Gå til innhold

hvordan lage mmorpg spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! lurer på hvordan man lager mmorpg 3d spill? noen som vett? :hmm:

Hvilket program burde jeg starte med?

Noen fine nybegynner tutorials?

Går de an og bruke realm crafter? og 3ds max og hva andre program bør jeg bruke? noen som kan dette?:D

har hørt at c++ er prog... språket.

nei de trenger ikke og være nedlastbar program. og jeg vett de ikke tar 1-2 timer:p

Jeg bare lure har ikke tenkt og lage nogen...

screenshot realm crafter

Endret av thename2002
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det brukes vel som oftet flash, eller java såvidt jeg vet.

MMORPG er nok som oftest laget i C++ eller lignende programmerings språk.

Trådstarter:

Ja, du kan bruke realmcrafter til å lage et MMO.

Apocalypse Online er et eksempel på MMO laget med Realmcrafter.

Skrevet

Om du skal lage et godt MMORPG trenger du flere komponenter, deriblant et velfungerende system for combat og XP bygging og dette trenges å balanseres kraftig slik at det fungerer. Realmcrafter fungerer men du trenger og da serverplass til de som eventuelt vil være med på programmet.

Om du er nybegynner innenfor spilldesign vil jeg ikke startet med et MMO. Det er veldig omfattende og krever mye arbeid og ikke minst kunnskaper både rundt programmering og da selve designet. Ikke for å ta motet fra deg men jeg tror du ville gjort det bedre om du startet med noe litt enklere, et singelplayer konsept, fremfor å gå rett på multiplayer og da et RPG i tilegg. Jagex er forøvrig et selskap som har gjort det godt med å lage javabasert MMORPG så du kan titte innom på deres prosjekt, Runescape, og se hva du finner ut og synes om det. Om du skal starte fra bunnen av trenger du først og fremst en engien å kjøre spillet i hvor Realmcrafter da om mulig kommer inn.

Skrevet
Om du skal lage et godt MMORPG trenger du flere komponenter, deriblant et velfungerende system for combat og XP bygging og dette trenges å balanseres kraftig slik at det fungerer. Realmcrafter fungerer men du trenger og da serverplass til de som eventuelt vil være med på programmet.

Om du er nybegynner innenfor spilldesign vil jeg ikke startet med et MMO. Det er veldig omfattende og krever mye arbeid og ikke minst kunnskaper både rundt programmering og da selve designet. Ikke for å ta motet fra deg men jeg tror du ville gjort det bedre om du startet med noe litt enklere, et singelplayer konsept, fremfor å gå rett på multiplayer og da et RPG i tilegg. Jagex er forøvrig et selskap som har gjort det godt med å lage javabasert MMORPG så du kan titte innom på deres prosjekt, Runescape, og se hva du finner ut og synes om det. Om du skal starte fra bunnen av trenger du først og fremst en engien å kjøre spillet i hvor Realmcrafter da om mulig kommer inn.

Har du noen forslag til hva programer jeg bør bruke da?

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Prøv med Visual C# 2008 Express Edition med XNA Game Studio, tar selvsagt lang tid å lære seg programmeringen, så kommer det jo også vektorer, fysikk, kollisjon, mer matte, god nettverks prosedyre. Desutten for å ha noe å vise på skjermen så må du kunne 3D modellering, du må også kunne UV mapping. Så ikke regn med å ha et ferdig spill på et halvt år, det tar sikkert mange år for et stort professjonelt team å lage et MMO.

Jeg syns du heller burde starte med å modde et spill, lese endel teori om spilldesign, karakterdesign, leveldesign, terrengdesign etc.

Skrevet

Og for å si noe jeg og, jeg har laget "småspill" selv, og det er ikke bare "programmer" som lar deg trykke deg igjennom. Man kan nesten ikke lage noe bra spill uten å kunne kode, for det er det som lager strukturen, og det er trist at så mange tror det finnes et program hvor man kan trykke en tast så har man et spill liksom. Et spill tar alene LANG tid å lage. :)

Skrevet
Har du noen forslag til hva programer jeg bør bruke da?

Realmcrafter er det eneste jeg kan komme på som kan passe for deg, ellers blir det da selvlaget engien ettersom jeg ikke kan komme på noe engien som holder seg til RPG. Eventuelt kan du gjøre et forsøk med Aurora engien til Neverwinter Nights men det krever igjen at alle som skal spille dette da og har Neverwinter Nights for å spille MMOet ditt.

Det som blir problematikken er å personeligjøre dette spillet ditt, det finne veldig mange steroetypiske generiske MMOs der ute som du lett kan se på listen til www.mmorpg.com. Alt for mange. Å lage et spills om står ut som noe spesielt krever veldig mye. Ville valgt å gå for et 2D isometrisk perspektiv i MMOet ditt for å starte en plass, du eliminerer en del problemer da som 3D har. Du kan da ha omgivelsene i 3D med isebedde 2D sprites låst på en akse for å forhindre at de roterer (som var veldig vanlig i f.eks D3D engien til Duke Nukem 3D, populært kalt "Build". Blood kjørte og på den forøvrig).

Du starter dog i totalt feile enden og langt frem i tid. Som oftest er MMOs på prosjektstatiet i opptil 3 år før steg blir tatt. Her gjennomgåes alt fra lore til områder til kart til erm, ja alt. Det du burde gjøre først er å kartlegge ditt behov og hva ditt MMO skal omhandle. Det er mye lettere å se da hva du trenger å gjøre for å realisere dette. Skissere ned, skrive ned og lag til prosjektskisser for MMOet ditt. Det er først når du har den fulle oversikten at du ser hva du trenger.

Skrevet (endret)

Jeg studerer spilldesign selv, og vil bare legge til her at MMORPGS sjeldent er noe du setter deg ned og pusler sammen på egenhånd. Skal du få til noe skikkelig, må du lære deg å programmere, animere og mye mer på egenhånd. C++ brukes så og si i det meste av spillrelaterte sammenhenger, men er ikke lært på et spillrelatert nivå på en-to-tre.

Hvis du ikke har erfaring med verken koding og animasjon fra før, og ikke har lyst til å bruke noen år på å lære det skikkelig først, vil jeg egentlig bare anbefale deg å laste ned RPG-maker eller GameMaker, og lage et spill av mye simplere kaliber. Noen av de beste spillene kom ut på SNES vet du ;)

For å lage et spill på egenhånd kreves det svært mye av din kreative evne, og ditt tekniske kunnskapsnivå. RPG-maker eller GameMaker vil gjøre saken MYE mindre teknisk, men du har fortsatt ganske mye kreativ frihet.

Lykke til!

Endret av UleDule
Skrevet

Det som gjør et mmorpg bra er spillerbasen. Det skal utrolig mye til for å klare å slå gjennom selv med millionbudsjett, så det å prøve seg på et slikt prosjekt alene er nesten idiotisk.

Sats på å få til en god singleplayeropplevelse, utvid denne til multiplayer med 2-4 spillere. Da produserer du noe som faktisk kan få spillere og du får samtidig omtrent samme erfaring med nettverkskoding. Det er kun når man snakker hundrevis av spillere på samme server at mmorpg begynner å bli unikt i forhold til vanlig multiplayerkoding.

Skrevet
Jeg studerer spilldesign selv, og vil bare legge til her at MMORPGS sjeldent er noe du setter deg ned og pusler sammen på egenhånd. Skal du få til noe skikkelig, må du lære deg å programmere, animere og mye mer på egenhånd. C++ brukes så og si i det meste av spillrelaterte sammenhenger, men er ikke lært på et spillrelatert nivå på en-to-tre.

Hvis du ikke har erfaring med verken koding og animasjon fra før, og ikke har lyst til å bruke noen år på å lære det skikkelig først, vil jeg egentlig bare anbefale deg å laste ned RPG-maker eller GameMaker, og lage et spill av mye simplere kaliber. Noen av de beste spillene kom ut på SNES vet du ;)

For å lage et spill på egenhånd kreves det svært mye av din kreative evne, og ditt tekniske kunnskapsnivå. RPG-maker eller GameMaker vil gjøre saken MYE mindre teknisk, men du har fortsatt ganske mye kreativ frihet.

Lykke til!

Kommentering til SNES biten; indeed. 2D platformspill er faktisk fremdeles i vinden. Det ser ut som shoot'em ups og 2D platforms er noe som aldri går av moten. Vel verd å sette seg ned å mikse noe av dette slaget sammen, det er uhyre populært fremdeles og mange indie selskap tjener godt på dette.

I samme slengen vil jeg referere til et lite tyrkisk produsert spill fra Taleworlds. Mount & Blade startet som et prosjekt av et tyrkisk par som utviklet seg noe enormt. Om en, slik jeg har, var med på dette fra start til utgivelse vil man se hva som faktisk er potensielt mulig for et par personer å gjøre. Spillet er noe av det mest utrolige jeg har sett og til tross for "dårligere" grafikk enn det man finner på super spillene er gameplayet så vanvittig bra at det er sykt. Det man skal ta lærdom av her er at man aldri skal gi opp selv om man bare er en person. Kan man litt innenfor spilldesigne eller programmering så kommer man svartens så langt, bare se på Taleworlds. Og om man ikke vet hva Mount&Blade er, last det ned og prøv det ut. Kjempespill.

MMO er kanskje far fetched men ikke gi opp drømmen trådstarter, start litt i det små og prøv deg ut. Til slutt vil du nok klare det uten problemer :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Lykke til!

Kommentering til SNES biten; indeed. 2D platformspill er faktisk fremdeles i vinden. Det ser ut som shoot'em ups og 2D platforms er noe som aldri går av moten. Vel verd å sette seg ned å mikse noe av dette slaget sammen, det er uhyre populært fremdeles og mange indie selskap tjener godt på dette.

I samme slengen vil jeg referere til et lite tyrkisk produsert spill fra Taleworlds. Mount & Blade startet som et prosjekt av et tyrkisk par som utviklet seg noe enormt. Om en, slik jeg har, var med på dette fra start til utgivelse vil man se hva som faktisk er potensielt mulig for et par personer å gjøre. Spillet er noe av det mest utrolige jeg har sett og til tross for "dårligere" grafikk enn det man finner på super spillene er gameplayet så vanvittig bra at det er sykt. Det man skal ta lærdom av her er at man aldri skal gi opp selv om man bare er en person. Kan man litt innenfor spilldesigne eller programmering så kommer man svartens så langt, bare se på Taleworlds. Og om man ikke vet hva Mount&Blade er, last det ned og prøv det ut. Kjempespill.

MMO er kanskje far fetched men ikke gi opp drømmen trådstarter, start litt i det små og prøv deg ut. Til slutt vil du nok klare det uten problemer :)

Har prøvd ut noen programer (Rpg maker xp,rpg maker vx,realm crafter,sandbox,game studio) men hva skal jeg/vi skrive i? kan vell ikke bare skriva i notepad.

Skrevet
Har prøvd ut noen programer (Rpg maker xp,rpg maker vx,realm crafter,sandbox,game studio) men hva skal jeg/vi skrive i? kan vell ikke bare skriva i notepad.

Notepad++ er et godt programm å skrive kode i.

Bn spillmotor som har blit populer for 3D MMO spill de siste årene er Unity Game Engine, som blandt annet blir brukt i cartoon network sit populære MMO Fusion Fall og Funcom/Artplant sitt casual MMO Heltenes Mønstring som fortsatt er under utvikling.

Jeg tror det er mer fornuftig bruk av tid å lære seg programmer og tekniker brukt i MMO utvikling en å kaste seg rett ut i å lage et eget MMO.

Skrevet (endret)

MMO er et stort stygt codeverk som er virkelig vanskelig å lage. Ikke anbefales å gå på som først projekt.

RPG? Å lage et seriøst RPG(Daggerfall, Fallout 1+2, Mount & Blade, etc) tar virkelig sitt. Men det er verdt en del også, og stort kan lages med mye med gjøres riktig.

Vil heller ikke anbefale XNA og lignende, da de er bundet til 1 platform. Men f.eks python+pygame er noe stort, i kontrast siden du ikke er låst fast. C++ er stort kluss før du kan det, ikke gå på med mindre du virkelig har lyst til å tøve.

3D? Blender er rimelig solid.

Edit: Skrive i? Notepad, Leafpad, Mousepad, Gedit, Kate, Nano, Emacs, etc........... hva som helst duger egentlig.

Endret av del_diablo
  • 2 uker senere...
Skrevet
Hva programer er wow,aoc,osv.... Laga i kan vell ikke bare vera notepad? Dei må jo ha nogen program til animasjon.....osv....

Hvet at de brukte 3DMax 4.5 for Warcraft 3.

Og de brukte Notepad/Leafpad/Notepad++/etc eller en IDE(Intigrated Development Enviroment) for å skrive motoren til spillene.

Hvet ikke hva de brukte til å lage texturene, men det er sitt :p

I dag er i hvertfall Blender et modent program for å lage modeller(og animasjoner) og for å lage "textures"(pen innebygd funksjon). For motoren finnes det en del modne i dag, f.eks Crystal Space, Blender sin, Ogre(bare "rendering", ikke en motor), mange manger flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...