Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Kjetil-H - Gatefotografi


Anbefalte innlegg

Sitter her med Leicaen og nylig friskmeldt negativskanner, og bestilte nettopp 20 ruller HP5+ fra fotoimport. Utenfor har sola nettopp brent vekk siste rest av snøen i bygatene, og det merkes at det drar mot vår.

 

Gatefotografi er igrunn en bred sjanger med mange personlige uttrykk, men selv har jeg hatt mest glede av bildene til Gary Stochl, Andre Kertesz, HCB, Bruce Gilden,Saul Leiter og Jan van der Elsken. Nå er ikke Trondheim verken Chicago, Paris eller New York, men på en god dag er det fullt mulig å få til et brukbart bilde eller to.

 

Håper på godt lys, vårlig vær og noen øyeblikk verdt å formidle.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal man kalle dette? Neo-retro? Den kornete s/h-stilen ser umiskjennelig retro ut, men skiboksen avslører noe annet. Hovedmotivet ser ut til å være et forventningsfullt barn på vei til fjells(?). Formodentlig en avskjed med vedkommende i bakgrunnen (bestefar?). Hvis det var et poeng å fortelle en historie, så ser jeg altså dette...

Lenke til kommentar

Takk for analysen! I refleksjonen til venstre for gutten ser jeg et trafikklys. Mannen i bakgrunnen strekker seg mot en mørk stolpe som dermed nok er på andre siden av gata. Vi venter alle tre på grønt. (grønt er vår, J@cob?)

 

Jeg så ansiktsuttrykket som forskrekkelse da jeg sto der, og siden dette er ved en av innfartsårene til Trondheim så jeg en slags forskrekket ankomst til storbyjungelen, og et interessant første bilde utfordringen tatt i betraktning.

 

Har sett igjennom fotobokbiblioteket på jakt etter symbolbruk i vinter, og det er mer enn mulig at en vårlig gatefotofest blir som en eneste lang rekke dårlige ordspill, og alle mulige tolkninger og observasjoner er derfor mer enn velkomne :)

Lenke til kommentar

Dette var det jeg trengte å lese for å få en fullkommen dag, skal følge deg med spenning. Grønt er vår, som bare faen.

 

Jeg er for bakfull og har brukt opp skrivekløen min for dagen til å skrive noen lang analyse, men gleder meg til å skrive noen linjer om andre gatebilder du vil fleske til med i løpet av måneden. Missuner deg for kameraet, foresten :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg følte at jeg måtte redegjøre for blikket og omgivelsene i første bilde, var koblingen til neste dag. Andre april gikk jeg ut og lette etter hva gutten så, ting som kunne sette det første i kontekst (og som også ville ha passet med det bildet jeg valgte bort for første april siden jeg ikke hadde sett resultatet ennå), og fant noe som i alt sitt ustrukturerte kaos også kan fungere som en forklaring.

 

Tusen takk for ros og kritikk! Nå er jeg bare halvveis på en rull for tredje-fjerde-femte, så det blir kanskje ikke noe nytt bilde ikveld (det frister mer med en kald en etter jobb), men det gir meg bare mer tid til å lete etter en rød tråd å trekke i.. (hvis jeg skal få lusekofte, bart og mokasinimaget til å rakne litt)

Lenke til kommentar

Fjerde dag: Lørdag i byen

 

post-25194-1239188735_thumb.jpg

 

Veldig kjapp gangtur fra café til buss for å fange følelsen av bylørdag, og siden disse fem minuttene var vinduet for dagens fotografering, måtte jeg improvisere. Dagens mennesker møttes nok ganske tilfeldig på dette plakattårnet, men bortsett fra hun som viser alt er viser de bare beina. Striptease eller Presidentvalg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...