Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv den vanlige kalkulatoren til iphonen da hvor du trykker -2 og x^2 og se hva du får.

 

 

^-tegnet bruker jeg som "i". F.eks. 2^2 = 2 i annen...

 

Og når det står -2^2 betyr det at 2 skal ganges med seg selv og det skal settes minus foran etterpå. Og da blir svaret 4... Som jeg har forklart tidligere :p Kan poste et screenshot fra iPhone her hvis det gjør deg noe klokere:

 

post-82877-1242249430_thumb.png

True, simen199, men da tar iPhonen og regner sammen "-2" som et uttrykk... Altså som om det skulle stått i en parantes.

 

For øvrig er Google enig med meg:

http://www.google.no/search?hl=no&q=-2...3%B8k&meta=

http://www.google.no/search?hl=no&q=(-...3%B8k&meta=

Endret av mp93

@Dark_Nemesis:

 

Selvsagt. Og det er jo også det vi gjør. -2^2 = -2*2 = -4

 

(-2)^2 er og forblir det riktige svaret på denne oppgaven...

 

 

Tenk dere hvordan reglene hadde blitt om det IKKE var det riktige:

-2^2 = -2*-2=4

-2^3 = -2*-2*-2=-8

-2^4 = -2*-2*-2*-2=16

-2^5 = -2*-2*-2*-2*-2=-32

 

Partallene blir positive og oddetallene blir negative. I så fall kunne en jo ikke brukt potenser på negative tall...

Endret av mp93

Hvis vi kunne laget en oversikt over alle oppgavene med svar så hadde det vært konge. I alle fall en del av oppgavene. Det er så sinnsykt lenge å vente helt til 15. junni med å få tilbake eksamen, og da blir det lettere å holde oversikt hva de forskjellige har svart her og der, istedenfor å hoppe fram og tilbake mellom sidene.

@Dark_Nemesis:

 

Selvsagt. Og det er jo også det vi gjør. -2^2 = -2*2 = -4

 

(-2)^2 er og forblir det riktige svaret på denne oppgaven...

Når du ganger -2 med 2, har du ikke ganget tallet med seg selv x^2 er det samme som x*x. I dette tilfellet er x= -2 , noe som betyr at x^2= -x*-x.

Det er så sinnsykt lenge å vente helt til 15. junni med å få tilbake eksamen, og da blir det lettere å holde oversikt hva de forskjellige har svart her og der, istedenfor å hoppe fram og tilbake mellom sidene.

 

Vi får ikke tilbake eksamenene. Vi får bare en karakter.

 

Ja, sant det. Enda kjipere... :(

@Dark_Nemesis:

 

I dette tilfellet er x=2, og det står en minus foran.

 

-x^2 = -x*x = -2x

-2^2 = -2*2 = -4

Tegnet som står foran et tall henger alltid med tallet. Det er jo til og med en av grunnreglene i blant annet algebra og likninger, hvor du blant annet måbytte på rekkefølgen på tallen, slik at tallene med høyest verdi (som oftest f. eks -2a-2b) kommer først.

 

Formelen x² betyr rett og slett at det er to like verdier som ganges med hverandre.

 

Jeg svarte som sagt (-2)², men føler at -2² også stemmer.

Endret av Dark_Nemesis

Vel, det er bare ett riktig svar. Hvis x=-2 blir uttrykket (-2) og ikke -2.

 

(edit) En annen grunnregel er at man skal gange før man skal addere og subtrahere. F.eks.:

 

10-3*3=1 og ikke 21.

 

Neste eksempel:

 

10-2^2=10-2*2=6 og ikke 10-2^2=8*8=64

Endret av mp93

men det har da ikke mye med dette å gjøre?

 

Bare se:

 

-2²= -2*-2.

 

Det kan da ikke være slik: -2²= - 2*2= 4

Ganske enkelt fordi to-tallet og minustegnet henger sammen, akkurat som i vanlig matematikk.

 

Hvis du insisterer på å la - være alene, skal det gjøres slik:

 

-2²= (-1)2*2= (-)4= (-1)*4= -4. Og da er vi tilbake til start...

men det har da ikke mye med dette å gjøre?

 

Bare se:

 

-2²= -2*-2.

 

Det kan da ikke være slik: -2²= - 2*2= 4

Ganske enkelt fordi to-tallet og minustegnet henger sammen, akkurat som i vanlig matematikk.

 

Hvis du insisterer på å la - være alene, skal det gjøres slik:

 

-2²= (-1)2*2= (-)4= (-1)*4= -4. Og da er vi tilbake til start...

 

Jeg beklager å si det, men mp93 har rett.

 

(-2)^2 = 4

 

Når - er i parantesen med 2'ern betyr det at det er -2 som er opphøyd i annen, altså (-2)*(-2) = 4

 

-- blir +

 

 

-2^2 = -4

 

Når - ikke er i parantes med 2'ern betyr det at det er 2 som er opphøyd i annen som blir 4 og minus dette, altså -(2*2) = -4

 

-+ blir -

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...