Gå til innhold

Maur i klasserommet


henbruas

Anbefalte innlegg

Vi har masse maur i klasserommet her, hvilke rettigheter har vi som elever?

 

Har vi krav på et annet klasserom osv.? Skolens ledelse er klar over problmet, men det er like ille!

 

Ja, jeg mener ILLE!

 

 

Gjelder arbeidsmiljøloven for oss elever ved videregående skole?

 

Jeg tror ikke maur har noen rett til å være i skolebygninger. Elevenes tilsvarende rett følger av retten til skolegang, men denne gjelder ikke for dyr. Jeg tror skolen kan nedlegge forbud mot at maurene ferdes i klasserommet. Dette er rett nok inngripende, men legalitetsprinsippet gjelder bare inngrep overfor borgerne. I alle fall vil skolens eiendomsrett være tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag.

 

Så jeg ville henstille lærer eller rektor til å nedlegge et slikt forbud. Om ikke forbudet etterleves, må skolen ha rett til å håndheve det egenhendig ved fysisk makt.

 

Hva elevene kan kreve, er mer i det uvisse. Et interessant spørsmål i denne sammenheng er om de kan tre inn i skolens rettsstilling og således utøve de beføyelser mot maurene som er nevnt ved subrogasjon/springende regress.

 

Og hvis de stakkars maurene blir tauet inn av politiet pga. innbrudd, så vil straffeloven §60a komme til anvendelse. De er jo tross alt en bande.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...