Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

17 år, aldri kastet opp. Noe galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal ikke akkurat lengte etter å spy, det er det verste jeg vet! Du brude jo bare være helt utrolig glad om du aldri spyr. Jeg ser ikke i det hele tatt problemet med å være helt frisk hele tiden?

 

Selv spyr jeg helt utrolig, ekstremt mye. Og jeg hater det virklig! Jeg reagerer ved å kaste opp hver gang jeg blir stresset, nervøs, redd osv. Enkelt sagt, i alle ubehagelige situasjoner blir jeg forferdelig kvalm. Vært slik hele livet, og et av mine aller største ønsker er vel å aldri mer bli kvalm... Så ikke klag.

 

Forresten, noen som vet noe jeg kan gjøre? En medisin eller noe? Andre som har hatt samme problem? Fastlegen min har gitt opp meg :p Han finner ikke en eneste feil eller grunn, og vet dermed ikke noen medisin som kan hjelpe. Ingenting kvalmedempende ellers hjelper.

Lenke til kommentar
Du skal ikke akkurat lengte etter å spy, det er det verste jeg vet! Du brude jo bare være helt utrolig glad om du aldri spyr. Jeg ser ikke i det hele tatt problemet med å være helt frisk hele tiden?

 

Selv spyr jeg helt utrolig, ekstremt mye. Og jeg hater det virklig! Jeg reagerer ved å kaste opp hver gang jeg blir stresset, nervøs, redd osv. Enkelt sagt, i alle ubehagelige situasjoner blir jeg forferdelig kvalm. Vært slik hele livet, og et av mine aller største ønsker er vel å aldri mer bli kvalm... Så ikke klag.

 

Forresten, noen som vet noe jeg kan gjøre? En medisin eller noe? Andre som har hatt samme problem? Fastlegen min har gitt opp meg :p Han finner ikke en eneste feil eller grunn, og vet dermed ikke noen medisin som kan hjelpe. Ingenting kvalmedempende ellers hjelper.

 

Sliter med samme problemer selv, og har gått til behandling i snart 6 år ja.

Kaster opp om jeg gruer meg eller er nervøs for ting, og reagerer veldig med magen.

 

Nærmeste svar jeg har kommet er at etterhvert som dette skjedde som yngre er det i hjernen våres visstnok noen celler som kalles speilceller eller noe i den duren.

Disse har etterhvert som man er blitt kvalm når man havnet i visse situasjoner lært seg til at det er en sannhet at du skal reagere slik, og dermed skjer det automatisk tilslutt når man merker uro osv.

I starten trodde mine leger/psykologer at det var snakk om et slags angst anfall, men etterhvert tror de mer på at det er en kombinasjon med opplevelser ved spying og uro i yngre alder som etterhvert er blitt en vane og sannhet for din hjerne at skal skje når man merker situasjoner og steder man gruer seg til å møte/dra osv.

Pr. idag er jeg ikke blitt noe bedre og er tilnærmet ufør på grunn av dette, og sosialt liv er det dårlig med, da de fleste vennene enten er lei av at du spyr hver gang man skal noe, eller at jeg sier nei fordi jeg vil slippe.

Tror du er inne på noe når du sier det er det verste du vet, for samme er det her, og jeg har hatt mye mageproblemer som yngre som sikekrt har spilt inn når man har lagd disse uvanene.

Beste er vel å prøve å få fokus over på andre ting, men for meg enda er det tilnærmet umulig da kvalme er en følelse jeg ikke klarer å skyve bort bare sånn der, og det blir veldig vanskelig å bare skulle overse det å gå ut likevel.

 

Selv om det ikke er posetivt å høre at flere har det som meg, er det i det minste en liten trøst, da jeg har inntrykk av at leger og andre har vanskelig for å skjønne/tro at det kan være så ille som det faktisk kan.

Jeg måtte ut i en situasjon med min lege og faktisk vise mitt reaksjonsmønster før det ble tatt alvorlig i mitt tilfelle, så har inntrykk at å gå så langt som å kaste opp når man er urolig ikke er så vanlig.

Lykke til med problemet, og håper vi begge finner en løsning som fungerer for oss etterhvert :)

Lenke til kommentar

Ja, akkurat slik føler jeg det! Jeg har også kommet frem til at det med å syp bare har blitt en forferdelig uvane, slik du sier. Det har bare blitt en automatisk reaksjon. Ofte blir jeg nervøs i situasjoner fordi jeg blir redd for at jeg skal kaste opp, siden det å spy i det hele tatt ikke passer seg i enklte situasjoner. Straks jeg har tenkt dette blir jeg så kvalm at det er nesten umulig å unngå å spy. Jeg kaster altså oftest opp fordi jeg er redd for å kaste opp.

Da jeg var litt mindre fikk jeg en medisin som jeg trodde hjalp. Fikk liksom en placeboeffekt nesten. Så lenge jeg trodde jeg var frisk så spy jeg heller ikke, men en gang kastet jeg opp selv om medisinen var tatt, og da var placeboeffekten ødelagt. Alt er altså bare psykisk, men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre me det.

 

Hjelper mye for meg også å høre at det er flere som sliter med problemet. Takk! Jeg føler med deg, og ønsker deg lykke til :)

Endret av MVR
Lenke til kommentar

Selv spyr jeg ikke så ofte, kansje 4-6 i året, så si alle når jeg er full. Spydde faktisk på lørdag nå, tyrker er jævlig kvalmende synes jeg. Synes egentlig ikke det er så jævlig å spy. Verste er når man er skikkelig kvalm og føler man må spy, etter at man har spydd er alt 10 ganger bedre og man kan legge seg ned å sove :) .

Lenke til kommentar

Hm, jeg har ikke spydd på minst et par-tre år. Kan vel telle på én hånd hvor mange ganger det har vært i løpet av mitt 16-årige liv (veldig lenge, med andre ord; med mine ekstreme mengder livserfaring bør naturligvis kommentarene mine vektlegges sterkt).

 

Det aller meste av det foregikk i min stormfulle ungdom (under 10 år), ifbm. sykdommer. Kan ikke si at det er særlig morsomt.

 

@ Trådstarter: hvorfor vil du egentlig spy? Det er da ikke særlig morsomt. Særlig ikke opptakten til det, med alskens grusom kvalme. Kjipe saker. (Og det har jeg virkelig mye erfaring med. Etter lange bussturer kan man godt se meg snuble skjelvende ut av fartøyet med en ekstremt lite tiltalende grønnaktig hudtone (ja, faktisk) og gispe desperat etter luft.)

Lenke til kommentar
Hm, jeg har ikke spydd på minst et par-tre år. Kan vel telle på én hånd hvor mange ganger det har vært i løpet av mitt 16-årige liv (veldig lenge, med andre ord; med mine ekstreme mengder livserfaring bør naturligvis kommentarene mine vektlegges sterkt).

 

Det aller meste av det foregikk i min stormfulle ungdom (under 10 år), ifbm. sykdommer. Kan ikke si at det er særlig morsomt.

@ Trådstarter: hvorfor vil du egentlig spy? Det er da ikke særlig morsomt. Særlig ikke opptakten til det, med alskens grusom kvalme. Kjipe saker. (Og det har jeg virkelig mye erfaring med. Etter lange bussturer kan man godt se meg snuble skjelvende ut av fartøyet med en ekstremt lite tiltalende grønnaktig hudtone (ja, faktisk) og gispe desperat etter luft.)

forstår litt at trådstarter har lyst å spy hvis han/hun aldri har gjort det før.

 

vis du vil spy så prøv å døgn en natt(dvs ikke såve på en døgn) og ta en båter eller biltur eller noe slikkt. tipper du kommer til å spy da ;) er eneste måten jeg har spydd i bil værtfall.

Lenke til kommentar
Drikk masse øl, deretter litt vin, så litt øl, så litt whisky og hvis du i tillegg tar noen snus så tror jeg det går strake veien opp! ;)

Du må selvfølgelig ha spist godt på forhånd. Da må hvemsomhelst spy, uten mulighet for å kontrollere seg.

 

Men det enkleste er jo som flere har nevnt, å stikke fingeren i halsen.

Lenke til kommentar

Om du vil spy kjøp en flaske tequila og bland det med litt whiskey. Så ta et halvliterglass og hell nedpå.

 

Du kommer ikke langt før du spyr. Om du ikke spyr er det noe galt :p

 

tips: Drikk masse vann først så du har noe å spy på.

 

Du er ikke gammel nok til å drikke alkohol uansett men det betyr ikke at det er umulig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...