Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2-eksamen VG3 - Svarforslag på tidligere eksamensoppgaver m.m.


Anbefalte innlegg

Oppgave 3:

Jeg fikk 22,8% jern i barberbladet. Noen med andre resultater?

 

Oppgave 4:

Siste deloppgave skulle vi si hvordan man kunne påvise korrosjon. Jeg skrev at fenoler dannet lilla løsning med Fe3+-ioner, er det nok?

 

Oppgave 3 fikk jeg det samme. På Oppgave 5 tok jeg utgangspunkt i en elevøvelse fra kjemien stemmer (der man testet både sink, jern og kobber) og skrev oppskriften på rustindikatoren det ble brukt der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du påviste eventuell rust med en rustindikator? Inneholdt denne indikaoren en fenol-gruppe? :)

 

Burde vel være en grei 5-er på denne eksamenen.

 

Oppgave 3:

Jeg fikk 22,8% jern i barberbladet. Noen med andre resultater?

 

Jeg fikk 88.9%.

Husket du å gange antall mol med 4, siden det kun ble benyttet 25ml av 100ml i titreringen?

Ganget n(MnO4-) med 5 siden n(Fe2+) = 5* n(MnO4-) ifølge reaksjonslikningen..?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg fikk 91,noe% på masseprosenten til jern, lagret alle mellomsvar på kalkulator, så er ganske sikkert.

 

Jeg leverte dog oppgave 3 og 5.

 

Likte ikke del 2 på denne eksamen, mye rot og upresise formuleringer.

 

Del 1 var kjapp og enkel føler jeg.

Lenke til kommentar
Så du påviste eventuell rust med en rustindikator? Inneholdt denne indikaoren en fenol-gruppe? :)

 

Burde vel være en grei 5-er på denne eksamenen.

 

Oppgave 3:

Jeg fikk 22,8% jern i barberbladet. Noen med andre resultater?

 

Jeg fikk 88.9%.

Husket du å gange antall mol med 4, siden det kun ble benyttet 25ml av 100ml i titreringen?

Ganget n(MnO4-) med 5 siden n(Fe2+) = 5* n(MnO4-) ifølge reaksjonslikningen..?

 

Gange med 5 pga reaksjonslikningen OG gange med 4 pga kun 1/4 av den totale løsningen ble brukt i titreringen.

 

Edit: Forresten! Ferdig med kjemi for dette livet! Himmel! <3

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar
Omvendt mener du 2bb1? 5 * n(Fe2+)

Slik gjorde jeg det :hmm:

 

n(Fe2+) = 5*n(MnO4) = 5*(0,0278*0,0185) = 0,002572 mol

 

m(Fe2+) = n*Mm = 0,002572*55,8 = 0,1435 g

 

0,1435 / 0,630 = 0,228 --> 22,8 %.

 

Edit: oja faen, ser det nå SiMoB.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Får vel håpe at høyere makter gir meg en reflektert sensor som klarer å sette seg i eksaminandenes posisjon. :)

 

Men noen som vil tilføye noe ang. påvisning av rust? Holder det å si at fenoler danner lilla løsning med Fe3+-ioner?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Får vel håpe at høyere makter gir meg en reflektert sensor som klarer å sette seg i eksaminandenes posisjon. :)

 

Men noen som vil tilføye noe ang. påvisning av rust? Holder det å si at fenoler danner lilla løsning med Fe3+-ioner?

 

Tror man kan gjøre ganske mye rart. Jeg for min del påviste Fe3+ ioner med tiocyanat, SCN-, som vi har gjort en del ganger i timene.

Lenke til kommentar

Var det noen som gjorde oppg3? Var kanskje dumt av meg å velge akkurat denne - den var forholdsvis vanskelig vil jeg kanskje si...

 

3.a.1: Svarte dere esteren? At den ville være i en likevekt med alkoholen og karboksylsyren, og at det dermed ville reagere med NaOH pga karboksylsyren?

 

På det siste: skrev dere at fenylmetanol ville løse seg i diklormetan? Pga ionebindinger til vann eller hva jeg skal si(litt usikker på ordene her... Burde kanskje brukt boken bedre...).

 

Når det kom til separering: omkrystallisering?

 

Vet ikke helt hvordan det gikk. Håper det gikk OK, men tror ikke det blir noen 6'er akkurat...

 

Organisk kjemi ftl!

Lenke til kommentar

Gjorde det samme som deg på 3a 1.

 

Skrev og at fenylmetanol ville løse seg i diklormetan. Benzosyren skrev jeg var løst i vann. Var ganske usikker på den der, men skrev at benzosyren var i det øverste sjiktet pga lavere tetthet på vannet enn på diklormetan (massetettheten var jo oppgitt til over 1g/L.

 

Med seperasjonen skrev jeg omkrystallisering, var hvertfall de vi gjorde i en tilsvarende elevøvelse.

 

Følte dette var den mest rotete oppgaven for min del.

 

Edit: Mulig jeg blander litt deler av oppgaven nå, husker ikke helt hvordan den var pgs alt stresset på slutten :p

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar
Du kan få tilbake besvarelsen din, men sensor retter ikke direkte på arket, så du vil ikke kunne se hvor du har mistet poeng.

 

 

hva er da poenget? skjønner ikke helt grunnen til at vi ikke kan få tilbake rettingen i utgangspunktet?

 

Grunnen til at det ikke rettes direkte på besvarelsen, er at det er to sensorer som retter hver besvarelse. De skal ikke rette uavhengig av hverandre før de møtes for å bli enige om en karakter. Ved en evt. klage er det en annen sensor som retter, og han/hun skal rette uavhengig av hva de forrige sensorene har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg rimelig sikker på at del 1 gikk bra. På del 2 tok jeg oppg 4 og 5. Og 2bb1, jeg fikk også 22,8%, så du er ikke alene om å være oppgitt... Kastet bort mye tid på unødig tull, så fikk dårlig tid på oppgave 5, rakk ikke å finne svar på alle deloppgavene :S Men har jo lov å håpe på 5 likevel......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...