Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansatt som stjeler


fritjofn

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe riktig plass og poste denne så jeg bare tok den her.

 

Vi har en bedrift hvor vi har merket at det forsvinner penger ifra kassen.

Vi har en sterk misstanke om hvem det kan vere, men er jo ikke 100% sikker.

Men alle spor leder til vedkommende.

 

Hva kan man gjøre for å ta vedkommende? noen tips?

man skal jo passe seg for å gå på vedkommende før man er sikker.

 

Vurderer og ta et fellesmøte og si noe slik som at vi vet det er en person som stjeler, og at vi vet hvem det er.

men vedkommende skal få mulighet til å melde seg til meg iløpet av neste dag. da vil vedkommende unngå politianmeldelse, og vi får komme til en ordning der vedkommende får en nedbetalingsplan på det som er forsvunnet.

det blir selvsagt avskjedigelse.. kan ikke ha slikt tillitsbrudd i bedriften.

det vi er 100% sikker på er at vedkommende ikke betaler for en del varer.

 

Det er snakk om ca 30.000 siden årsskiftet

 

Noen inspill her til fremgangsmåte, måter og ferske vedkommende på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer og ta et fellesmøte og si noe slik som at vi vet det er en person som stjeler, og at vi vet hvem det er.

men vedkommende skal få mulighet til å melde seg til meg iløpet av neste dag. da vil vedkommende unngå politianmeldelse, og vi får komme til en ordning der vedkommende får en nedbetalingsplan på det som er forsvunnet.

det blir selvsagt avskjedigelse.. kan ikke ha slikt tillitsbrudd i bedriften.

det vi er 100% sikker på er at vedkommende ikke betaler for en del varer.

 

Synes dette høres ut som en greit tiltak, som er ganske rettferdig.

 

Spørsmål:

Er det mange utenom ledelsen som er klar over at denne personen stjeler?

Vet personen at dere mistenker ham/henne?

 

Problemet blir vel at du henger ut personen blant de andre ansatte, og det kan sikkert svi for vedkommende. Mulig at dere kan kalle inn personen på tomannshold, og fortelle samme historien til ham/henne som du skulle fortelle på fellesmøtet.

 

Her sier du at dere har merket at penger har forsvunnet, og varer er ikke betalt for. Si at dere skal kalle inn en og en for å høre om de har sett noe. Du sier da at vi har en mistanke om hvem personen er, og vil gi personen mulighet til å melde seg innen morgendagen.

Endret av Azraille
Lenke til kommentar

Det som er policy i kjeden som vi er medlemm av er å prøve så langt det lar seg gjøre å holde politiet utenfor da det viser seg at det som oftest er en grunn til at vedkommende stjeler, pga. økonimin noe som jeg vet er tilfelle hos denne personen.

 

Og om da vedkommende får politiet på nakken i tillegg så gjør det ikke noe bedre, der er mange hendelser av personer som da bare ser en eneste løsning.. ja..

 

så vi vill true med politiet, men helst løse det på en grei måte...

 

har jo vurdert skjult kamera, selv om det er ulovelig, men man behøver jo ikke å bruke det til noe annet en å få bekreftet 100% sikkert over for meg selv.

men synest dette er litt på kanten da jeg selv igrunnen gjør noe ulovelig.

 

synest det er en vanskelig situasjon

Lenke til kommentar

Dere skal skal uansett være sikre på at det er vedkommende som faktisk stjeler. Jeg hadde en ekstremt lei episode da jeg arbeidet i Kiwi. Ut av det blå kom butikksjefen og anklaget meg for å stjele penger fra kassen. Det ble et drama uten like, da jeg selvsagt ikke hadde tatt noe. Heldigvis for meg sto h*n som hadde stjålet frem.

 

Det endte opp med at butikken mistet 2 ansatte, samtidig som butikksjefen ble satt i et ekstremt dårlig lys av de andre ansatte - da jeg var meget godt likt blant resten. Jeg hadde ingen interesse av å fortsette jobben der, så jeg sluttet.

Lenke til kommentar

Ta det først opp i fellesskap og prøv med en amnesti-ordning som du nevner. Går ikke dette i gjennom, ta kontakt med datatilsynet og hør hva som skal til for å få godkjent overvåkning av kassa og andre områder hvor penger håndteres. Jeg er prinsipielt motstander av overvåkning, men det kan vise seg effektivt, så lenge du ikke misbruker det (bruker kamera for å finne ut hvem som er slapp på jobb etc.). Det er lov med kameraovervåkning av pengehåndtering, hvis du har skjellig grunn til mistanke om ulovligheter.

Lenke til kommentar

På Kiwi-butikken jeg jobber har vi kameraer over hele butikken og det har ført til at to ansatte det siste året har fått sparken og anmeldelse pga dokumentert tyveri.

 

Uten kameraer i en butikk er det veldig vanskelig å ha solide bevis på at en person faktisk har stjålet, så da anbefaler jeg TS å være veldig forsiktig med å anklage folk eller henge ut noen.

Lenke til kommentar
har jo vurdert skjult kamera, selv om det er ulovelig, men man behøver jo ikke å bruke det til noe annet en å få bekreftet 100% sikkert over for meg selv.

men synest dette er litt på kanten da jeg selv igrunnen gjør noe ulovelig.

Ved mistanke om stjeling blant de ansatte kan dere få konsesjon til å filme disse. Da må det jo selvsagt skiltes og de ansatte opplyses om dette, så da vil det nok slutte, hvis ikke må jo den ansatte være desperat.

 

 

På Kiwi-butikken jeg jobber har vi kameraer over hele butikken og det har ført til at to ansatte det siste året har fått sparken og anmeldelse pga dokumentert tyveri.

 

Uten kameraer i en butikk er det veldig vanskelig å ha solide bevis på at en person faktisk har stjålet, så da anbefaler jeg TS å være veldig forsiktig med å anklage folk eller henge ut noen.

Er man ikke da litt korttenkt hvis man stjeler når man vet man blir overvåket? :p

 

Uansett, jeg ville nok samlet til et møte og anbefalt den som har dårlig samvittighet til å stå frem, gjerne uten at de andre ansatte får vite, slik at saken kan løses internt på en minst brutal måte.

Lenke til kommentar

det som nå er 100% sikkert er vertfall at vedkommende stjeler varer ifra butikken.. det ser man klart og tydelig utifra kameraene som allerede er i butikken....

men så er det det om det er god nok grunn til avskjedigelse..? der er saker på lignende som har slått tilbake på arbeidsgiver...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste noe om skjult kamera, det er ikke noe vits fordi det strider med personopplysningsloven, og vil slå helt feil vei.

 

Jeg ville bare tatt en grå løgn, kallt vedkommede inn til en rolig snakk, og uten å utdype grunnlaget for det, spurt helt greit om vedkommede hadde noe kjennsap til penger som hadde forsvunnet, fordi du har motatt flere kommentarer som vekker mistanke og det er noe som ikke stemmer helt med regnskapet eller noe...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hadde jeg vært deg så hadde jeg først blitt 100% sikker på at det var vedkommende. Deretter ville jeg tatt personen inn til en prat. Fortalt at personen har valget med å si opp og så slutte innen 3 månder, hvor av pengene som mangler vil bli tatt ut av lønna. Alternativet er å politi anmelde det.

 

På denne måten vil dere få igjen pengene, slippe dårlig rykte og personen får faktisk lov å forlate med hode hevet, men får fortsatt en kraftig "bot" ved å miste så mye av lønna over så kort tid.

 

Dette er en løsning som vil være en god løsning for alle. Nå tar jeg i betraktning at du vil avslutte arbeidsforholdet på en god tone, til tross for forsvunne penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...