Gå til innhold

Får ikke TrueCrypt til å virke - alternativer?


Anbefalte innlegg

Når du skal kryptere disken med full systemkryptering blir du tvunget til å lage en Rescue CD. Du må altså brenne den mens du lar programmet ligge på vent, så vil programmet sjekke om du har brent den, og kun dersom du har brent den eller legger en slik disk i CD-skuffen får du lov til å fortsette. Jeg hater å bli behandlet som en idiot....som om det er så umulig å sette inn en knapp med en advarsel, som likevel lar deg gå videre? Problemet er at hver gang jeg brenner denne ISO-filen som skal bli en Rescue CD (har prøvd med 5 brenner programmer, 2 forskjellige pc-er med 2 forskjellige brennere, og 6 forskjellige plater da 3 er CD-R og 3 er DVD-R fra 3 forskjellige produsenter, så blir cd-en/dvd-en blank. Og trueCrypt aksepterer den ikke og jeg får ikke kryptert hd-en. Takk! Jeg leste at det går an å installere Microsoft sin virtuelle cd-brenner for å lure programmet, men dette burde vel strengt talt ikke være nødvendig....... greit så er det gratis. :p Sikkert bare noe søppel uansett.

 

Skal man ha samme funksjonalitet komersielt, må man ut med nesten 2000,- for DriveCrypt og DriveCrypt PP, og sistnevnte har en bug som truer sikkerheten på systemet har jeg hørt. :(

 

Tja....er det noen alternativer der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TrueCrypt er anerkjent som en av de beste krypteringsprogrammene man kan får tak i. At det er gratis betyr ikke at det er søppel. Hvis du tror verden er innrettet på den måten har du noen dyre år forran deg.

 

Grunnen til at TrueCrypt behandler brukerne som idioter er at når folk har kryptert hele systemet sitt og så glemmer de passordet sitt eller finner på noe som ødelegger krypto-headeren, så er løpet kjørt. Ingen greier å åpne en TrueCrypt-container uten passord.

 

 

Surt at du sliter med brennern din uansett. ANbefaler ikke TrueCrypt Nero? Regner med at du prøvde det. Du kan jo også prøve som du sier å lage en ISO med en virtuell brenner. Nero, MS, PowerISO (?) og mange andre programmer kan hjelpe deg med det. Pass iallefall på at du tar vare på ISOen!

 

Tror sikkerhets-guru Bruce Schneier bruker PGP (http://www.pgp.com/) og knyttnevene for å beskytte sin lap-top (http://www.schneier.com/essay-199.html).

 

Personlig stoler jeg mer på open-source kryptoprogrammer. De har (nesten) garantert ingen bakdører. For proprietær programvare er ikke det mulig å sjekke i det hele tatt.

 

Si i fra om hvordan det går for deg.

Lenke til kommentar
TrueCrypt er anerkjent som en av de beste krypteringsprogrammene man kan får tak i. At det er gratis betyr ikke at det er søppel. Hvis du tror verden er innrettet på den måten har du noen dyre år forran deg.

 

Ja, men det er jo sånne problemstillinger som jeg møter sjeldent til aldri når man betaler for software. Samtidig har ikke TrueCrypt support og man kan ikke registrere seg i forumet deres med gratis e-posttilbydere som 90 % av verdens befolkning bruker. Derfor kan det bli dyrt for meg ja fremover, men jeg for da tross alt noe som fungerer da.

 

Grunnen til at TrueCrypt behandler brukerne som idioter er at når folk har kryptert hele systemet sitt og så glemmer de passordet sitt eller finner på noe som ødelegger krypto-headeren, så er løpet kjørt. Ingen greier å åpne en TrueCrypt-container uten passord.

 

Men likevel kan ikke folk være så idioter at de ikke skjønner en advarsel med stor skrift og en kjempestor varseltrekant der TrueCrypt advarer deg, men du kan gå videre? Du kan ikke gå videre. Og kan du heller ikke brenne et ISO-image med suksess, så hjelper det svært lite uansett.

 

Surt at du sliter med brennern din uansett. ANbefaler ikke TrueCrypt Nero? Regner med at du prøvde det. Du kan jo også prøve som du sier å lage en ISO med en virtuell brenner. Nero, MS, PowerISO (?) og mange andre programmer kan hjelpe deg med det. Pass iallefall på at du tar vare på ISOen!

 

Nå har jeg prøvd 3 brennere, den tredje på jobben. 5 forskjellige brennerprogram og 3 forskjellige brennere, både XP og Vista, klarer ikke å brenne ISO-filen som TrueCrypt lager under installeringen. Dette har jeg aldri opplevd før med noe software. Brant nylig Ubuntu Linux og flere andre ISO-filer uten et eneste problem her hjemme.

 

Leste forresten på TrueCrypt sitt forum at en annen har samme problem. Leste også en review om det samme problemet, der lærte jeg om å bruek en virtuel brenner. Men siden TrueCrypt har kneblet min ytringsfrihet, kan jeg ikkespørre om hjelp der inne. Men det er kanskje en grunn til det, fordi de ikke orker alt maset om feil på produktet deres. Forumet er uansett tilnermet dødt.

 

Tror sikkerhets-guru Bruce Schneier bruker PGP (http://www.pgp.com/) og knyttnevene for å beskytte sin lap-top (http://www.schneier.com/essay-199.html).

 

Takk for tips! :) Det blir nok dette som jeg må kjøpe for å kryptere systemet.

 

Personlig stoler jeg mer på open-source kryptoprogrammer. De har (nesten) garantert ingen bakdører. For proprietær programvare er ikke det mulig å sjekke i det hele tatt.

 

Det hadde vel kommet frem i media dersom PGP eller DriveCrypt (eksempelvis) hadde bakdører? Jeg regner med at disse krypteringsprogrammene blir satt på prøve når det virkelig gjelder, ellers hadde man vel sjeldent trengt kryptering i utgangspunktet. Men man vet jo selvsagt aldri...... :O

 

Si i fra om hvordan det går for deg.

 

Jeg har vel prøvd alt. Jeg nekter å kjøpe en ny brenner bare fordi TrueCrypt ikke klarer å lage en tilstrekkelig softwareløsning. Men takk for svar uansett! :)

Lenke til kommentar

PGP er nok helt topp. Et solid produkt med lang historikk og mange fornøyde brukere.

 

TrueCrypt-miljøet er litt psyko syntes jeg også, så det er ikke sikkert du hadde fått så mye hjelp i forumet. Hvis du hadde fått deg en konto da - utrolig at G-mail ikke er lov (men mange andre gratis-mailer går faktisk bra).

 

Husk knytt-nevene også da, så blir du like sikker som Schneier ;-)

Lenke til kommentar
TrueCrypt er anerkjent som en av de beste krypteringsprogrammene man kan får tak i. At det er gratis betyr ikke at det er søppel. Hvis du tror verden er innrettet på den måten har du noen dyre år forran deg.

 

Ja, men det er jo sånne problemstillinger som jeg møter sjeldent til aldri når man betaler for software. Samtidig har ikke TrueCrypt support og man kan ikke registrere seg i forumet deres med gratis e-posttilbydere som 90 % av verdens befolkning bruker. Derfor kan det bli dyrt for meg ja fremover, men jeg for da tross alt noe som fungerer da.

Prøv igjen. Det finnes nok av useriøse aktører på lisensiert betal-programvare også. Og om du kjøper et program i fra Frankrike eller tilsvarende nytter det ikke for deg å sitte i lille Norge og vifte med hverken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.

 

Grunnen til at TrueCrypt behandler brukerne som idioter er at når folk har kryptert hele systemet sitt og så glemmer de passordet sitt eller finner på noe som ødelegger krypto-headeren, så er løpet kjørt. Ingen greier å åpne en TrueCrypt-container uten passord.

 

Men likevel kan ikke folk være så idioter at de ikke skjønner en advarsel med stor skrift og en kjempestor varseltrekant der TrueCrypt advarer deg, men du kan gå videre? Du kan ikke gå videre. Og kan du heller ikke brenne et ISO-image med suksess, så hjelper det svært lite uansett.

Igjen, prøv igjen ;) Folk finner på mye rart. Årsaken til at du SKAL brenne det ISO-imaget er fordi det er den eneste reddningen du har til å kunne klare å redde dataene dine dersom du enten glemmer passordet, ødelegger kontaineren til TrueCrypt eller får et virus som gjør det for deg.

 

Når det gjelder selve problemet ditt så vil eliminasjonsmetoden fortelle meg at det er noe galt med ISO-imaget du prøver å brenne, og ikke nødvendigvis hverken program eller maskinvare. Har du prøvd å kjøre TrueCrypt på nytt med evnt antivirus deaktivert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...