Gå til innhold

Konfirmasjonsgave som kan inspirere til kritisk tenkning


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal i en konfirmasjon om noen uker, men har mistet all kontakt med dagens 15-åringer på gavefronten.

Antar penger enda er en gave som faller i smak, men siden konfirmasjon defineres som "overgangsrituale" av enkelte, vil jeg gjerne supplere med noe som kanskje kan inspirere til at vår kjære konfirmant lærer noe om seg selv eller verden, kanskje helst i bok eller tegneserieform. Dette er dessverre en konfirmasjon av den kirkelige sorten, så jeg skulle gjerne funnet en bok som peker på alternativene og inspirerer til tenkning uten det religiøse aspektet, og som samtidig kan appellere til noen på 15.

 

Har vurdert sofies verden, men det må da finnes bedre (og antagelig morsommere) alternativer?

Noen ideer eller egne erfaringer?

Endret av Frankium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Gi penger. Uansett hvor stor betydning en konfirmasjon hadde før i tiden, så konfirmerer dagens ungdommer seg kun for å få penger. Gir du en bok, blir vedkommende skuffet. 99% sikkert at konfirmanten blir mest fornøyd med penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Ao. My bad.

Kommer jo an på hvordan personen er, men Jostein Gaarder er jo en lettfattelig filosof, så dersom du kjenner konfirmanten som en person som er villig til å sette seg inn i en slik bok, så er den jo et godt alternativ. Nå er ikke jeg akkurat så veldig belest selv, så noen andre kan vel anbefale andre bøker.

Lenke til kommentar
Har vurdert sofies verden, men det må da finnes bedre (og antagelig morsommere) alternativer?

Noen ideer eller egne erfaringer?

 

Jeg ville helt klart sagt The Hitchhikers guide to the galaxy", de samlede verkene. Uten tvil!

 

Red.: på engelsk selvsagt, det er voldtekt av den boken å servere den på norsk.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Kanskje Michael Shermer med Why People Believe Weird Things? Jeg har ikke lest den selv enda, men boken hans skal visstnok være både interessant, underholdende og veldig lettlest.

 

Det er ingen hemmelighet at mange konfirmanter konfirmerer seg for pengenes skyld, slik det påpekes ovenfor her, men det er ikke pengene en husker 4-5 år senere. :)

 

Edit: Petter Mejlænder med Våre verdier virker å dekke mye av det du spør etter.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Her var det en del gode forslag.

titbit: god ide, men jeg vet ikke om det faller i god jord hos foreldrene (utstrakt bruk av ordet "fuck" er alltid populær hos foreldre...)

 

NikkaYoichi og DecadentAtheist: ingen tvil om at det er en bra bok, men jeg er usikker på om den biter på 15åringer.

 

Trynemjoel: tror jeg kjøper den til meg selv :)

 

BlueBench: jeg tror du traff spikeren på hodet, men det ser ikke ut til at det er mulig å få tak i den lengre. Der var derimot en del andre interessante bøker fra humanistisk forlag.

Lenke til kommentar

Haiene av Jens Bjørneboe er jo en bok som kan leses av ung som gammel. Det er ikke en "avkristningsbok", men en spennende allegorisk roman om en norsk sjømann som jobber som annenstyrmann på båten "Neptun". En båt med fargerikt og variert mannskap som etterhvert seiler rett inn i et katastrofalt uvær. Allegorisk betyr at fortelling er symbolsk og dermed full av skjulte og mindre skjulte budskap

 

Et av kapitlene tar opp spørsmålene om Gud, men boken tar også for seg mange andre problemer. En fin gave som ikke sier: Jeg liker ikke at du er kristen, men som fortsatt kan oppfordre til kritisk tenkning. Spesielt om han bestemmer seg for å lese flere av bamsefars bøker. Men denne er nok en av hans beste.

 

(Boken er ikke tjukk i det hele tatt. Rundt 200 sider tenker jeg.)

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Kjøp en bibel til ham! Det vil fordre til kritisk tenkning hvis fyren er bitte litt oppegående :grin: Det er sørgelig få kristne som faktisk har lest bibelen og de som ikke tar anstøt av det som står der og begynner å tenke er... vel, i mine øyne ihvertfall, litt lettere ignorante...?

 

Kanskje du kan dra en spøk om at du har kjøpt selveste eventyr boka eller noe slikt :) he he

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...