Gå til innhold

Haike fra Oslo til Honningsvåg


Anbefalte innlegg

Olabukse går helt fint, slitesterkt og kan bli veldig skitten uten at det syntes.

Nei. Har du prøvd å gå med olabukse over en lengre distanse? Lite ergonomisk og veldig hemmende for gangen. Ikke puster det heller, så man vil bli svett etter hvert. Og - har den blitt våt, enten av svette eller regn, så kommer den til å gnage. Bruk heller joggebukse - lettere å gå med, lettere å bære, og tørker raskere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No offense, men det høres ikke ut som dere har tenkt over dette altfor mye. Skjønner at det skal være impulsivt og klare dere på egenhånd, men olabukse er no-go for sånt.

 

Forøvrig, er planen å komme seg fortest til Honningsvåg eller stoppe litt rundt omkring?

 

Morsom lesning om omtrent den samme strekka, bare med sykkel dinside.no.

Endret av Dandor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det blir veldig OT, men here goes:

 

 

Jeg aner ikke hvem "nattdyrene" er, jeg vet bare at det er suspekte menn som alltid dukker opp om natten når man er på en øde plass der man aldri skulle trodd det var en sjel i mils omkrets.

 

Et eksempel fra min hjemplass: Jeg var på vei hjemover, og klokken begynte raskt å passere midnatt og vell så det. Jeg trasker igjennom et lokalt friområde bestående av tett skog, og mitt inne i denne skogen hører jeg lyden av kvister som knekker. Så ut fra buskene kommer det hoppende en totalt sortkledd mann i femtiårene, med sort pologenser, sorte tettsittende bukser, sorte hansker og sko og en sort tettsittende lue. Han støkker i det vi får øyekontakt og like fort som han bykset fram springer han bort fra meg i motsatt retning. WTF?

 

På samme plass har jeg også møtt på en middelaldrene mann i "pedofrakk" dypt inne i krattskogen på kveldstid. Jeg var på vei hjem og tok en snarvei som gikk dypt inne i skogen, typ klarte litt i fjell og brekke unna kratt etc for å komme frem. Plutselig står han der, en enslig mann dypt inne i skauen, totalt random og det siste jeg hadde forventet.

 

En annen historie er fra når jeg kjørte Kristiansand -> Stavanger for et år siden, og av diverse grunner ble ruten lagt utenfor E39 og midt på natten. På det første stoppestedet (en vanlig, uopplyst rasteplass) sto det tre polakker å blokkerte utkjørselen med to åpne biler, dette mitt på natten. U-svig ut igjen, det så mildt sagt svært suspekt ut. Den neste innkjørselen var en liten grusplass i veikanten, totalt i no man's land. Etter å ha stått der i mørket i vel et halvt minutt for å ordne dekning på GPS-en kommer det en mann ravende mot bilen fra ingensteds (bare tett skog og vei uten belysning i mange mil begge retninger.) Vi kjørte like greit videre før han fikk kommet frem til bilen. Godt å vel en time etter skulle vi til å svinge inn på en øde bensinstasjon (dette var i tre-tiden, langt ut i gokk, helt øde og ingen tegn til liv noe sted. Bare en enslig bensinstasjon med sparebelysning og noen søppelkasser. Det er helt stille og natteroen er senket og den eneste lyden man kan ane er suset fra trærne og lett summing fra noe strømgreier ved siden av stasjonen. Så ut fra det sorte mørket kommer en rar overvektig mann i skitne klær vandrende og begynner å rote i noen søppelkasser og kaster ting ut over et par meter unna. (Han så oss tydeligvis ikke..) Vi ble ikke værende for å hilse.. De neste to-tre stoppene skulle vi hele tiden til å svinge inn på en liten avsidesliggende rasteplass for å kunne late vannet etc, men hver gang var det en suspekt mannsperson til stede, enten kommende tilsynelatende fra ingensteds ut av skogen?? (vi så aldri noen andre biler, og de oppførte seg alltid suspekt..) eller så hang de bare tilsynelatende rundt der i mørket.

 

Jeg har tilsvarende eksempler i hopetall, poenget er at det nesten er som en lov: befinner du deg på en øde, mørk plass langt fra folk kan du være sikker på at det vil dukke opp en merkelig og suspekt mannsperson fra tilsynelatende ingensteds. Man tenker jo gjerne at i Norge er det ingen ute å reker langs riksvegene i de norske skoger om nettene, men i forhold til mine erfaringer kan det jo synes å måtte være på tusentalls av merkelige menn ravende rundt på nattestid i hele landet.. :ermm:

 

Det eg liker best med disse historiene er jo det faktum at du selv faktisk er en av disse "nattdyrene" slik du forteller her.

 

No offense, men det høres ikke ut som dere har tenkt over dette altfor mye.

Selvfølgelig har vi ikke tenkt så mye over det, vi bare gjør det lev i nuet.

Greia var at vi må vite hvor lang tid det sånn cirka tar fordi vi skal i et bryllup.

 

Dette blir sikkert noe ala han Visa mannen i reklamen, som løper og kjører moped for å rekke bryllupet. Forskjellen er at han har visakortet til å skaffe seg stuff. Dere derimot...

Lenke til kommentar
Halla i sommer skal jeg og en kamerat til Honningsvåg for å besøke noen folk. Vi har ikke spenn så vi tenkte vi skulle haike, vi tar heller ikke med oss noe spenn. Planen er at vi bare haiker helt opp, fanger noe fisk i innsjøene og i havet på veien. Vann er over alt. Trenger vi spenn kan vi ta noen opprydningsjobber i hager og andre steder på veien.

Bare lurer på en ting. Hvor mange dager er det normalt å bruke på en sånn haiketur, vi tenker 3-5 dager.

 

BTW han amøben jeg reiser med skal lage videodagbok (han er pr-kåt) så jeg kan legge ut link i August eller noe til den.

Hadde jeg vært i Honningsvåg i sommer så sku jeg ha sponsa dere en tur ute på byen når dere landa xD

Lenke til kommentar
No offense, men det høres ikke ut som dere har tenkt over dette altfor mye.

Selvfølgelig har vi ikke tenkt så mye over det, vi bare gjør det lev i nuet.

Greia var at vi må vite hvor lang tid det sånn cirka tar fordi vi skal i et bryllup.

Skjønner, gjennom Norge eller Sverige? Tipper dere burde regne med en 3-5 dager, mindre om dere er heldig.

Lenke til kommentar
No offense, men det høres ikke ut som dere har tenkt over dette altfor mye.

Selvfølgelig har vi ikke tenkt så mye over det, vi bare gjør det lev i nuet.

Greia var at vi må vite hvor lang tid det sånn cirka tar fordi vi skal i et bryllup.

Skjønner, gjennom Norge eller Sverige? Tipper dere burde regne med en 3-5 dager, mindre om dere er heldig.

Vi tar nok Norge, må få med litt av fedrelandet vettu, selv om veiene er mye bedre i Sverige og raskere.

 

 

Kan dere andre drite i å snakke om fiskekort, selvfølgelig kjøper vi ikke fiskekort. Har da fisket i altaelva hundre ganger før (strengt bevoktet eller no). Jeg er naturens mann, jeg nekter å gi spenn til norske stat for å få fiske, dessuten er jeg same og familien min eier mye jord. Derfor betaler jeg ikke for fiske uansett hva folk sier. Drit i å svar i det hele tatt på dette avsnittet.

Lenke til kommentar
Er fiskekort innført igjen? Trodde statskort ble avlyst for 3-5 år siden.. Mulig jeg hørte feil.

 

Haike til Honningsvåg: Går sikkert fint det. Husk regnjakke når dere står der langs E6 :-)

Fiskekort må du kjøpe uansett, grunneierne lar deg jo ikke fiske gratis. Fiskeavgift må du betale hvis du har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøaure og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk så utrolig pessimistiske? det finnes faktisk MANGE hyggelige mensker langs veiene i Norge og det, mener jeg virkelig. Ingen som så på programmet på TV2 for litt siden hvor de to guttene haiket fra Norge til Kina? De brukte vel cirka 3 dager for å komme seg til Moskva... :roll:

 

Lykke til Warrior! Om ikke jeg er den eneste som tror du kan klare det ;)

Lenke til kommentar
Er fiskekort innført igjen? Trodde statskort ble avlyst for 3-5 år siden.. Mulig jeg hørte feil.

 

Haike til Honningsvåg: Går sikkert fint det. Husk regnjakke når dere står der langs E6 :-)

Fiskekort må du kjøpe uansett, grunneierne lar deg jo ikke fiske gratis. Fiskeavgift må du betale hvis du har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøaure og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen.

Du er ikke av de som tar i mot beskjeder lett er du vel?

 

Sitat meg selv: "Kan dere andre drite i å snakke om fiskekort, selvfølgelig kjøper vi ikke fiskekort. Har da fisket i altaelva hundre ganger før (strengt bevoktet eller no). Jeg er naturens mann, jeg nekter å gi spenn til norske stat for å få fiske, dessuten er jeg same og familien min eier mye jord. Derfor betaler jeg ikke for fiske uansett hva folk sier. Drit i å svar i det hele tatt på dette avsnittet."

 

Hvorfor er folk så utrolig pessimistiske? det finnes faktisk MANGE hyggelige mensker langs veiene i Norge og det, mener jeg virkelig. Ingen som så på programmet på TV2 for litt siden hvor de to guttene haiket fra Norge til Kina? De brukte vel cirka 3 dager for å komme seg til Moskva... :roll:

 

Lykke til Warrior! Om ikke jeg er den eneste som tror du kan klare det ;)

Selvfølgelig klarer vi det. Spørsmålet er bare om hvor mange dager. Ja det programmet, det er gutta på tur det.

 

Sitatet mitt i Signaturen min har forøvrig ingen ting med denne haiketuren å gjøre hvis noens skulle tro det.

Lenke til kommentar
Olabukse går helt fint, slitesterkt og kan bli veldig skitten uten at det syntes.

Nei. Har du prøvd å gå med olabukse over en lengre distanse? Lite ergonomisk og veldig hemmende for gangen. Ikke puster det heller, så man vil bli svett etter hvert. Og - har den blitt våt, enten av svette eller regn, så kommer den til å gnage. Bruk heller joggebukse - lettere å gå med, lettere å bære, og tørker raskere :)

 

La meg gjette: Du liker å ta feil?

 

En dongeribukse (også kalt jeans eller olabukse) er en bukse framstilt av dongeri, også kalt denim, et grovt bomullsstoff. Dongeribukser produseres i alle slags farger, men blått, og dernest svart, er nesten helt dominerende. Buksene har ofte kobbernagler for å forsterke lommene og synlige sømmer i avstikkende farger. Fordi stoffet er forholdsvis slitesterkt og tykt, ble dongeribuksen opprinnelig laget for bruk under kroppsarbeid, blant annet i USA fra slutten av 1800-tallet. Dongeribuksen er siden blitt et svært utbredt arbeids- og fritidsplagg for begge kjønn, og brukes særlig av unge.

Lenke til kommentar
Olabukse går helt fint, slitesterkt og kan bli veldig skitten uten at det syntes.

Nei. Har du prøvd å gå med olabukse over en lengre distanse? Lite ergonomisk og veldig hemmende for gangen. Ikke puster det heller, så man vil bli svett etter hvert. Og - har den blitt våt, enten av svette eller regn, så kommer den til å gnage. Bruk heller joggebukse - lettere å gå med, lettere å bære, og tørker raskere :)

La meg gjette: Du liker å ta feil?

 

En dongeribukse (også kalt jeans eller olabukse) er en bukse framstilt av dongeri, også kalt denim, et grovt bomullsstoff. Dongeribukser produseres i alle slags farger, men blått, og dernest svart, er nesten helt dominerende. Buksene har ofte kobbernagler for å forsterke lommene og synlige sømmer i avstikkende farger. Fordi stoffet er forholdsvis slitesterkt og tykt, ble dongeribuksen opprinnelig laget for bruk under kroppsarbeid, blant annet i USA fra slutten av 1800-tallet. Dongeribuksen er siden blitt et svært utbredt arbeids- og fritidsplagg for begge kjønn, og brukes særlig av unge.

La meg gjette: Du leste ikke innlegget hans?

 

Det er i ingenting i hele det avsnittet ditt som avkrefter noen av argumentene til Garanti.

 

 

Uansett, du får ha lykke til. Gleder meg til å høre hvordan det gikk.

Endret av Dandor
Lenke til kommentar

Kan egentlig si hvordan det gikk nå i kortformat, fordi jeg vet nemlig hvordan det skal gå.

 

"Vi haiket opp på tre og en halv dag. Vi hadde ikke spenn, men fikk en brødskive av den første haikebilen som tok oss opp i sinsenskrysset. Det var et gammelt ektepar som ville ha litt action i hverdagen. De slapp oss av ved Mjøsa, der fisket vi 16 abborer på mellom 200-600gram. Vi haiket så videre oppover med en lokal fyr til en bensinstasjon, der solgte jeg 10 abborer til en enda mer lokal fyr for 150kr. Det var en grei pris. Når vi kom til Verdalen så dro vi inn på butikken og kjøpte Lotto for pengene. Videre i samme by fant vi et jorde med gulrøtter, vi rappa dem og haika videre. Da vi kom til neste sted gikk vi inn på den lokale butikken og byttet 25 gulrøtter mot en liter melk, fire bananer og tre bokser tunfisk... Vi haiket videre og ble tatt opp av to pene jenter, jeg spurte dem etterhvert hva det beste de vet er. Og det hadde vi to en hver av... hoho. Etter en liten stopp dro vi videre til Trondheim der de bodde. Der haiket vi videre til Bodø med en veldig hyggelig afganer. I Bodø hadde vi igjen ikke spenn eller mat så vi måtte jobbe. Vi dro innom alle butikker og spurte om det var noe vi kunne gjøre for litt spenn siden vi hadde kommet så langt og trengte mat. Vi ryddet et lager på 3 timer og tjente 600 kr. Da kjøpte vi ØL for pengene i samme butikken, siden ØL inneholder både alkohol og kalorier. Videre ble vi tatt opp av en bobil med hippier som skulle til Tromsø og gjett om de hadde mye ganja i bilen sin. Fra Tromsø til Finmark ble vi tatt opp av en campingvognfamilie som skulle til Honningsvåg, campingvogna kjørte driiit sake og bruke en og en halv dag på den siste strekningen. Når vi kom fram ble det fest."

 

Vet ikke om det bli nøyaktig slik, men noe i den kanten.

Lenke til kommentar
Olabukse går helt fint, slitesterkt og kan bli veldig skitten uten at det syntes.

Nei. Har du prøvd å gå med olabukse over en lengre distanse? Lite ergonomisk og veldig hemmende for gangen. Ikke puster det heller, så man vil bli svett etter hvert. Og - har den blitt våt, enten av svette eller regn, så kommer den til å gnage. Bruk heller joggebukse - lettere å gå med, lettere å bære, og tørker raskere :)

La meg gjette: Du liker å ta feil?

 

En dongeribukse (også kalt jeans eller olabukse) er en bukse framstilt av dongeri, også kalt denim, et grovt bomullsstoff. Dongeribukser produseres i alle slags farger, men blått, og dernest svart, er nesten helt dominerende. Buksene har ofte kobbernagler for å forsterke lommene og synlige sømmer i avstikkende farger. Fordi stoffet er forholdsvis slitesterkt og tykt, ble dongeribuksen opprinnelig laget for bruk under kroppsarbeid, blant annet i USA fra slutten av 1800-tallet. Dongeribuksen er siden blitt et svært utbredt arbeids- og fritidsplagg for begge kjønn, og brukes særlig av unge.

La meg gjette: Du leste ikke innlegget hans?

 

Det er i ingenting i hele det avsnittet ditt som avkrefter noen av argumentene til Garanti.

 

 

Uansett, du får ha lykke til. Gleder meg til å høre hvordan det gikk.

Jeg leste innlegget hans!

Argumentene mine avkrefter ikke hans argumenter, men de bekrefter mine. Og det var der diskusjonen startet, Jeans er greit å bruke punktum, uansett takk for tipsene. Jeg er veldig aktiv så jeg vet hva jeg snakker om, det er så klart ikke alle jeans som egner seg. Levis bukser gjør jobben.

 

Takk for lykken

 

Ja det var jo en rørende historie. Så kan du jo forutse deg sånne fail folks. ^^

Forsto ikke helt den du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...