Gå til innhold

[Løst]Har jeg rett til et nytt lydkort?


Anbefalte innlegg

OK. Ta med deg en utskrift av LB-2008-77984 (Borgarting lagmannsrett). Lagmannsretten bemerker i punkt d:

 

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 49 annet ledd at det partene har mottatt i anledning avtalen, kan kreves tilbakeført ved heving. Det innebærer at Marianne Ragdal i utgangspunktet må stille varmepumpene til disposisjon for Bademiljø VVS Montering AS mot å få tilbakebetalt kjøpesummen med tillegg av renter etter forsinkelsesrenteloven fra den dagen det ble reklamert på mangelen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar det med Elkjøp risikerer du å måtte gå med halen mellom beina igjen, på den andre siden kan du få en løsning på stedet. Forbrukerrådet vil sende saken videre til FTU, og det blir en lenger sak ut av det, som elkjøp ikke får gjort stort med.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet vil jo ta kontakt med elkjøp og be de om en uttalelse, så saken må da ikke nødvendigvis gå til forbrukertvistutvalget heller.

 

Har man ikke vært i kontakt med forbrukerrådet før anbefaler jeg å snakke med butikken :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Success,

 

Ringte forbrukerrådet i dag, og de sa at jeg har full rett på å få pengene tilbake ved heving.

Sendte så en mail til Elkjøp ang. telefonsamtalen og fikk følgende svar;

Hei, bekrefter herved at du er hjertlig velkommen til å heve ditt beløp;)

 

Da jeg gikk inn dit og pratet med serviceansvarlig (Merk: Samme fyr som tok i mot meg i forrige uke), sa han at det ikke var heving, men omlevering.

Jeg lurer da på, er det omlevering om jeg får gavekort tilbake hvis de ikke greier å skaffe et lignende produkt? Husk også at de ikke prøvde å reparere det.

Utenom det så bare sa han at jeg kunne gå i kassen og hente pengene.

 

Vil takke alle som har hjulpet meg med å ordne dette ved å poste i denne tråden, setter stor pris på det med tanke på at det første gangen jeg gjør noe sånt. :)

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar
Success,

 

Ringte forbrukerrådet i dag, og de sa at jeg har full rett på å få pengene tilbake ved heving.

Sendte så en mail til Elkjøp ang. telefonsamtalen og fikk følgende svar;

Hei, bekrefter herved at du er hjertlig velkommen til å heve ditt beløp;)

 

Da jeg gikk inn dit og pratet med serviceansvarlig (Merk: Samme fyr som tok i mot meg i forrige uke), sa han at det ikke var heving, men omlevering.

Jeg lurer da på, er det omlevering om jeg får gavekort tilbake hvis de ikke greier å skaffe et lignende produkt? Husk også at de ikke prøvde å reparere det.

Utenom det så bare sa han at jeg kunne gå i kassen og hente pengene.

 

Vil takke alle som har hjulpet meg med å ordne dette ved å poste i denne tråden, setter stor pris på det med tanke på at det første gangen jeg gjør noe sånt. :)

 

 

Hvilken Elkjøp er det du har handlet/hevet kjøp i?

Lenke til kommentar
Kongsvinger, hvordan det?

 

 

Jeg tror serviceansvarlig der er relativt fersk, selv om det ikke unnskylder rotet med gavekort/penger i hånda.

Hos Elkjøp er jo et sånt gavekort i realiteten penger rett i hånda siden man kan levere tilbake produktene på 30 dager og få pengene tilbake.. Sånn sett er jo bare de ansatte "vanskelige" når de prøver å prakke på kunder gavekort istedenfor kontanter.

Lenke til kommentar
Kongsvinger, hvordan det?

 

 

Jeg tror serviceansvarlig der er relativt fersk, selv om det ikke unnskylder rotet med gavekort/penger i hånda.

Hos Elkjøp er jo et sånt gavekort i realiteten penger rett i hånda siden man kan levere tilbake produktene på 30 dager og få pengene tilbake.. Sånn sett er jo bare de ansatte "vanskelige" når de prøver å prakke på kunder gavekort istedenfor kontanter.

 

Hvis jeg ikke husker feil så sier elkjøps sine interne retninglinjer at hvis noe er kjøpt med gavekort og det angres på 30 dager betales beløpet ut på et nytt gavekort, ikke i kontanter, dette for at det ikke skal misbrukes, 30dager retur er som de fleste vet noe elkjøp av egen fri vilje tilbyr kundene sine. Heving av kjøp er derimot noe helt annet igjen, der bør du kune kreve kontanter enten utbetalt i kasse eller satt inn på konto.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil så sier elkjøps sine interne retninglinjer at hvis noe er kjøpt med gavekort og det angres på 30 dager betales beløpet ut på et nytt gavekort, ikke i kontanter, dette for at det ikke skal misbrukes, 30dager retur er som de fleste vet noe elkjøp av egen fri vilje tilbyr kundene sine. Heving av kjøp er derimot noe helt annet igjen, der bør du kune kreve kontanter enten utbetalt i kasse eller satt inn på konto.

 

 

 

 

jeg har aldri sett noe bilag der dette er spesifisert?

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil så sier elkjøps sine interne retninglinjer at hvis noe er kjøpt med gavekort og det angres på 30 dager betales beløpet ut på et nytt gavekort, ikke i kontanter, dette for at det ikke skal misbrukes, 30dager retur er som de fleste vet noe elkjøp av egen fri vilje tilbyr kundene sine. Heving av kjøp er derimot noe helt annet igjen, der bør du kune kreve kontanter enten utbetalt i kasse eller satt inn på konto.

 

 

 

 

jeg har aldri sett noe bilag der dette er spesifisert?

 

Det er nok ikke en regel som er fastsatt noe sted, men heller som jeg tidligere nevnte interne retninglinjer, i visse tilfeller vil nok butikken betale tilbake kontant. Finnes det forresten noen regler som tilsier at du har grav på kontant tilbake hvis du betaler med gavekort i en butikk, så lenge det ikke er en reklamasjon eller heving av kjøpet?

Lenke til kommentar

Hvis man utleder fra bestemmelsene om heving, nemlig at forbrukeren har krav på å få den ytelsen han originalt ga tilbake (altså hvis han hever noe han kjøpte med gavekort kan han kun kreve å få et gavekort tilbake); kan jeg ikke se at forbrukeren får en bedre stilling på et område som butikken i utgangspunktet regulerer selv.

Lenke til kommentar
Hvis man utleder fra bestemmelsene om heving, nemlig at forbrukeren har krav på å få den ytelsen han originalt ga tilbake (altså hvis han hever noe han kjøpte med gavekort kan han kun kreve å få et gavekort tilbake); kan jeg ikke se at forbrukeren får en bedre stilling på et område som butikken i utgangspunktet regulerer selv.

 

Var vel kansje noe sånnt jeg skulle svart selv. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...