Gå til innhold

Hva slags kamera har du?


Anbefalte innlegg

Jeg har Samsung GX-10, søstermodellen til Pentax K10D. Før hadde jeg en D70s, men da jeg fikk et knalltilbud gjennom jobben jeg hadde da, gikk jeg for det. Årsaken var flerdelt - først og fremst ønsket jeg tilgang til Pentax optikk-sortiment, men jeg ønsket også værtettet kamerahus. Til sist var ergonomi en avgjørende faktor for kamerahus - skjønt der var Nikon og Pentax veldig like...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax K10D.

Jeg var helt blank når jeg skulle velge system. Det som avgjorde saken for min del var innebygd stabilisator og værtetting, uten at eg egentlig hadde noe spesiell formening om hvorfor eg ville ha det.

 

Tror nok kanskje at prioriteringene hadde vært annerledes i dag. Men alt i alt er eg godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Canon EOS30D. Kjøpte først 350D og var egentlig godt fornøyd med det. Oppgraderte til 30D da prisen sank mye på den, ikke fordi jeg følte jeg trengte det men mest fordi jeg fikk veldig lyst. 350'en ga jeg bort til jul så jeg har kun ett kamerahus. Jeg valgte Canon som første kamera etter å ha lest litt om alternativene, men jeg kan ikke huske at det var noe spesielle ting som fikk meg til å velge akkurat det. Jeg har aldri prøvd noe annet merke.

Lenke til kommentar
...

 

 

Jeg mente selvfølgelig at 50D har dobbelt så stor oppløsning :)

 

Feil igjen. Det heter dobbelt så mange pixler.

 

 

Vel det kan vel alle kverulanter diskutere. :hmm:

Vi vet vel om mange testremedier som bruker ordet oppløsning i stedet for pixler :yes:

Og når sant skal sies så har vel 50D mer enn dobbelt så mange pixler.

8mp+8mp=14mp (ikke 15mp)

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Jeg har.. alt for mye.

 

Pentax K100D - 6mpix min første digitale speilrefleks. Forholdsvis liten og lett, innebygget billedstabilisator. Strengt tatt burde jeg nok solgt denne, men med tanke på bruktprisen så har det ikke blitt noe av. Bruker den som et lett og lite alternativ når jeg går tur med hunden. Passer ypperlig sammen med f.eks et pannekakeobjektiv som DA40. Det er mitt alternativ til en K-m som er ørlite mindre enn denne igjen :)

 

Pentax K10D - 10 mpix, billedstabilisator _veldig_ god å holde, særlig med batterigrep. Har byttet til mattskive med splittprisme og bruker den mest til manuell fokus og som "backup" til K20D

 

Pentax K20D - 14.x mpix ? Egentlig veldig lik K10D med små justeringer og forbedringer. Mest et impulskjøp når japan photo skiftet lokale og hadde salg. Utvilsomt et veldig bra kamera.

 

Pentax *istDs - kjøpt brukt fordi det støtter den gamle TTL-standarden for blitz og dermed fungerer bra sammen med en eldre macroringblitz jeg har. Blir egentlig bare brukt til macro.

 

 

Jeg er nok en typisk "seriøs amatør" som har alt for mye utstyr og tar elendige bilder.

Lenke til kommentar
Jeg er nok en typisk "seriøs amatør" som har alt for mye utstyr og tar elendige bilder.

Heldigvis ikke utstyret som avgjør om man får bra bilder, det bare hjelper til med å få gjort det litt raskere/enklere. For egen del er det store flertallet av bilder middelmådige, men enkelte ganger får man akkurat perfekt lys og komposisjon. Det perfekte bilde er en konstant jakt som flertallet av oss aldri vil få til, men utrolig gøy når man kommer veldig nær :)

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 300D, arvet det av en utstyrsgal farfar, som sikker var den tredje til å ha dette kameraet i Norge.

 

Sånn sett har jeg et veldig dyrt kamera :D

 

Tar en del bilder, og kan aldri tenke meg å ha noe annet enn speilrefleks. Var delvis sponsor til ett 1000D til dama (samma merke samma stæsj) og skal kjøpe (ikke si det til henne) canon sin 50mm f1.8II etter neste lønning. :)

Lenke til kommentar

Importerte for ca 3 år siden et Olympus e-410 med begge objektivene for å se hvor mye det eventuelt ville bli brukt. Det ble en stor interesse, og oppgraderte derfor ifjor til Canon 40d. Valget falt til slutt på det fordi jeg følte det var et trygt alternativ med mye bang for the buck :)

Lenke til kommentar

Bruker idag Nikon D3..

Startet med D80 for snart 3 år siden, men dette ble solgt til fordel for en D2xs (som jeg savner noe fryktelig) etter å ha prøvd D3.

Hadde ikke pengene til en D3, men fikk lyst på proffhus så da var det ikke mange andre alternativer enn D2x/s.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har Nikon D80, og jeg elsker det :love: Har foreløpig bare kit-linse (18-135mm). Husker ikke grunnen til at valget falt på akkurat det kameraet, men det bare virket ganske bra, og hadde hørt mange varme ord om det, så jeg ble fast bestemt på å skaffe det. Og grunnen til at det ble Nikon var fordi jeg hadde et Nikon kompaktkamera som jeg likte veldig godt, så var allerede Nikon-frelst.

Lenke til kommentar

Begynte en gang i tida med et Canon, huske ikke type! Solgte det og kjøpt et nytt Canon eos 3000N, det har jeg enda men det blir ikke brukt! Mitt første digitale var et Nikon D40 pga litt slakk økonomi,hadde egentlig lyst på Pentax K10. Solgte D40 etter ett par år og kjøpte D80 hadde det ei lita stund før jeg solgte igjen og nå har jeg et Pentax K20 og er storfornøyd! K20 ble kjøpt etter å ha sammenlignet det opp mot D80 endel ganger,likte K20 bedre! Både ergonomi og bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...