Gå til innhold

Er dette god grunn til få stipend?


Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Hei!

 

Eg bur litt innanfor minstegrensa for å få bortebuar stipend. Problemet er at det er dårlig busstilbod til frå der eg bur, og dermed blir det totalt umulig å få tid til å trene og gjennomføre andre aktivitetar. Er det eit godt argument for å få stipend? Kan seff kjøpe meg bil og bruke den, men dette vil få ekstreme følger reint økonomisk..

 

Det er snakk om vidaregåande..

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65132
Hvorfor spør du oss? Spør Lånekassen istedet.

 

Lettere å spør her.. Kan godt hende at kundebehandlarar frå lånekassen ser ulikt på slike ting. Ikkje veit eg..

 

Men kan sjølvsagt spør lånekassen også, men vil gjerne få svar frå forumet også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Det værste som skjer er at du får det som lån, og det må man bare regne med om man skal flytte på hybel bare fordi man ikke orker å bo hjemme.

 

Om du tror at bil har store økonomiske konsekvenser så bør du tenke over hvor mye det faktisk koster å bo på hybel. Det er dyrt.

 

Joda, men eg vil mykje heller bu for meg sjølv enn heime. Har faktisk budd på hybel i 2 år no og har fått stipend, men skal bytte skule som faktisk ligg i den samme byen. Det som er tingen er at den skulen eg skal begynne på er mykje strengare når det gjeld stipend. Har alltid vert slik at folk som kjem frå samme heimstad som meg ikkje har fått stipend på den skulen, men dei som har gått på den skulen som eg har gått har fått..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Hvis det tar over 1,5 timer med kollektiv transport til skolen (en vei) har du rett på stipend.

 

Innkluderer det venting på bussen? Kvar fredag tar det 2 timar frå skulen er slutt til eg er heime. Dei andre dagane tek det 1 time.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Slik venting var litt av det som gjorde det så godt å endelig få lappen for min del. Var oppe i 5 timer venting de værste dagene - så du har ikke sååå mye å klage over :p

 

Hah! Sant det! Godt med lappen, men hjelpe ikkje stort uten bil :)

 

5 tima? Fekk ikkje du stipend?

Lenke til kommentar
Hvis det tar over 1,5 timer med kollektiv transport til skolen (en vei) har du rett på stipend.

 

Innkluderer det venting på bussen? Kvar fredag tar det 2 timar frå skulen er slutt til eg er heime. Dei andre dagane tek det 1 time.

Tenkte litt feil, er 3 timer tur retur. Ja det inkluderer venting.

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skulle jeg få det?

 

Transporttid er en sak, ventetid er en annen sak. Ingen bryr seg om man må vente i timesvis så lenge transporten går fort når bussen først er der.

 

10min med buss til skolen herifra, men det hjelper lite når det går 1 buss om dagen.

 

Om man ikke slutter på slutten av skoledagen så tar lånekassen overhodet ikke hensyn til det. Noe som er trivelig siden ingen andre gjør det heller.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Nei, hvorfor skulle jeg få det?

 

Transporttid er en sak, ventetid er en annen sak. Ingen bryr seg om man må vente i timesvis så lenge transporten går fort når bussen først er der.

 

10min med buss til skolen herifra, men det hjelper lite når det går 1 buss om dagen.

 

Om man ikke slutter på slutten av skoledagen så tar lånekassen overhodet ikke hensyn til det. Noe som er trivelig siden ingen andre gjør det heller.

Sånn som jeg ser på det er ventetiden også en del av reisetiden.

Lenke til kommentar

Reisetida er tida fra du setter deg på bussen til du går ut, og må du vente i forbindelse med bussbytte teller nok det som en del av reisetida. Men hvis du tenker på ventetid fra skolen er ferdig til bussen kommer, tviler jeg på at Lånekassen er enige i at det er en del av reisetida.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Nei, hvorfor skulle jeg få det?

 

Så du avslutta skuledagen tideleg altså?

 

I mitt tilfelle er det bussen som går ein time seinare, ikkje at eg sluttar ein time før.

 

Reisetid bør innkludere tida frå skuleslutt til du er heime. Så lenge lånekassen har eit snev av sunn fornuft burde ikkje dette vere eit problem.

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Fra normal skoleslutt ja, dvs. 15:30/13:30 på fredager her.

 

Sluttet alt ifra 09:50 til 15:30, selv om jeg tok alt for mye ekstrafag ble det mange korte dager.

 

Fornuften tilsier at venting må man regne med om man skal ta buss, og at det ikke lønner seg med hyppige bussavanger ute i periferien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Fornuften tilsier at venting må man regne med om man skal ta buss, og at det ikke lønner seg med hyppige bussavanger ute i periferien.

 

Ja, seff må ein regne med å vente på bussen, men då skal det også regnes som reisetid.

 

Eg fell uansett ikkje innanfor dette kravet vertfall 4 av dagane, så eg kan vel utelukke å få stipend grunna det.

 

Men altså litt av hovudspørsmåler mitt er først om fremst om det er god nok grunn til å få bortebuar stipend grunna treningar og slikt? Har jo ikkje muligheit til å komme meg heim då..

 

Bil er utelukka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...