Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er psykisk vold, mot en psykisk syk person ulovlig?


heartgirl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke akkurat om det er ulovlig, en er uansett ikke noe smart. Og i hvilken sammenheng tenkte du på?

 

Hvis en person vet at et annet menneske, lider av psykisk sykdom ( er susidal foreks.). Hvis denne personen utnytter dette menneske, behandler det styggt voldelig med ord, osv, og holder på slik selv om personen ser at dette kan være farlige for det psykisk syke menneskes liv, kan vedkommende komme dårlig ut i en sak pga det?

Lenke til kommentar
Helt klart vil jeg si. Psykisk terror kalles det da. Og det kan ha mye å si i en sak.

 

Mener at jeg har et godt poeng i saken jeg skal i, vedkommende bryr seg ikke om å ta hensyn til en person med

et handikap. Vedkommende vet om dette handikappet, men det gjør han alt annet enn å ta hensyn til og heller

gjør alt værre, og farlig, med å utnytte vedkommende på de groveste plan, samt bruke handikappene mot henne....

 

Selv om jeg har forstått ifølge loven, -at psykisk vold ikke er ulovlig ennå - så er dette en litt annen sak... For hvis en person vet om et handikap på det psykiske plan på forhånd...... som kan gjøre det farlig for hennes liv og helse, og ikke tar hensyn til det, så vil jeg si det er sjikanering, og mer enn det, ganske grovt faktisk.

Lenke til kommentar
Helt klart vil jeg si. Psykisk terror kalles det da. Og det kan ha mye å si i en sak.

 

Mener at jeg har et godt poeng i saken jeg skal i, vedkommende bryr seg ikke om å ta hensyn til en person med

et handikap. Vedkommende vet om dette handikappet, men det gjør han alt annet enn å ta hensyn til og heller

gjør alt værre, og farlig, med å utnytte vedkommende på de groveste plan, samt bruke handikappene mot henne....

 

Selv om jeg har forstått ifølge loven, -at psykisk vold ikke er ulovlig ennå - så er dette en litt annen sak... For hvis en person vet om et handikap på det psykiske plan på forhånd...... som kan gjøre det farlig for hennes liv og helse, og ikke tar hensyn til det, så vil jeg si det er sjikanering, og mer enn det, ganske grovt faktisk.

 

 

Så lenge vedkommende ikke bryr seg, så har han ett stort problem i en sak. Og så lenge vedkommende vet om dette handicapet, så taler det mot han. Er enig at det går mer på sjikanering, noe som er straffabart. I visse tilfeller kan det nedlegges beskøsforbud hvis forhold tilseier dette, noe som muligens kan være ett virkemiddel i denne saken.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: han spiller likegyldig på om en person lever eller dør...... (en som han vet har store handikap, pga psykisk lidelse). Han har hele tiden utnyttet situasjonen, tråkket på vedkommende verbalt på en fæl måte, samt spillt på hennes følelser.

 

Han handler ikke på en respektfull, hensynsfull måte, gjør alt for å unngå det. Han gjør alt værre for vedkommende, slik at det kan gå veldig ille.

 

Synes det er ille, å oppføre seg slik, spesiellt når en vet at enkelte ting han gjør ( som er skikkelig styggt) kan skade en persons helse, og i værste fall gå enda lengre...

Lenke til kommentar
For å si det sånn: han spiller likegyldig på om en person lever eller dør...... (en som han vet har store handikap, pga psykisk lidelse). Han har hele tiden utnyttet situasjonen, tråkket på vedkommende verbalt på en fæl måte, samt spillt på hennes følelser.

 

Han handler ikke på en respektfull, hensynsfull måte, gjør alt for å unngå det. Han gjør alt værre for vedkommende, slik at det kan gå veldig ille.

 

Synes det er ille, å oppføre seg slik, spesiellt når en vet at enkelte ting han gjør ( som er skikkelig styggt) kan skade en persons helse, og i værste fall gå enda lengre...

 

 

Høres ut som han er psykopat. Han trenger hjelp. Han virker å ha store problemer med ett eller annet. Vedkommende bør komme seg vekk fra han fortest mulig før det ender galt. Fyren er gal.

Lenke til kommentar

Etter norsk rett er den psykiske og mentale helse beskyttet i mye mindre grad enn den fysiske, strafferettslig.

 

Vi har allikevel visse beskyttelser i private rettsforhold. Avtaleloven §§ 29, 33, og 36 beskytter mot visse former av psykiske overgrep (avtaler med bakgrunn i slike kan ikke gjøres gjeldende).

 

Ellers er det jo det faktum at troverdigheten hans vil være ganske skutt i kneskålene hvis det kan sannsynliggjøres at han har gjort det du sier.

Lenke til kommentar

Et overgrep er et overgrep.... Og ikke hjelpe et menneske som en vet er i nød og har et handikap anser jeg som svært alvorlig. Hvis du foreks. ser et menneske "holder på å drukne, og du har mulighet til å ta hånden, og hjelpe vedkommende, sier man noe vondt og latterliggjør menneske, og itillegg lager hindere som fører til at personen står i enda større fare for å drukne, for så å snu ryggen kaldt til, og ikke bry seg.... så mener jeg at det er temmelig alvorlig. Det er slik type oppførsel han viser, det var et eksempel......

 

Men psykisk vold er ikke straffbart, og det har han sagt at han vet, og derfor er det noe han ikke bryr seg om. Han gjør som han vil. Men poenget er at han vet om et handikap, og da burde han ta hensyn til dette, ihvertfall vise en normal oppførsel med henhold til det.

Lenke til kommentar
Et overgrep er et overgrep.... Og ikke hjelpe et menneske som en vet er i nød og har et handikap anser jeg som svært alvorlig. Hvis du foreks. ser et menneske "holder på å drukne, og du har mulighet til å ta hånden, og hjelpe vedkommende, sier man noe vondt og latterliggjør menneske, og itillegg lager hindere som fører til at personen står i enda større fare for å drukne, for så å snu ryggen kaldt til, og ikke bry seg.... så mener jeg at det er temmelig alvorlig. Det er slik type oppførsel han viser, det var et eksempel......

 

Men psykisk vold er ikke straffbart, og det har han sagt at han vet, og derfor er det noe han ikke bryr seg om. Han gjør som han vil. Men poenget er at han vet om et handikap, og da burde han ta hensyn til dette, ihvertfall vise en normal oppførsel med henhold til det.

 

Jeg synes konteksten blir litt uklar. Du spør om det å utøve det du kaller psykisk vold er ulovlig og om dette i så fall er nyttig under en konfliktsak. Hva mener du med "ulovlig"? Det er mye som ikke er lov, men som det ikke finnes noen straff for. Og hva mener du med konfliktsak? Er det en straffesak eller en sivilrettslig sak?

 

Ellers: Vi kan vel alle være enige om at man bør oppføre seg hyggelig. Som krikkert imidlertid sier, har den psykiske helsen svakt strafferettslig vern. Dvs. at man stort sett ikke straffes for å være slem så lenge man ikke utøver fysisk vold.

 

Saken kan imidlertid stille seg annerledes hvis den ondsinnede adferden har fått ymse fysiske resultatet. Den som f.eks. driver noen til selvmord, kan etter omstendighetene straffes for drap, evt. for straffbar medvirkning til selvmord.

Lenke til kommentar
For å si det sånn: han spiller likegyldig på om en person lever eller dør...... (en som han vet har store handikap, pga psykisk lidelse). Han har hele tiden utnyttet situasjonen, tråkket på vedkommende verbalt på en fæl måte, samt spillt på hennes følelser.

 

Han handler ikke på en respektfull, hensynsfull måte, gjør alt for å unngå det. Han gjør alt værre for vedkommende, slik at det kan gå veldig ille.

 

Synes det er ille, å oppføre seg slik, spesiellt når en vet at enkelte ting han gjør ( som er skikkelig styggt) kan skade en persons helse, og i værste fall gå enda lengre...

 

 

Høres ut som han er psykopat. Han trenger hjelp. Han virker å ha store problemer med ett eller annet. Vedkommende bør komme seg vekk fra han fortest mulig før det ender galt. Fyren er gal.

 

 

Høres ut som vi bare får høre saken fra en side, men det får være en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...