Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forsmådde og bitre menn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gi det noen millioner år, så har vi kanskje kommet litt videre. Eller menneskerasen er borte og glemt ("Optimist" er mellomnavnet mitt).

 

Hehe. Menneskeheten har nok utslettet seg selv innen da, så jeg tror nok vi bør få opp farten litt hvis vi skal klare å trosse de primitive kjønnsrollene. Sånn sett er jo jeg laaahaaangt foran mange andre, da, siden jeg aldri har brydd meg om å følge kjønnsrollene. Yeah. :cool:

Lenke til kommentar
[....]Poenget er vel at jeg ikke akter å prøve å være noen andre enn den jeg er for å tekkes kvinnfolk. Jeg lar meg ikke forme for å tilfredsstille andre, hvis jeg ikke er verd å ha slik jeg er, så får jeg heller bare være alene resten av livet.

 

:new_woot::new_woot::new_woot::new_woot:

 

[...]Men det må da være mulig å overkjøre disse mekanismene? Vi trosser naturen og instinkter på så mange områder, at jeg kan ikke se hvorfor vi skulle være nødt til å følge andre primitive mekanismer hvis vi ikke vil.

 

Det er da massevis av mennesker som bryter med disse mekanismene, men alle de som ikke engang er bevisst hvorfor de liker/ikke liker karaktertrekk* hos en potensiell partner er vel dømt til å følge disse instinktene. De enste du ser er tydligvis av den siste sorten.

 

 

*De fleste har vel fått med seg hvorfor pupper og hofter appelerer... Eller hvorfor ren og parasittfri hud skårer bedre enn alternativet. På adferds og personlighetsnivå skorter det vel derimot mer på kunnskapen.

Lenke til kommentar
Vel reflekser kan avlæres, foreksempel så er det mulig å trene seg opp til å ikke skvette vis det smeller høyt i nærheten. Noe som ikke er bare bare vis en eller anna står å drønner løs med 44 Magnum revolver ved sia av deg, da smeller det så inn i gamperaæva at en kjenner at luggen blafrer...

 

Men det går vel mer på at man er forberedt på at det kommer til å smelle, enn at man faktisk lærer kroppen å ikke reagere? For du kan nok bli skremt og skvette av høye lyder likevel, bare at det må skje når du ikke er forberedt på dem.

 

Her er en link som kan være interessant for de som er litt interessert i kjønnsroller og evolusjonen av disse :)

 

http://denisdutton.com/baumeister.htm

 

Interessant. Spesielt tittelen. :p

Lenke til kommentar

 

Kan man da konkludere med at de mennesker som ubevisst følger disse mekanismene er mer primitive enn dem som ikke gjør det?

 

Nei, heller mindre bevisste på hvordan de fungerer.

Egne erfaringer tyder på at det er forholdsvis få som er villige til å grave så dypt i sjela at de finner ut hvorfor, av diverse årsaker.

Lenke til kommentar

Så da står det igjen på vilje, altså? Vilje til å gå inn i seg selv, og vilje til å utnytte sin fulle menale kapasitet.

 

Mon tro om flere hadde prøvd å bryte ut av kjønnsrolleslaveriet om de var klar over alternativene, eller om det rett og slett er for behagelig å fortsette i samme spor.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt innrømme at jeg helst vil ha en gutt med god selvtillit, men det er mest fordi jeg har lav selvtillit selv. Tror nok det er sant at de fleste jenter vil ha gutter som viser god selvtillit, og da er vi kanskje tilbake til kjønnsrollene, som rikspøbel nevner, igjen.

Genteikk og ikke annet enn genteikk. Ja, jeg er overbevist om at gener styrer MYE av vår personlighet.

Du vet at genetikk må kunne forklares ut fra et evolusjonært perspektiv? Jeg er nysgjerrig på å høre om du har en teori.

Ikke noe som holder vitenskapelig dessverre. Men observasjoner av nære venner, bekjente og egne barn så er jeg ikke lenger i tvil. Forøvrig så er jeg av den oppfattelsen at vi ikke er annet enn meget komplisert kjemi. Denne kjemiske prosessen har mer kotroll over våre handlemåter enn hva vi liker å tro. Våre "frie" tanker leder oss i kun en retning, nemlig å befolke hele universet. Alt annet vi gjør er bare midler for å nå målet.

Lenke til kommentar

 

Kan man da konkludere med at de mennesker som ubevisst følger disse mekanismene er mer primitive enn dem som ikke gjør det?

Mennesker som gruppe vil alltid følge de tradisjonelle mønster. En kan drive så mye "opplysning" en bare vil, gruppens mentalitet forblir uforandret. Til slutt vil vi ha total kontroll på våre gener og våre kjemiske prosesser. Først da vil vi gå over til et kjønnsløst liv. Bokstavlig talt.

Lenke til kommentar
Mennesker som gruppe vil alltid følge de tradisjonelle mønster. En kan drive så mye "opplysning" en bare vil, gruppens mentalitet forblir uforandret. Til slutt vil vi ha total kontroll på våre gener og våre kjemiske prosesser. Først da vil vi gå over til et kjønnsløst liv. Bokstavlig talt.

 

Hvilke tradisjonelle mønstre er det du mener, da? Så vidt jeg kan se, er det fint få av dem det er veldig vanskelig å bryte ut av. Med mindre fysikken krever det, som for eksempel bære fram og føde et barn.

Lenke til kommentar
Mennesker som gruppe vil alltid følge de tradisjonelle mønster. En kan drive så mye "opplysning" en bare vil, gruppens mentalitet forblir uforandret. Til slutt vil vi ha total kontroll på våre gener og våre kjemiske prosesser. Først da vil vi gå over til et kjønnsløst liv. Bokstavlig talt.

 

Hvilke tradisjonelle mønstre er det du mener, da? Så vidt jeg kan se, er det fint få av dem det er veldig vanskelig å bryte ut av. Med mindre fysikken krever det, som for eksempel bære fram og føde et barn.

At menn må være sterke, selvstendige, ha skarpe albuer og ligge øverst i det sosiale skikt for at kvinner skal tenne på dem. Mao, menn elsker kvinner, kvinner lar seg begeistre av menn. slik har det alltid vært, og vil alltid være. Dette leder så videre til at menn er ledere, mens kvinner er husmødre.

Lenke til kommentar
Så da står det igjen på vilje, altså? Vilje til å gå inn i seg selv, og vilje til å utnytte sin fulle menale kapasitet.

 

Mon tro om flere hadde prøvd å bryte ut av kjønnsrolleslaveriet om de var klar over alternativene, eller om det rett og slett er for behagelig å fortsette i samme spor.

 

...pluss frykt for å være annerledes, frykt for å bli utstøtt av flokken, 1 000 000 år gammel programmering som gjerne vil få deg fra å bruke den energien det faktisk kreves for å bryte ut, frykt for å ikke å bli likt, tanken om at det som er utenfor ens vante komfortsone må være 1000 ganger så jævlig som det man sitter med (selv om det ofte ikke stemmer), frykt for å miste fotfestet i verden sin, at man faktisk må ta ansvar og gjøre noe selv istedenfor å få identitet, mål og tanker servert på sølvfat av samfunnet, selvoppfyllende profetier, ego, emosjonelle frynsegoder i form av sympati, selvhevdelse og egoboosting ved at man står alene mot verden, samfunnet som inndoktrinerer deg med et fucka verdisystem(type "bare vær snill så ordner alt seg", Hollywoodfløtepuser som bestandig får dama etc) og et par båtlaster med andre grunner for hvorfor man skal holde seg der man er.

Lenke til kommentar
At menn må være sterke, selvstendige, ha skarpe albuer og ligge øverst i det sosiale skikt for at kvinner skal tenne på dem. Mao, menn elsker kvinner, kvinner lar seg begeistre av menn. slik har det alltid vært, og vil alltid være. Dette leder så videre til at menn er ledere, mens kvinner er husmødre.

 

Men dette er slik din verden er. Det er veldig mange som ikke følger de kjønnsrollene, har de da nådd et høyere plan av bevissthet enn deg?

Lenke til kommentar
[...]Så vidt jeg kan se, er det fint få av dem det er veldig vanskelig å bryte ut av. Med mindre fysikken krever det, som for eksempel bære fram og føde et barn.

 

Selvfølgelig kan man bryte ut, men det forutsetter at du både er klar over hvilke prosesser som ligger bak og at du faktisk har evne, vilje og lyst til å gjøre noe med det. At man er tiltrukket av sterke menn eller kvinner med beskyttelsesbehov eller hva nå det er er like reelt om du er klar over det eller ikke.

 

edit:skrivefeil

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Akkurat det siste du sier her er jo løsningen på et hav av problemer. Det er vel vanskelig å ikke la seg friste av raske resultater.

Så absolutt. Men du skal ikke undervurdere effekten av sosialt press. Sjokolade er en fristelse med høy kortsiktig gevinst og negativ langsiktig gevinst, men akkurat de samme personene som jakter på kortsiktig gevinst på kjøttmarkedet, klarer å se den langsiktige gevinsten av å avstå fra sjokolade, og bøyer seg for det sosiale presset.

 

Det er mulig å endre disse holdningene også.

Lenke til kommentar
Her er en link som kan være interessant for de som er litt interessert i kjønnsroller og evolusjonen av disse :)

 

http://denisdutton.com/baumeister.htm

Utrolig interessant, og det forklarer mye. Men det er verdt å nevne to poeng i denne diskusjonen som ikke kommer frem i artikkelen: (1) Vi har utviklet en hjerne som kan overstyre disse urinstinktene, og som er ment å gjøre nettopp det, og (2) å formere oss mest mulig er ikke lenger nødvendig, eller en gang ønskelig.

Lenke til kommentar
Du vet at genetikk må kunne forklares ut fra et evolusjonært perspektiv? Jeg er nysgjerrig på å høre om du har en teori.

Ikke noe som holder vitenskapelig dessverre. Men observasjoner av nære venner, bekjente og egne barn så er jeg ikke lenger i tvil. Forøvrig så er jeg av den oppfattelsen at vi ikke er annet enn meget komplisert kjemi. Denne kjemiske prosessen har mer kotroll over våre handlemåter enn hva vi liker å tro. Våre "frie" tanker leder oss i kun en retning, nemlig å befolke hele universet. Alt annet vi gjør er bare midler for å nå målet.

Dine observasjoner kan like gjerne forklares med sosial påvirkning.

 

Komplisert kjemi kan man godt si at vi er, men å gi det en høyere mening er religiøs tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...