Gå til innhold

Mini ITX server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Chenbro ES34069, er et kongekabinett, men det tok meg tid å finne det og jeg måtte ut med rundt en tusenlapp + moms og frakt, så billig var det ikke..

 

Grunnen til at jeg likevel valgte det er at jeg ikke fant noen andre kabinetter som gjør denne jobben

Lenke til kommentar
Skal bygge en NAS/server basert på et mini-itx kort. I tillegg skal jeg kjøre RAID 5 så jeg trenger isåfall plass til 3 disker. Det jeg leter etter er et kabinett som er lite, men har plass til 3-4 disker. Har funnet et fra Chenbro, men ingen i Norge som selger det. Noen som har noen andre forslag?

 

Hovedkort

Chenbro kabinett

 

Det hovedkortet du linker til har bare 2 SATA connectors + 1 IDE connector. Da får du uansett ikke kjørt RAID 5 med 3 disker. De fleste mini-itx hovedkort med Atom-prosessor har bare 2 SATA connectors. Det finnes imidlertid mini-itx hovedkort med 775-socket, f.eks. Intel DG41MJ. Disse har 3 eller flere SATA connectors. Men da må du benytte en annen Intel-prosessor, f.eks. Celeron eller Core 2 Duo.

Lenke til kommentar

Om noen har lyst til å hjelpe meg med å finne billigst mulig oppsett for en filserver (HW og kabinett minus HD) så tar jeg imot all hjelp med takk :)

 

Kabinettet må være så lite som mulig men ha plass til 3 disker.

Her er det jeg har kommet opp med så langt (litt usikker på om det funker)

 

Kabinett (helst vil jeg ha Chenbro ES34069)

Hovedkort

RAM

SATA kontroller

 

EDIT: Må jeg kanskje slå fra meg atom? Leste at det var for lite kraft til å kjøre raid 5 og at raid kontroller fungerer dårlig på atom hovedkort pga pci bussen er treg.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Stekre: kjører du linux eller *bsd på serveren så er slik raid-ing 100% problemfritt med bruk av eksternt kort + interne porter i samme array. Da får du samtidig funksjoner og fleksibilitet på nivå med heftige dedikerte kort.

 

Selv bruker jeg via mini-itx i en server og er storfornøyd med formfaktoren og det at man kan droppe viften i via sine mini-itx-kort.

Lenke til kommentar
Om noen har lyst til å hjelpe meg med å finne billigst mulig oppsett for en filserver (HW og kabinett minus HD) så tar jeg imot all hjelp med takk :)

 

Kabinettet må være så lite som mulig men ha plass til 3 disker.

Her er det jeg har kommet opp med så langt (litt usikker på om det funker)

 

Kabinett (helst vil jeg ha Chenbro ES34069)

Hovedkort

RAM

SATA kontroller

 

EDIT: Må jeg kanskje slå fra meg atom? Leste at det var for lite kraft til å kjøre raid 5 og at raid kontroller fungerer dårlig på atom hovedkort pga pci bussen er treg.

 

Om du finner et mini-itx (Atom-basert) hovedkort med PCI Express (1x) så har du løsningen her: Storbox

 

Med boksen over har du plass til 5 disker og kan kjøre RAID 0,1,5,10

Lenke til kommentar

Har lest litt mer på nett og det ser ut til at Atom skal greie å kjøre raid 5 fint. Mange som har laget atom oppsett som kjører dette.

 

Blir da atom, ekstern s-ata kort og raid 5 i linux. Må da bare finne et kabinett som ikke koster alt for mye, tar minst 3 disker og er minst mulig. Er jaggu meg ikke lett å finne dette :hmm:

Lenke til kommentar

Glem disk-kontrollertkort på Atom.

Den har kun PCI-port, noe som knapt klarer én 7200rpm HDD.

 

Software-raid5 vil i tillegg bruke en stor prosentandel prosessorkraft på Atom når du skriver, ikke spesielt hendig.

 

Skal boksen kun brukes som filserver med svært lav last er det helt kurant, men for noe mer enn det blir det nok litt vel lite ytelse.

 

Ellers får du kjøpt mITX-kort for både AM2 og 775. I tillegg har VIA sine nye NANO-kort pcie 16x-port du kan dytte en skikkelig raidkontroller nedi.

Lenke til kommentar

Software raid5 på en atom går helt fint, det er ikke så utrolig krevende så lenge man ikke skla ha maks utnyttelse av hver disk - noe som kun hjelper om man har arrayet i maskinen man sitter på. Selv med gigabit er ytelsen til en moderne enkeltdisk nok til å fylle en vesentlig brøkdel av tilkoblingen.

 

På et lite budsjett så er det lite som slår funksjonaliteten til softwareraid i linux. Man må fort bruke mange tusenlapper for å få en kontroller som matcher - og da bør man faktisk ha bruk for den ekstra ytelsen det gir. Har man flere brukere som skal bruke filserveren hardt samtidig så kommer man ikke unna gode raidkontrollere - men det er ingen grunn til å kjøpe en dyr raidkontroller om man har en filserver som har lite last.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...