Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC restarter av seg selv ved load på skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med mitt ATI 1950 PRO skjermkort. Jeg tror i alle fall det har med skjermkortet å gjøre.

 

Problemet er at hver gang det blir load på skjermkortet (spill) starter datamaskinen på nytt av seg selv.

 

Det virker jo helt klart som at det er overoppheting, men jeg kjørte ATitool med temp. monitor, og satte igang "scan for artifacts". Her steg tempen sakte opp til ca 70 grader, og sluttet å stige noe særlig etter det.

 

2 minutter senere restarter maskinen av seg selv igjen.

 

Maskinen er forøvrig bra kjølt med en temp på ca 35 grader i kabinettet og en cpu-temp på ca 35-45 grader.

 

 

Noen som kjenner til problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et spesielt spill som krasjer maskinen eller vil hvilketsomhelst program/spill som belaster skjermkortet framprovosere en reset?

 

Hva skjer etter at den har restartet seg? Oppfører den seg helt normalt da, helt til du belaster skjermkortet igjen?

 

Kan jo være strømforsyninga som fusker. Sjekk om spenninga ut fra strømforsyningen er som den skal være.

Lenke til kommentar

Det har skjedd meg ved spill av

-Portal

-Demigod

Dette er de eneste spillene jeg har spilt på dataen utenom starcraft, men dette gir ikke akurat skjermkortet mye å gjøre.

 

Et annet tilfelle er når jeg kjørte "scan for artifacts" som jeg sa i åpningsposten.

 

Jeg har nettop kjøpt ny strømforsyning pga et annet problem - les.

Og det løste problemet jeg beskriver i den posten.

 

Dette problemet har derimot fortsatt, så jeg tviler på det er spenningen.

 

Takk for tips! ( Jeg har forøvrig et Asus p5b deluxe, og kjører windows 7 rc1, men problemet forekommer også i vista og xp)

Lenke til kommentar

Dette kan absolutt ha med PSUen å gjøre, selv om den er aldri så ny. Hva du enn gjør, kjøp ALDRI en PSU uten merke eller noe slikt. Da ber du nesten om trøbbel. Sats på kvalitet, som f. eks. norske MIST, Corsair eller Seasonic.

 

Du har ingen garanti for at billige eller ukjente PSUer leverer den effekten som påståes. Så at den PSUen du har leverer 34A på 12V railen, min leverer 62A på 12V railen.

Og som sagt, det står ikke noe om at den PSUen du har har en effekt på garantert 85%, noe som er vanlig i dag på de fleste gode PSUer.

Lenke til kommentar

Chavalito: Jeg vet, men når jeg var i den situasjonen at jeg ikke viste om det var psu som var problemet så ville jeg ikke legge 1000 kroner på noe jeg ikke viste om jeg behøvde.. Jeg skal selvsagt kjøpe ny bare jeg får litt feriepenger...

 

Jeg var nede på en databutikk her nå, og kjøpte en revoltec graphic freexer pro kjøler, bare for å se om det hjelper... Jeg spilte nå ca 40 minutter før den starter på nytt... til motsettning av den forrige, som gav meg ca 5 minutter...

Dette må vel derfor være et kjøleproblem allikevel?

 

Allikevel går den ikke over 70 grader, og det burde den jo klare?

Lenke til kommentar

Det kan virke som kjøleproblem ja. 70 grader er ikke noe problem for et grafikk kort, mitt HD 4870 sniker seg lett opp i 75-80 grader under heavy gaming.

 

Det du kan gjøre er nå laste ned Rivatuner fra Guru3D og sette vifte hastigheten manuelt med det. Sett viften til ca 40% for å prøve. Les FAQ der for å finne ut hvordan dette skal gjøres. Tviler du fortsatt, skrik ut så skal vi se hva vi kan gjøre her i forumet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå (den nye) vifta manuellt via en viftestyring, og der går den på 100% når jeg spiller... jeg tenkte på å muligens underklokke kortet litt, men siden jeg sitter med windows 7 får jeg ikke det til å fungere.

 

Begynner å bli irriterende det her :p

 

EDIT:

 

Har kjørt noen tester nå, og det ser ut som at maskinen restarter akkurat når den når 80 grader.. 3d går smooth og fint helt til det. ingen tegn på noe som helst varme i kabinettet eller liknende...

Finnes det noen måte å "disable" eller justere at skjermkortet skrur seg av ved "overoppheting" ?

Endret av Thoma_S
Lenke til kommentar

:hmm: Nesten som jeg begynner å tvile på at det er snakk om kjøle problem her. Vi snakker om spontan restart ser det ut som. Du får ingen artifacts eller misfarging på skjermen før restarten skjer? Det normale er jo at du vil få artifacts eller misfarging av skjermen hvis kortet blir for varmt.

 

Jeg begynner å lure på om det ikke er snakk om driver problemer her. Hvilken Windows versjon har du og hvilken versjon av Catalyst?

 

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å "disable" eller justere at skjermkortet slår seg av. Dessuten er det ikke snakk om at skjermkortet slår seg av, det er PCen din som får hikke av en eller annen grunn. Hadde kun skjermkortet slått seg av, ville du nok fått et "No signal input" på skjermen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hmm.. høres ut som et seriøst overheating problem spør du meg..

Det kan være hovedkortet ditt... eller prosessorens vifte og kjøling. Ha kassen til din PC åpen, sørg for at maskinen er kald. Start opp, og start yndlingsspillet ditt, og hold hånda over chipset, processor og grafikk kort.. forsøk å finn ut hvem av dem som blir skikkelig varm..

Uansett... sånne ting kan du jo lese av i bios etter en krasj.. ?

Kan også være at den termiske pastaen som sitter på din processor, eller grafikk kort er dårlig.. eller begynner å bli dårlig.. Har du satt på dette selv, tidligere?

Chavalito: Hvis det er et driverproblem, så hadde vel dette skjedd før han starta et spill? :hmm:

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
Chavalito: Hvis det er et driverproblem, så hadde vel dette skjedd før han starta et spill? :hmm:

 

Jo, jeg tenkte at det var et kjøle problem, men mener at han burde ha fått artifacts før PCen restarter. Fant jo noen i et forum som hadde problem med et Connect 3D X1950 Pro kort, men for han restartet ikke PC. Ham fikk artifacts og da han avsluttet spillet, hadde han det i Windows også. Deretter lastet han ned ATITool og kjørte en test, og temperaturen føk opp fra 41 til over 60 grader i løpet av noen sekunder. Deretter frøs PC, men den restartet ikke.

 

Noen der mente dette ikke var et varme problem for selve GPUen, men derimot minnet på kortet som ble for varmt. Ved å sette på passive kjølere, hjalp det. Fant jo folk som hadde hatt opp til 117 grader på GPUen da. :dribble:

Og andre spilte uten problemer med over 90 grader på GPUen.

 

Så jeg tviler fortsatt på at det er vamre/kjøle problem på grunn av at han ikke får artifacts eller noe slikt. Spontan restart kan tyde på driver problemer og han vil ikke ha problemer i Windows etter som kortet da vil kjøre i 2D og ikke 3D mode. Kan jo ta feil selvsagt. :innocent:

 

Sist, 70 -80 grader er ikke unormalt høyt for et grafikk kort, sev om det ikke burde bli noen høyere enn det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Chavalito: Hvis det er et driverproblem, så hadde vel dette skjedd før han starta et spill? :hmm:

 

Jo, jeg tenkte at det var et kjøle problem, men mener at han burde ha fått artifacts før PCen restarter. Fant jo noen i et forum som hadde problem med et Connect 3D X1950 Pro kort, men for han restartet ikke PC. Ham fikk artifacts og da han avsluttet spillet, hadde han det i Windows også. Deretter lastet han ned ATITool og kjørte en test, og temperaturen føk opp fra 41 til over 60 grader i løpet av noen sekunder. Deretter frøs PC, men den restartet ikke.

 

Noen der mente dette ikke var et varme problem for selve GPUen, men derimot minnet på kortet som ble for varmt. Ved å sette på passive kjølere, hjalp det. Fant jo folk som hadde hatt opp til 117 grader på GPUen da. :dribble:

Og andre spilte uten problemer med over 90 grader på GPUen.

 

Så jeg tviler fortsatt på at det er vamre/kjøle problem på grunn av at han ikke får artifacts eller noe slikt. Spontan restart kan tyde på driver problemer og han vil ikke ha problemer i Windows etter som kortet da vil kjøre i 2D og ikke 3D mode. Kan jo ta feil selvsagt. :innocent:

 

Sist, 70 -80 grader er ikke unormalt høyt for et grafikk kort, sev om det ikke burde bli noen høyere enn det.

 

Damn de ati kortene kan bli varme tydeligvis. Mitt ati kort ligger stabilt på rundt 50 grader når jeg spiller world in conflict, dawn of war 2 eller GRID.

Lenke til kommentar

hadde lignende problem selv i går, restart uten artifakter. Hadde nettopp installert nye skjermkortdrivere. Jeg avinstallerte driverne og startet opp i safemode og kjørte driver sweeper og fjernet alle rester. Startet normalt og installerte driverne på nytt, problemen forsvant :)

Lenke til kommentar

Kan virke som om GPU'en har fått seg en smell... Det liggger sikkert en temperaturgrense i BIOS'en på skjermkortet som trigger omstarten ved 80 °C. Hør med en kompis om du kan få byttelåne et skjermkort, så du får testet...

 

BTW; Har et Gainward Geforce 8800GTS-kort liggende. Fungerer finfint, har ikke vært overklokka. Ditt for 500,- inkl. frakt. :)

Lenke til kommentar
Kan virke som om GPU'en har fått seg en smell... Det liggger sikkert en temperaturgrense i BIOS'en på skjermkortet som trigger omstarten ved 80 °C. Hør med en kompis om du kan få byttelåne et skjermkort, så du får testet...

 

BTW; Har et Gainward Geforce 8800GTS-kort liggende. Fungerer finfint, har ikke vært overklokka. Ditt for 500,- inkl. frakt. :)

 

Jupp.. Er akkurat samme tanken jeg og sitter med.. 80 grader må da være ekstremt mye? Jeg får meg liksom ikke helt til å tro at dette er normalt... at de fint skal tåle dette?

Lenke til kommentar
Jupp.. Er akkurat samme tanken jeg og sitter med.. 80 grader må da være ekstremt mye? Jeg får meg liksom ikke helt til å tro at dette er normalt... at de fint skal tåle dette?

 

Som jeg sa tidligere, 80 grader er IKKE ekstremt for en GPU, max temperatur på et Geforce 250 GTS er 105 grader, og det er det Nvidia selv som sier. Mine to Geforce 8800M GTX på laptopen min oser lett opp i 80 grader under heavy gaming (Crysis) og har ingen problemer i det hele tatt. :thumbup:

 

Det som kan skape problemer er minnet hvis det blir for varmt. Så jeg vil muligens anbefale Thoma_S å installere passive kjølere på minnet hvis det ikke er montert allerede da.

 

Et lite klipp fra et forum hvor en fyr hadde problemer med samme kort:

 

This is the stat summary from everest:

GPU °C 52 3/01/2009 1:44:08 PM 65 3/01/2009 1:44:44 PM 54.8

GPU Ambient °C 49 3/01/2009 1:43:32 PM 51 3/01/2009 1:44:44 PM 49.9

GPU VRM °C 73 3/01/2009 1:42:06 PM 120 3/01/2009 1:44:24 PM 81.6

 

120 grader på minnet er ikke å anbefale når GPU temp er 65 grader, tror dere ikke? :whistle:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

80 °C på GPU'en er ikke mye... Jeg måler ~70 °C ved å teipe fast steiketermometeret utenpå plastdekselet på GTX260'en etter noen timer med GTA4... Har ikke sett hva GPU-tempen er på da, men jeg mener warning-grensa på det kortet er på 120 °C.

 

Litt off-topic; men i hine hårde dager skulle jeg sette en kobbershims mellom en AMD K6-CPU og kjøleribba, så jeg ikke knuste hjørnet påCPU'en med kjøleribba... Kjent issue for noen år siden.

 

Det som skjedde var at kobbershimsen flytta på seg, og kortslutta noen "greier" oppå CPU'en, så det kom røyk fra prosessor'n når jeg satte på strømmen! Etter en kjapp demontering, så jeg at en klistrelapp på undersiden av CPU'en var blitt svart. Men jeg prøvde å starte på nytt. Den ville ikke boote med sine default 600 MHz; ikke før jeg kom opp til 933 MHz starta PC'en. CPU'en ble jo varm som en glødelampe, så jeg måtte ha et lass av vifter i maskina for å få den til å gå. Men den funka fint lenge etter den episoden, bare ikke på den frekvensen som den egentlig var stilt inn på... :grin2:

Lenke til kommentar

Hei, og beklager at jeg er sein alle sammen. Jeg har vært borte en stund. Takk for alle forslag.

Litt svar til alle...

Jeg kjører nå Windows 7 RC1, men har samme problemet i windows xp og vista med nyeste catalyst.

Jeg har kun en gang opplevd artifacts, men da startet den ikke på nytt av seg selv.

 

Kahuna: Jeg har ikke et voltmeter her hjemme.. Jeg skal se om jeg får prøvd å få tak i et og måle.

 

Neonlight: Jeg har ingen problemer med tempratur på prosessor. Jeg jobber mye i krevende programmer, og det går alltid fint. Jeg har ikke kassen åpen, men jeg har en kassetempratur på ca 34-35 grader stabilt uansett load.

 

 

Løsningen jeg kjører på nå er å bruke laveste instillinger, og kjøre windowed.. På den måten får jeg spilt. Jeg skal nok kjøpe et nytt skjermkort før dreamhack til sommern, så får jeg se om det løser problemene.

 

Takk for svarene alle sammen! :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...