Gå til innhold

Tomsi42 og Anew knuser glass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes jeg ser en ny Karate-lignende serie i emning. Dette var særdeles underholdende!

 

Hva testingen angår, så vil jeg foreslå at dere neste gang gjør noen tester med litt større grad av repeterbarhet. Det enkleste jeg kan tenke meg er å holde objektivet i hånden og kakke det mot en passende gjenstand med en passende kraft. På denne måten blir kraften litt varierende fra gang til gang (avhengig av motorikken til testeren), men man vil i hvert fall få et tilnærmet perfekt "impact" hver gang. Ikke en særlig vitenskapelig metode, men den er veldig lett å utføre og innebærer en adskillig høyere grad av forutsigbarhet.

 

Gleder meg til episode 2. Er det mulig å få den på podcast? :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å foreslå det, men tenkte at det var litt upassende å sitte her på feil side av fjellet og "kreve", så jeg endte opp med et litt enklere forslag :)

 

En enkel rigg kan lages ved å la objektivet være en pendel, men man må antakelig ha et slags spor for å sikre at impact skjer på riktig plass hver gang.

Lenke til kommentar
En enkel rigg kan lages ved å la objektivet være en pendel, men man må antakelig ha et slags spor for å sikre at impact skjer på riktig plass hver gang.

En eller annen form for pendel-bevegelse vil nok være den testen som simulererer veiving best. Men hva er det man veiver borti ? Stålbjelke, annnet objektiv paraply-ende ?

 

Tom

Lenke til kommentar
En enkel rigg kan lages ved å la objektivet være en pendel, men man må antakelig ha et slags spor for å sikre at impact skjer på riktig plass hver gang.

En eller annen form for pendel-bevegelse vil nok være den testen som simulererer veiving best. Men hva er det man veiver borti ? Stålbjelke, annnet objektiv paraply-ende ?

Hjørnet av en D300. :devil: Simulerer kampen om å få et bilde av Mette Marit som har snublet og falt...

Lenke til kommentar
Artige saker. Burde nesten utvide til offentlige henrettelser av møkkaobjektiver og UV-filter v.h.a. luftgevær. Tror jeg har et par 49mm, et 55 og et 62 liggende, så kanskje det blir noen donasjoner om det gjennomføres noe utover sommeren. :)

Vi tar gjerne imot et par donasjoner. Gjerne eldre objektiver som er solide men optisk settt miserable; eller defkete på en eller annen måte som ikke til hinder for våre tester.. I tillegg til et par plastrør. Filtre er også kjekt - det er vel 58mm som er aktuelt.

 

Ved neste test ser jeg for meg at vi bør ha med en videomann og mulgens en som kan notere etterhvert som ting går fremover. Blir fort uoversiktlig når man kun er to.

 

Jeg gadd ikke å lese gjennom alle svarene, men jeg synes det hadde vært fint om dere neste gang ville teste litt type situasjoner man kan komme opp i ved vanlig bruk av et kamera.

Vi tar gjerne imot konkrete eksempler.

 

Tom

Lenke til kommentar

Panerai: Hvilke konkrete situasjoner tenker du på? Det er ikke så lett å vite hva UV-filtre er ment å beskytte mot, men ting som gjerne nevnes er slag og fall - derfor testet vi det først.

 

Hvor er dette filmet, av ren nysgjerrighet?

Det første klippet er geotagget... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på objektivene. Til vanlig har jeg kamera på skuldra, og da er det lett å dulte borti ting, men det er kanskje litt vanskelig å få til. Hvis noen andre har noen gode ideer tror jeg at testherrene setter pris på det. Eventuelt at kamera detter ned fra skuldra (da fungerte jo denne testen godt).

 

En veldig morsom test forresten. Mulig jeg har et 58mm filter som jeg kan donere til filtertest. Send meg en PM hvis dere vil ha filteret. Objektiver har jeg ikke å avse.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Aha. Da skjønner. Ikke så lett å montere den på stativ nei. Hvis dere lager en ny test så har jeg en canon powershot s2 is som fungerer ok. Har til og med stativ feste på den.

Du er herved invitert som video-mann ved neste runde.

 

Tom

Det hørtes artig ut. batteriene er ladet ;) Har vel også litt uv glass jeg kan donere. Er ferdig med å bruke filter på utstyret mitt uansett.

 

skulle kanskje fått tak i et gammelt kamera hus som kan være med som vekt for at testen blir mer realistisk.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Det hørtes artig ut. batteriene er ladet ;) Har vel også litt uv glass jeg kan donere. Er ferdig med å bruke filter på utstyret mitt uansett.

 

skulle kanskje fått tak i et gammelt kamera hus som kan være med som vekt for at testen blir mer realistisk.

Det siste er faktisk et godt/viktig poeng.
Lenke til kommentar
Det hørtes artig ut. batteriene er ladet ;) Har vel også litt uv glass jeg kan donere. Er ferdig med å bruke filter på utstyret mitt uansett.

 

skulle kanskje fått tak i et gammelt kamera hus som kan være med som vekt for at testen blir mer realistisk.

Det siste er faktisk et godt/viktig poeng.

Er ikke vanskelig å få tak i 300D/350D til ca 6000kr på finn.no :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...