Gå til innhold

Fingeravtrykk på linse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sanpapir. Du begynner med 60, for så å gå finere og finere til du når rundt 180. Forhåpentligvis er linsen fin og glatt etter det.:) Tresløyd er undervurdert.

 

----

Eller du kan ta pinglemetoden:

1. Fjern støv og større partikler på linsen med blåsebelg e.l.

2. Bruk pusseklut e.l til å tørke av linsen.

Lenke til kommentar
1. Fjern støv og større partikler på linsen med blåsebelg e.l.

2. Bruk pusseklut e.l til å tørke av linsen.

Personlig sverger jeg til båndslipemaskin. Bruker det på alle objektivene mine.

 

For å være litt alvorlig - å stresse med støv og tull på objektiver er bare vås. Om du ikke har ekstreme mengder støv på glasset, så har det akkurat null effekt. Man bør for det meste la frontelementet være i fred. Det klarer seg best på alene.

 

Fettmerker kan, dersom de er store nok, påvirke bildet, og bør fjernes. Om man oppdager det mens man er ute og fotograferer, så løser en T-skjorte jobben helt fint. Til "vask" av frontelementer bruker jeg våtservietter ("for all types of multicoated lenses" fra Essilor), men det gjør jeg ikke så ofte.

 

Hovedbudskap: ikke stress. Glass er solide greier.

Lenke til kommentar
For å være litt alvorlig - å stresse med støv og tull på objektiver er bare vås. Om du ikke har ekstreme mengder støv på glasset, så har det akkurat null effekt. Man bør for det meste la frontelementet være i fred. Det klarer seg best på alene.

Da får vi overlate til trådstarter å bestemme hvor forsiktig han skal være.:) For min del har det letteste tilgjengelige klesplagget vært det beste alternativet. Regnjakker fungerer dårlig.

Lenke til kommentar
Har fått et svakt og lite fingeravtrykk midt på linsa. Er dette noe som burde fjernes med en gang? Evt. hva kan brukes for å fjerne avtrykket?

 

Jeg bruker stort sett en ren, myk klut (f.eks. en ren t-skjorte), og dogg.

 

-Pust dogg på frontlinsa og tørk av. Gjenta behandlingen om nødvendig.

 

Om jeg ikke har tilgang til en ren klut, venter jeg med rengjøringen.

Lenke til kommentar
Rensevæske med fettløsende effekt. Eller mikroskopisk mengde Zalo på fuktig klut etterfulgt av flere omganger med lunkent vann på ren klut/pussefillle som er garantert fri for partikler som kan ripe.

 

-Lazy

Hadde vært forsiktig med den fremgangsmåten der og bare slenge på ulike rensemiddel. Coatingen tåler mye, men mange kjemikalier som fort tar knekken på den.

Lenke til kommentar
Hovedbudskap: ikke stress. Glass er solide greier.

Og fingerfett inneholder syrer som tærer (også på glass). Ser ut som om enkelte her kunne nøyd seg med 50-kroners optikk etter den måten de behandler dyrt innkjøpt fotoutstyr.

Seriøst. Har du hørt om et objektiv som har blitt etset i stykker av et fingermerke?

Jeg skulle gjerne sett link til at dette har skjedd jeg, for at et fingermerke liksom skal være en stor trussel mot objektivene må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

Lenke til kommentar
Hovedbudskap: ikke stress. Glass er solide greier.

Og fingerfett inneholder syrer som tærer (også på glass). Ser ut som om enkelte her kunne nøyd seg med 50-kroners optikk etter den måten de behandler dyrt innkjøpt fotoutstyr.

Seriøst. Har du hørt om et objektiv som har blitt etset i stykker av et fingermerke?

Jeg skulle gjerne sett link til at dette har skjedd jeg, for at et fingermerke liksom skal være en stor trussel mot objektivene må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.

fettet fra fingrene etser ikke vekk glasset, men coatingen som ligger utpå

Lenke til kommentar
fettet fra fingrene etser ikke vekk glasset, men coatingen som ligger utpå
Nei.

 

Coatingen på moderne brilleglass og objektivlinser er mer robust enn glasset selv.

 

Med mindre du er en sånn, så klarer ikke du å utsondre kroppsvesker som klarer å skade linseelementene i et objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...