + IBr :blush:

Lenke til kommentar
Jeg svarte også at den var fullført, pga at fronten var helt oppe. Spurte lærern min etterpå, og han sa det var riktig=)

 

Jeg valgte også 4 og 5, og sa at det skjedde samme substitusjon som du har skrevet der=)

 

Woo, supert!

Du skulle sett det første forslaget mitt (jeg tenkte rett og slett ikke på at hydrogen var involvert, siden det stod bromioner såvidt jeg husker), som var CH3 I + Br2 -> CH3 Br + IBr :blush:

¨

 

Hehe, det er så lett å bli stressa og å tenke mer komplisert enn det egentlig er.

 

Jeg har garantert gjort noen feil pga stress i dag, sånne små slurvefeil Det gjør jeg alltid:S (I tillegg sov jeg dårlig i natt, så var litt trøtt). Men håper ikke det trekker for mye ned.

Lenke til kommentar
Har en veldig god følelse, tror jeg fikk til det aller aller meste=D Det eneste jeg er litt usikker på er et par småoppgaver på del 1, og litt usikker på om mitt forslag var godt nok til det forsøket vi skulle gjøre for å vise hvilken spiker som øker korrosjon hos jern.

 

Var dette oppgaven?

Trodde bare man skulle forklare hvordan DE burde gå fram for å sette opp et slikt eksperiment FOR å finne dette ut. Jeg svarte derfor ikke på HVA de fant ut, men HVORDAN de kunne finne det ut.

Lenke til kommentar
Har en veldig god følelse, tror jeg fikk til det aller aller meste=D Det eneste jeg er litt usikker på er et par småoppgaver på del 1, og litt usikker på om mitt forslag var godt nok til det forsøket vi skulle gjøre for å vise hvilken spiker som øker korrosjon hos jern.

 

Var dette oppgaven?

Trodde bare man skulle forklare hvordan DE burde gå fram for å sette opp et slikt eksperiment FOR å finne dette ut. Jeg svarte derfor ikke på HVA de fant ut, men HVORDAN de kunne finne det ut.

 

Ja, det var det jeg mente. Jeg skrev hvilke resultater de ville se også da, men det som var relevant var jo hva de skulle gjøre.

Lenke til kommentar

Ah, eg gløymde hydrogen på den...

 

Synast det gjekk rimeleg greit, men usikker på ein del av det på del 1. Dei fire oppgåvene på del 1 likte eg ikkje heilt.

 

Vart også litt frustrert på slutten; satt og lurte på siste deloppg på oppg 5 (den med forklar dei tre toppane rundt 160u), fann ut svaret etter at vi måtte slutte å skrive...

 

Svaret skulle vel vere at Brom har to isotopar det er ca 50:50 i forhold til kvarandre. 81Br og 79Br... Dei tre kombinasjonane dei isotopane gir gav vel dei tre toppane, om eg ikkje tek feil.

Lenke til kommentar
Vart også litt frustrert på slutten; satt og lurte på siste deloppg på oppg 5 (den med forklar dei tre toppane rundt 160u), fann ut svaret etter at vi måtte slutte å skrive...

 

Svaret skulle vel vere at Brom har to isotopar det er ca 50:50 i forhold til kvarandre. 81Br og 79Br... Dei tre kombinasjonane dei isotopane gir gav vel dei tre toppane, om eg ikkje tek feil.

 

Ja, det er riktig.

Lenke til kommentar
Ah, eg gløymde hydrogen på den...

 

Synast det gjekk rimeleg greit, men usikker på ein del av det på del 1. Dei fire oppgåvene på del 1 likte eg ikkje heilt.

 

Vart også litt frustrert på slutten; satt og lurte på siste deloppg på oppg 5 (den med forklar dei tre toppane rundt 160u), fann ut svaret etter at vi måtte slutte å skrive...

 

Svaret skulle vel vere at Brom har to isotopar det er ca 50:50 i forhold til kvarandre. 81Br og 79Br... Dei tre kombinasjonane dei isotopane gir gav vel dei tre toppane, om eg ikkje tek feil.

Jepp det stemmer!

Lenke til kommentar

Forresten: Den aller siste kortsvarsoppgaven i oppgave 2 på del 1. Var det en reduksjon? Jeg skrev at det var en reduksjon fordi stoffet fikk innført to hydrogenatomer, og dermed ville nitrogenatomene som opptok hydrogenatomene få lavere oksidasjonstall (Siden hydrogen har +1).

 

Men er litt usikker altså om det er riktig eller holder som forklaring:S

Lenke til kommentar
Forresten: Den aller siste kortsvarsoppgaven i oppgave 2 på del 1. Var det en reduksjon? Jeg skrev at det var en reduksjon fordi stoffet fikk innført to hydrogenatomer, og dermed ville nitrogenatomene som opptok hydrogenatomene få lavere oksidasjonstall (Siden hydrogen har +1).

 

Men er litt usikker altså om det er riktig eller holder som forklaring:S

 

Ja, det er alltid en reduksjon når et molekyl tar opp 2 hydrogenatomer, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Forresten: Den aller siste kortsvarsoppgaven i oppgave 2 på del 1. Var det en reduksjon? Jeg skrev at det var en reduksjon fordi stoffet fikk innført to hydrogenatomer, og dermed ville nitrogenatomene som opptok hydrogenatomene få lavere oksidasjonstall (Siden hydrogen har +1).

 

Men er litt usikker altså om det er riktig eller holder som forklaring:S

 

Ja, det er alltid en reduksjon når et molekyl tar opp 2 hydrogenatomer, såvidt jeg vet.

Ja, var det jeg og tenkte. Står jo det i kapittelet om cellereaksjoner. Bare synes forklaringa mi på en måte blei litt tynn, ettersom det var satt av en hel side til svar. Men det holdt vel kanskje

Lenke til kommentar
Forresten: Den aller siste kortsvarsoppgaven i oppgave 2 på del 1. Var det en reduksjon? Jeg skrev at det var en reduksjon fordi stoffet fikk innført to hydrogenatomer, og dermed ville nitrogenatomene som opptok hydrogenatomene få lavere oksidasjonstall (Siden hydrogen har +1).

 

Men er litt usikker altså om det er riktig eller holder som forklaring:S

 

Ja, det er alltid en reduksjon når et molekyl tar opp 2 hydrogenatomer, såvidt jeg vet.

Ja, var det jeg og tenkte. Står jo det i kapittelet om cellereaksjoner. Bare synes forklaringa mi på en måte blei litt tynn, ettersom det var satt av en hel side til svar. Men det holdt vel kanskje

 

Hadde kort forklaring på den eg òg. Så vi fer håpe det held :)

Lenke til kommentar

Burde vel være en grei 5-er på denne eksamenen.

 

Oppgave 1:

Den tynnsjiktskromatografien, hvordan så dere at den va fullført? Jeg skrev at den var halvveis siden den var midt imellom start og fronten. :p Men følte nesten det var for lett til å være sant.

 

Oppgave 3:

Jeg fikk 22,8% jern i barberbladet. Noen med andre resultater?

 

Oppgave 4:

Siste deloppgave skulle vi vise hvordan man kunne påvise korrosjon. Jeg skrev at fenoler dannet lilla løsning med Fe3+-ioner, er det nok?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Burde vel være en grei 5-er på denne eksamenen.

 

Oppgave 3:

Jeg fikk 22,8% jern i barberbladet. Noen med andre resultater?

 

Jeg fikk 88.9%.

Husket du å gange antall mol med 4, siden det kun ble benyttet 25ml av 100ml i titreringen?

Lenke til kommentar
Burde vel være en grei 5-er på denne eksamenen.

 

Oppgave 1:

Den tynnsjiktskromatografi, hvorfor så dere at den va fullført? Jeg skrev at den var halvveis siden den var midt imellom start og fronten. :p Men følte nesten det var for lett til å være sant.

 

Oppgave 3:

Jeg fikk 22,8% jern i barberbladet. Noen med andre resultater?

 

Oppgave 4:

Siste deloppgave skulle vi si hvordan man kunne påvise korrosjon. Jeg skrev at fenoler dannet lilla løsning med Fe3+-ioner, er det nok?

 

Eg kryssa av for halvvegs først, men fann ut at fronten er fronten av løypevæska eller kva eg skal kalle den. Og den var ved enden på sjiktet.

 

Oppgave 3: Fekk 91,1% sjølv, usikker på kva som er riktig her.

 

Oppg 4: Veit ikkje... :p

Eg henta sjølv informasjon frå studieboka, der det var eit forsøk som nettopp gjaldt dette. For alt eg veit kan det vere fleire løysningar.

Der stod jo foreslå ein reagens, så det kan vere fleire forskjellige reagensar vi kan påvise korrosjon med.

Endret av mummi-pappa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...