Gå til innhold

Er dette god grunn til få stipend?


Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132

Jessda.

 

Søker no uansett om stipend. Blir det avslag, blir det legeatest med alt mulig kvalme og psykiske grunner.

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Det værste som skjer er at du får det som lån, og det må man bare regne med om man skal flytte på hybel bare fordi man ikke orker å bo hjemme.

 

Om du tror at bil har store økonomiske konsekvenser så bør du tenke over hvor mye det faktisk koster å bo på hybel. Det er dyrt.

 

Joda, men eg vil mykje heller bu for meg sjølv enn heime. Har faktisk budd på hybel i 2 år no og har fått stipend, men skal bytte skule som faktisk ligg i den samme byen. Det som er tingen er at den skulen eg skal begynne på er mykje strengare når det gjeld stipend. Har alltid vert slik at folk som kjem frå samme heimstad som meg ikkje har fått stipend på den skulen, men dei som har gått på den skulen som eg har gått har fått..

Skolen har da ikke noe med stipendet ditt å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Skolen har da ikke noe med stipendet ditt å gjøre.

 

Jo, dei bekreftar at eg har ein viss avstand til skulen. Meinar i vertfall det. Er jo ein del av søknaden som skal utfyllast av skulen. Det er det som er problemet med desse to skulane. Eine skulen godkjenner det mens den andre ikkje godkjenner det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Seriøst ta deg ein bolle!

 

Sjølv om det reint teoretisk at stipend ikkje skal foreligge blir det på ein måte rett uansett. Så du meina eg burde sei opp både jobb, trening og andre aktivitetar berre for at eg skal bu på bygda der er ingenting å ta seg til?

 

Blir det det samme som å sei at det faktisk ikkje er lov å pisse offentlig, men finn du deg ei busk meir eller mindre i utkanten av tettstaden bryr purken seg minimalt.

Lenke til kommentar

Nå er det et tredje punkt for hvem som kan få borteboerstipend. Om du så bor i kjelleren under foreldrene dine, og leier av dem, er det mulig å få stipend, hvis du har en eller annen god grunn til at du må bo for deg selv. Så hvis du forklarer situasjonen din til Lånekassen kan det hende de er greie med deg. At du har bodd aleine i samme by i to år og har fått stipend den tida burde hjelpe (hvis du har fått det rettmessig).

Lenke til kommentar

Fangorn: det normale er å faktisk jobbe litt ekstra og ta seg råd til å ha bil når man bor ute på bygda. Det, eller å flytte langt av gårde og få stipend på retmessig måte. Å bevisst snylte på lånekassen er nesten verre enn andre former for snylting på offentlige goder, siden det faktisk handler om utdanningen til folk, og mange virkelig trenger den hjelpen lånekassen gir.

Lenke til kommentar
Seriøst ta deg ein bolle!

 

Sjølv om det reint teoretisk at stipend ikkje skal foreligge blir det på ein måte rett uansett. Så du meina eg burde sei opp både jobb, trening og andre aktivitetar berre for at eg skal bu på bygda der er ingenting å ta seg til?

 

Blir det det samme som å sei at det faktisk ikkje er lov å pisse offentlig, men finn du deg ei busk meir eller mindre i utkanten av tettstaden bryr purken seg minimalt.

Det blir ikke på noen måte rett, uansett hvordan du ser det. Forklar saken din ovenfor lånekassen. Du vil få et ja, eller et nei, avhengig av hva reglene sier. Å omgå reglene, eller å lyve, vil på ingen måte være riktig, verken juridisk eller etisk/moralsk.

 

Ta deg en bolle selv.

Lenke til kommentar

Bortebostipend er til for at en skal ha mulighet til å gå på den skolen en vil, ikke fordi du skal ha det mer komfortabelt i forhold til reise, jobb og fritid. Men gjør som de andre har påpekt: Snakk med lånekassen så avgjør de om du har krav på det eller ei. Det er det eneste korrekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...