Gå til innhold

[Løst]Har jeg rett til et nytt lydkort?


Anbefalte innlegg

Hallo der ute i cyberspace,

 

For ca. ett og et halvt år siden kjøpte jeg et lydkort hos Elkjøp til ryddesalg for 699,- (Veil. pris var 2k)

 

Brukte aldri mic inn på frontbayen før tidlig i år da jeg fant ut av at den ikke fungerte (Ikke brukerfeil mao.), og sendte den på reprasjon den 21 februar.

Den 26. fikk jeg beskjed om at det ikke kunne repareres og at det ikke blir produsert mer og fikk et gavekort tilsvarende beløpet jeg betalte for kjøpet, men jeg sa det var uaktuelt og at jeg ville ha tilsvarende produkt, da jeg vet at Creative lager akkurat det samme produktet nå, under et annet navn (Det er dette lydkortet det er snakk om, og Creative lager enda denne), og fyren bak kassen sa han skulle bestille og få det til.

Jeg ventet en måned, og jeg hørte ingenting fra dem, også gikk jeg dit for å høre med dem. Denne gangen pratet jeg med en av lederne der, og han sa han skulle få det til.

Det gikk enda en måned mens ingenting skjedde og jeg stakk innom, og han sa at han har kontakt og prøver å få det til.

 

Til slutt mente jeg at jeg hadde ventet lenge nok, og sendte dem en epost. Etter flere mailer fikk jeg denne

Hei,

 

Som sagt har du fått ett gavekort på beløpet som du har betalt for kortet. Du har ingen flere rettigheter utover dette. Om du vi ha nytt kort må du betale for dette med gavekortet du fikk av oss.

 

 

Da spør jeg dere, hva er mine rettigheter i denne saken?

Blir ganske usikker, da to stykker der har nevnt muntlig til meg at det skal bli bestilt og jeg ender opp med å få den mailen.

Hvis det skulle være et valg, burde jeg kontakte Forbrukerområdet?

 

Takk på forhånd.

 

Edit: Gavekortet er selvfølgelig ikke brukt.

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan vel forsåvidt høre om dette. Men slik jeg skjønner det nå har du fått et gavekort, og dermed godtatt en løsning. Dermed kan det hende produktet ditt er skrotet.

 

jeg ser ikke helt hvordan du greier å utlede det av teksten jeg?

uansett, skulle kunden ikke komme lenger med butikken, kan han alltids kreve erstatning ved dekningskjøp.

Lenke til kommentar
Du kan vel forsåvidt høre om dette. Men slik jeg skjønner det nå har du fått et gavekort, og dermed godtatt en løsning. Dermed kan det hende produktet ditt er skrotet.

 

jeg ser ikke helt hvordan du greier å utlede det av teksten jeg?

uansett, skulle kunden ikke komme lenger med butikken, kan han alltids kreve erstatning ved dekningskjøp.

 

 

Hvis du leser sitert tekst i trådstarters post, ser du Elkjøp sitt svar på trådstarters klage.

Lenke til kommentar
Du kan vel forsåvidt høre om dette. Men slik jeg skjønner det nå har du fått et gavekort, og dermed godtatt en løsning. Dermed kan det hende produktet ditt er skrotet.

 

jeg ser ikke helt hvordan du greier å utlede det av teksten jeg?

uansett, skulle kunden ikke komme lenger med butikken, kan han alltids kreve erstatning ved dekningskjøp.

 

 

Hvis du leser sitert tekst i trådstarters post, ser du Elkjøp sitt svar på trådstarters klage.

 

leser du hans tekst ser du han aldri har akseptert det...

Lenke til kommentar
De kan ikke kreve at du får tilgodelapp, men at du får pengene utbetalt kontant.

 

Butikk kan velge heving fremfor avhjelp/omlevering da dette volde de en urimelig kostnad. (Jfr. fkjl. §29 1. ledd).

 

Noen som vet i hvilken del/ledd av forbrukerkjøpsloven dette står?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta turen innom Elkjøp i morgen, men må bare få vite en siste ting før jeg prater med dem.

Har jeg rett til å kunne kreve pengene tilbake etter at jeg har fått dette gavekortet hvis jeg var uoppmerksom på at jeg faktisk kunne få pengene tilbake på tidspunktet jeg fikk det?

Det er jo tross alt snakk om et kjøp som blir hevet.

Lenke til kommentar

Var innom i dag, og ble referert til service avdelingen.

Der sa en fyr at jeg ikke kunne få det, og jeg sa at forbrukerkjøpsloven sier ingenting om gavekort ved heving av kjøp men endte opp med å få "Det er ikke noe å diskutere." som svar.

 

Da spør jeg dere kjære forummedlemmer, har jeg, i følge FKL, rett til pengene tilbake?

Hvis jeg skulle ha det, hva skal jeg si til dem neste gang jeg er innom?

 

Takker så mye for all hjelp hittil.

Lenke til kommentar

Virkninger av heving av kjøp står beskrevet i lovens § 49, første og annet ledd:

 

§ 49. Virkninger av heving og omlevering

 

Når kjøpet heves, faller partenes plikt til å oppfylle kjøpet bort.

 

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

 

Mottok selgeren et gavekort av deg? I så fall kan han kreve å få gi deg et gavekort. Et gavekort er fundamentalt forskjellig fra kontanter fordi det er restriksjoner på bruken. De to kan dermed ikke likestilles.

 

Lovens formål er å beskytte forbrukerkjøperen mot nettopp slike situasjoner: Selgeren utnytter seg av kjøperens manglende juridiske teft til å skaffe seg selv bedre vilkår. Praksisen kan for øvrig også være i strid med markedsføringsloven § 8.

Lenke til kommentar

Selgeren har ikke mottatt noe gavekort fra meg, men det var jeg som fikk det fra dem etter at kjøpet ble hevet.

Det du mener da er at jeg har krav på penger, og ikke gavekort slik jeg forsto det?

 

Da skal jeg bare ta med en kopi av forbrukerkjøpsloven og vise dem de forskjellige punktene jeg har blitt referert til her?

Lenke til kommentar

Har akkurat kommet tilbake, der jeg hadde med en utskrift av fkjl §49.

Han sa nei, siden det ikke står der om jeg har krav på kontant eller gavekort.

Som krikkert sa, så nevnte jeg at det restriksjoner på dette, men han sa at det fortsatt ikke står noe om at jeg har krav på penger frem for gavekort.

 

Neste steg blir forbrukerrådet, så jeg kontakter dem på mandag for å se hva de kan gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...