Gå til innhold

– Iphone får multitasking


Anbefalte innlegg

Fant denne artikkelen på Mobil (svensk) om den nye versjonen av iphone-os'et:

 

http://www.mobil.se/ArticlePages/200903/17..._MOB306.dbp.asp

 

Ser at selv om telefonen får støtte for turn-by-turn navigasjon, må det utvikles kompatibel programvare, samt tilbys nedlastbare kart. Siden telefonen etter alt å dømme ennå ikke får Java, vil ikke engang Wayfinders GPS-programvare kunne brukes.

 

Så selv om iphone blir klart forbedret, er det fremdeles ting som savnes, selv om Apple sikkert kommer til å hylle den omtrent på linje med den første månelandingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at selv om telefonen får støtte for turn-by-turn navigasjon, må det utvikles kompatibel programvare, samt tilbys nedlastbare kart. Siden telefonen etter alt å dømme ennå ikke får Java, vil ikke engang Wayfinders GPS-programvare kunne brukes.

Java er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen også. Regner med at bl.a TomTom har turn-by-turn navigasjon og medfølgende kart klar for iPhone i løpet av sommeren.

http://www.macobserver.com/tmo/article/tom...to_iphone_pool/

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva noen skal med annen multitasking enn å kunne høre på musikk samtidig som man f.eks surfer, skriver melding osv ?

 

Noen vil kanskje kjøre MSN eller annen IM klient i bakgrunnen, men dette sluker jo batteritid og ikke minst så går teleskrittene om man ikke har wifi tilgjengelig.

 

La nå Apple få tid til å utbedre feilene og manglene på iPhone i sitt eget tempo. De lanserte den første iPhonen med OSX 1.0.2 i Juli 2007. Siden da har iPhone blitt bedre og bedre for hver måned som gikk. Apple lager løsninger som fungerer og som appelerer til den vanlige forbruker som liker at ting faktisk funker, er responsivt, enkelt og brukervennlig. Apple har brukt såvidt 2 år på å skape en smarttelefon som folk flest elsker og bruker med glede, Nokia, Ericsson, Sony Ericsson etc har laget mobiler i flere tiår, og de er fortsatt flere tiår unna det som Apple har klart.

 

Hvor mange var det ikke som klagde over at iPhone manglet fysisk tastatur, og at en mobil med kun skjerm ikke var fremtiden ? Siden 2007, så har ALLE mobilprodusenter mer eller mindre begynt fokuset på mobiler med store touchskjermer. De fleste mangler fysisk tastatur og nå er dette en selvfølge for de fleste. Apple var de første til å kutte ut floppydiskstasjonen i sin tid, og folk mente de var gale, men de hadde så rett så rett.

 

OSX 3.0 sammen med en ny iPhone med forbedret hardware kommer til å gjøre Apple til en enda større konkurrent innen mobilverdenen. Nokia, SE jobber knallhardt nå for å lansere tilsvarende tjenester som gjør iPhone til det naturlige valget, som f.eks App Store som er den suverene ener på å tilby ekstra programvare til en mobil. De har hatt over 1000 millioner nedlastinger av programmer siden de åpnet App Store. Det som gjør at de har lykkes er at det er så ubeskrivelig enkelt for forbrukeren å laste ned et program, se at det automatisk blir installert og klart til bruk innen sekunder etter at programmet er lastet ned.

 

Med min Nokia 5800 må jeg virkelig lete gjennom internett for å finne noe som helst slags programmer, og når jeg først finner dem, må jeg overføre .sis filer til mobilen, starte de opp, velge hvor jeg skal installere dem, så må jeg godkjenne alt mulig rart, og når det først er installert ferdig så er programmet helt forferdelig å bruke.

 

Enten må Nokia avslutte Symbian og gå over til Android, som har potensialet til å nå opp til responsen og brukervennligheten til OSX, eller finne på noe helt nytt.

 

Apple innoverer og de andre følger etter. Etter 2007 har samtlige "nye" mobiler med trykkskjerm fra de store produsentene forsøkt å etterligne iPhone, bare litt, men de prøver.

 

Sikkert en del skrivefeil.

Endret av RissEh
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hva noen skal med annen multitasking enn å kunne høre på musikk samtidig som man f.eks surfer, skriver melding osv ?

 

Noen vil kanskje kjøre MSN eller annen IM klient i bakgrunnen, men dette sluker jo batteritid og ikke minst så går teleskrittene om man ikke har wifi tilgjengelig.

Kanskje ikke du trenger det, men det finnes mange som gjør det. Hvis man surfer og mottar en e-post med vedlegg som man trenger å åpne, hvorfor skal man da måtte avslutte det ene programmet etter det andre i stedet for å minimere og fortsette der man var før e-posten kom?

 

Når det kommer til IM-klient sluker da ikke det strøm. Og nå lever vi i det 21. århundre, og da er det ikke noe som heter tellerskritt på datatilkobling. Man kan sende mange meldinger via en IM-klient før man passerer kostnaden av å sende èn sms.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke du trenger det, men det finnes mange som gjør det. Hvis man surfer og mottar en e-post med vedlegg som man trenger å åpne, hvorfor skal man da måtte avslutte det ene programmet etter det andre i stedet for å minimere og fortsette der man var før e-posten kom?

Si meg, har du noen gang brukt iPhone? Hvis jeg surfer med Safari og mottar en e-post med vedlegg som jeg vil lese så trenger jeg ikke å "avslutte det ene programmet etter det andre". Jeg trykker bare på Hjem-knappen for å gå ut av Safari og til Hjem-skjermen. Trykker på ikonet for Mail.app, går til inn-boksen, trykker på e-postmeldingen jeg vil lese, trykker på vedlegget - og vedlegget åpnes direkte i Mail.app. Når jeg er ferdig trykker jeg på Hjem-knappen igjen, deretter på Safari.ikonet - og er tilbake på samme webside som da jeg gikk ut av Safari.

Det er i praksis minst like enkelt som din "minimering", og medfører i beste fall tilsammen 6 trykk på Hjem-knapp/skjerm for meg fra jeg er i Safari og til jeg er tilbake på samme side i Safari etter å ha lest vedlegget i e-posten. Altså et typisk eksempel på at ubegrenset multitasking på telefoner ofte er en sterkt overvurdert greie.

 

Når det kommer til IM-klient sluker da ikke det strøm. Og nå lever vi i det 21. århundre, og da er det ikke noe som heter tellerskritt på datatilkobling. Man kan sende mange meldinger via en IM-klient før man passerer kostnaden av å sende èn sms.

Om jeg ikke tar feil så må IM-klienten din kjøre hele tiden og være mer eller mindre konstant oppkoblet via telenett eller Wi-Fi om du skal være innlogget med dine IM-brukere og ha løpende IM-samtaler gående. Det er klart at det koster en del strøm.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar feil så må IM-klienten din kjøre hele tiden og være mer eller mindre konstant oppkoblet via telenett eller Wi-Fi om du skal være innlogget med dine IM-brukere og ha løpende IM-samtaler gående. Det er klart at det koster en del strøm.

 

Newton, fantastisk nok , så tror jeg ikke det er så mange som tenker på dette. En vanlig smarttelefn med "vanlig" multitasking, som Symbian, Windows Mobil m.m, kjører programmet i bakgrunnen PLUSS dee trekker strøm fra nettilgangen, som naturligvis trengs når man er tilkoblet et IM-program.

 

iPhones firmware 3.0 vil kun trekke strøm fra nettillgangen, og ikke bakgrunnsprosessene.

 

Men, det er en ting jeg lurer på, som vi sikkert ikke får svar på før 3.0 offisielt blir lansert, og det er om personer med f.eks et kontantkort som har iPhone. Vil ikke dette bli VELDIG dyrt for disse personene å ha programmer kjørende i bakgrunnen på en server døgnet rundt, for å ha mulighet for i det hele tatt å "multitaske", året rundt? Hvis dette er tilfellet, så sier selv jeg "God natt Apple".

Lenke til kommentar

Greit nok, men hva om man ikke vil ha et iTalk-abb, og vil helst bryte seg ut av det? Da er det ikke så rosenrødt lenger. Ikke at det vil være dramatisk å få en regning som er 10kr høyere enn normalt, men det er litt mistenksomt når Apple kan gå for vanlig multitasking (som fungerer utmerket med "Backgrounder") og velger Push-notifications som går gjennom nettverket. AT&T/Netcom eier nettet. Apple "eier" telefonen = Penger.

 

Kun noen tanker :)

Lenke til kommentar
Newton, fantastisk nok , så tror jeg ikke det er så mange som tenker på dette. En vanlig smarttelefn med "vanlig" multitasking, som Symbian, Windows Mobil m.m, kjører programmet i bakgrunnen PLUSS dee trekker strøm fra nettilgangen, som naturligvis trengs når man er tilkoblet et IM-program.

Har dere prøvd det? Jeg kan ikke si jeg merker noe til at IM-klienten kjører i bakgrunnen på WM. Hva angår strømbruk på nettilkoblingen kommer det jo helt an på trafikken. Dersom det ikke er noe nettrafikk vil jo også strømbruket være minimalt.Jeg har vært tilkobla med IM-klienten kjørende i bakgrunnen i nærmere et døgn, og jeg merka ikke noe spesielt til redusert batteritid.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...