Gå til innhold

Konfirmasjonsgave som kan inspirere til kritisk tenkning


Anbefalte innlegg

Kjøp en bibel til ham! Det vil fordre til kritisk tenkning hvis fyren er bitte litt oppegående :grin: Det er sørgelig få kristne som faktisk har lest bibelen og de som ikke tar anstøt av det som står der og begynner å tenke er... vel, i mine øyne ihvertfall, litt lettere ignorante...?

 

Kanskje du kan dra en spøk om at du har kjøpt selveste eventyr boka eller noe slikt :) he he

Fillern da, jeg håpte på å være den første som kom med dette forslaget :p

 

Kjøp en bibel! La vedkommende ta konsekvensene av kirkelig konfirmasjon. Minn på han at det faktisk er en forskjell på humanetisk konfirmasjon og kirkelig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ideen om bibel er faktisk ikke så dum; jeg fikk en skikkelig fin bibel av onkelen min da jeg konfirmerte meg, dessverre for ham leste jeg den også. Er ateist i dag.

 

Haiene var et bra forslag, har lest Bestialitetens historie og Jonas, begge (eller, alle 4 blir vel mer rett å si) er bra bøker. Skal sjekke den ut.

Lenke til kommentar
Her var det en del gode forslag.

titbit: god ide, men jeg vet ikke om det faller i god jord hos foreldrene (utstrakt bruk av ordet "fuck" er alltid populær hos foreldre...)

 

NikkaYoichi og DecadentAtheist: ingen tvil om at det er en bra bok, men jeg er usikker på om den biter på 15åringer.

 

Trynemjoel: tror jeg kjøper den til meg selv :)

 

BlueBench: jeg tror du traff spikeren på hodet, men det ser ikke ut til at det er mulig å få tak i den lengre. Der var derimot en del andre interessante bøker fra humanistisk forlag.

 

Er muligens den første, og en (noen) av de få bøkene jeg har lest. Var 13 - 14 år da jeg leste den også.

 

 

Tenkte på Richard Dawkins: The God Delusion først, før jeg innså at den ikke ville være særlig interessant for de fleste 15-åringer, i tillegg til at den muligens blir for konfronterende.. :p

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så får man utlevert en bibel på dagen man blir konfirmert?

Så og få en til tar vell ikke helt av..

 

Kritisk tenkning.. Mye snakk om kritisk tenkning, det er ikke noe problem og være kritisk til det man leser og hører, å være religiøs.. Jeg tror faktisk jeg er like kritisk når jeg leser i biblen som det du er RWS.. Men slik jeg ser det er det nok mange som allerede er innstilt på at det de leser skal være "feil" før de begynner.. Jeg leser og ser at mye ikke kan stemme ut i fra det vi vet i dag, men så prøver jeg og se om det kan være en dypere forklaring eller mening med det, prøver og finne ut hva folk som kan mye mer om kristendommen enn meg mener om de forskjellige hendelsene i bibelen og hvordan de tolker det.. Også forkaster jeg det eller så tror jeg det er noe i det.. Men er man overbevist om at det ikke eksisterer noe overnaturlig så hjelper det nok ikke og lese i en bibelen for og skjønne seg på en religiøs..

 

Men kjøp en av de andre alternativene.. Jeg tror jeg hadde blitt glad for en litt filosofisk bok når jeg ble konfirmert..

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet, så får man utlevert en bibel på dagen man blir konfirmert?

Så og få en til tar vell ikke helt av..

 

Kritisk tenkning.. Mye snakk om kritisk tenkning, det er ikke noe problem og være kritisk til det man leser og hører, å være religiøs.. Jeg tror faktisk jeg er like kritisk når jeg leser i biblen som det du er RWS.. Men slik jeg ser det er det nok mange som allerede er innstilt på at det de leser skal være "feil" før de begynner.. Jeg leser og ser at mye ikke kan stemme ut i fra det vi vet i dag, men så prøver jeg og se om det kan være en dypere forklaring eller mening med det, prøver og finne ut hva folk som kan mye mer om kristendommen enn meg mener om de forskjellige hendelsene i bibelen og hvordan de tolker det.. Også forkaster jeg det eller så tror jeg det er noe i det.. Men er man overbevist om at det ikke eksisterer noe overnaturlig så hjelper det nok ikke og lese i en bibelen for og skjønne seg på en religiøs..

 

Men kjøp en av de andre alternativene.. Jeg tror jeg hadde blitt glad for en litt filosofisk bok når jeg ble konfirmert..

 

 

 

Vi tar ikke den i denne tråden Lionel_Luthor.... :)

Lenke til kommentar

Penn & Teller som ble foreslått lenger oppe er en knallide. Det fenger iallefall såpass at oppmerksomheten blir ledet til det som skjer på skjermen i det korte konsentrasjonsvinduet som hormonforstyrrede clerasiljunkier med slark i stemmebåndene har ;)

 

Ellers anbefaler jeg å svi en kopi av Brian dunnings "Here Be Dragons" og last ned etpar episoder av "The Skeptics Guide to the Universe" og "The skeptic Zone" på det mediet som passer i vedkommendes telefon/iPod el.l.

Den siste tids avsløringer av homøopater og antivaksinasjonsgærningers skyld i dødsfall og generell helsefare vil antagelig avstedkomme reaksjoner.

 

I tillegg kan du jo snike deg til å legge inn ted.com, badastronomy.com ol som favoritter.

 

Skulle jeg anbefalt en bok ville det bli "Bad Astronomy"

Kosmos er kult uansett alder og her får en vite mye fiffig om mye rart samtidig som astrologer, månelandingshoaxere og andre i "woo" kategorien får passet påskrevet og makulert.

 

Sjekk innledningen ved å klikke på boka (Amazon er geniale mhp at en kan søke i bøkene og sjekke innholdet før en handler) så får du et inntrykk av skrivestilen.

En blir, oppfordret til å stille egg på høykant på side 3 i kapittel 1, samtidig som en blir opplyst om at skeptisisme er en meget sunn egenskap.

Suppler boka med en eggkartong og be delinkventen konfirmanten finne ut sammenhengen sjøl, hehe ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje se at du ikke ønsker å skape noe problemer ved å gå til anskaffelse av en serie med mye banning, men tror du ikke dagens 15-åringer har hørt ordet fuck før?

 

To av mine fettere står til konfirmasjon i år, og den ene er allerede gjennomført. Jeg ville ikke vært redd for å "utsette" dem for noe banning, gjennom Penn & Teller.

 

På en annen side er ikke alle 15-åringer like, noen er mer "pøbler" enn andre:)

 

Syns det har kommet mange gode forslag her, altså. Det har til og med gitt meg noen ekstra knagger å henge skepsisen min på!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du vil være virkelig syrlig:

 

Richard Dawkins - The God Delusion, eventuelt den norske oversettelsen.

 

Ellers så støtter jeg forslagene om filmen Life of Brian og den engelske utgaven av The Hitchhikers guide to the galaxy.

 

Jeg ville ikke gitt andre gaver. Det blir en ren premiering av deres religiøse bekreftelse, som jeg har fått inntrykk av du ikke er spesielt fornøyd med. Premier heller handlinger du er fornøyd med. Hvis du har lyst til å gi penger, utsett det gjerne til senere og kall det sommergave/voksengave i stedet for.

 

Jeg har ikke vært i noen konfirmasjoner det siste tiåret men i dåpsgaver har jeg brukt å gi eventyrbøker. Det mener jeg passer fint i konteksten den gis, samt at det er en populær gave både blant foreldre og barna selv.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke gitt andre gaver. Det blir en ren premiering av deres religiøse bekreftelse, som jeg har fått inntrykk av du ikke er spesielt fornøyd med. Premier heller handlinger du er fornøyd med.

 

Litt OT, men kan du utdype?

 

Jeg henger meg på Den komplette haikerens guide til galaksen, eventuelt den engelske versjonen. Husker ikke når jeg fikk den, men det var vel rundt 15års alderen.

Lenke til kommentar
Litt OT, men kan du utdype?

Jeg er ikke helt sikker på hva du vil jeg skal utdype, men gambler på at dette er noe i nærheten av det du spør om: Konfirmasjonsgaver (og mange andre gavetyper) er tradisjonelt premiering av ønsket oppførsel. I dette tilfellet premiering av gjennomført bekreftet kristning.

 

Premiering er en slags tilbakemelding på ønsket oppførsel. Dette brukes i mange sammenhenger pedagogisk både i voksenlivet, skolen og oppveksten (f.eks ukepenger for å gjøre husarbeid). Jo mer riktige ting man gjør jo bedre blir premieringen. Hva som ansees som riktig er selvsagt opp til gavegiveren å bestemme.

 

I følge undersøkelser konfirmerer de fleste ungdom seg på grunn av premieringen (penger og gaver) og ikke på grunn av religion.

 

Hvis man ikke støtter ungdomens bekreftelse av kristningen eller tror konfirmanten konfirmerer seg på falske premisser så mener jeg det blir helt feil å premiere vedkommende med penger/gaver.

 

Å gi en bok som haikerens guide til galaksen er en mild, syrlig og morsom sarkasme som jeg mener passer bra i forhold til giverens syn på hva som er riktig og bør premieres.

 

En slik gave vil neppe vekke oppsikt i selskapet. Man slipper også å bli sett på som den kjipe i familien som ikke gir konfirmasjonsgaver (selv om man kontrer med en solid "sommergave" uka etterpå)

Lenke til kommentar

Var det jeg var ute etter ja.

 

Jeg forstår det om konfirmanten bare gjør det for pengene, selv om de som konfirmerer seg hos humanetikerne også får penger.

 

Som regel kjenner du jo konfirmanten og vet om h*n står får det valget som er tatt. Så da er jeg enig :)

Lenke til kommentar
Skal du gi en fornærmende konfirmasjonsgave?

 

Ja, tror kanskje det er en bommert. Jeg tror i alle fall jeg ville blitt fornærmet hvis et søskenbarn jeg visste var ateist ga meg noe sånt som de bøkene som er nevnt i tråden her. Ikke at jeg ikke ville sett i dem eller lest dem helt gjennom om jeg fikk dem, men i alle fall ville jeg ikke gitt meg med et takk, for å si det sånn...

 

Dessuten spørs det jo hva vedkommendees foreldre tenker. Husker ikke første post her, men er du et søskenbarn som fornærmer et par religiøse foreldre så er du nok litt langt ute... men, konfirmasjonene har vel vært nå, har de ikke? Eller er det et unntak eller hvordan fungerer de greiene der?

Lenke til kommentar

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=81616

http://cdon.no/film/life_of_brian_-_collec..._edition-880648

 

Der er handlelisten din. Du kan fint droppe cashen, dette er to ypperlige gaver til en 15åring, og ingen av dem gjør budskapet ditt lett gjennomskuelig, så fornærmer nok ingen.

 

Hitchhiker's - selvsagt på engelsk, er en flott bok for 15-åringer, var nok i den alderen jeg først ble frelst, og har lest den flere ganger i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...