Gå til innhold

Photoshop-alternativ til mac


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har mac som dere kanskje skjønner. Og jeg savner å kunne ha det litt kjekt med bilder å redigere og slikt, er det noen som vet om det går an å laste ner et gratis photoshop program som er litt lett å bruke, og som har noen av de samme funksjonene som er i adobe photoshop, og det må være gratis?!?

 

Sier takk på forhånd =D

Endret av Snapp16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Fungerer ikke det innebyggede iPhoto bra nok til grunnleggende bileredigering etc ?

 

Eller så har du bla.a Gimp til mac som blir alternativet til Photoshop for litt mer avansert redigering.

 

Jeg driver stort sett med mindre redigering av foto, og bruker Adobe Lightroom (Men det er ikke gratis). Har prøvd litt iPhoto også, og det er slett ikke så ille for enkel redigering. brukervennlig er det nå ihvertfall

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hmm.. iPhoto er helt greit for å få litt klarere farger ++, men jeg savner litt mer klipping og liming, og jeg liker når noe er svarthvitt, mens en liten detalj er f.eks. knall rød eller noe.

Men takk for Gimp, skal prøve det nå =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Du bør kanskje også endre overskriften din til f.eks "Photoshop alternativ til mac" da den du ha nå er litt misvisende, så kanskje andre brukere som vet noe om dette kan se tråden din =)

Lenke til kommentar
Eller så har du bla.a Gimp til mac som blir alternativet til Photoshop for litt mer avansert redigering.

Gimp er nevnt, nevnes kan også sharewareprogrammet GraphicConverter (som også brukes av profesjonelle fordi det kan åpne og konvertere over to hundre ulike bildeformater). GraphicConverter er fullversjon selv om du ikke betaler, men har da en masefunksjon i starten på opptil 30 sekunder. En lisens er billig (35$ eller 30€) og gir rett til flere hovedoppgraderinger uten tilleggsbetaling.

Lenke til kommentar

Til helt enkel redigering vil jeg anbefalle Picturesque, lage rammer, avrunda hjørner osv. Kan lagre maler osv, raskt og enkelt. Skal du ha litt mer avansert er Gimp et strålende alternativ, men mange går seg litt vill i funksjonalitet og muligheter, vil derfor anbefalle Acorn, som ser veldig enkelt ut, men under panseret er en fullverdi bilderediger, som glir godt inn i OS X miljøet. Koster noen kroner, men verdt å sjekke ut:)

Lenke til kommentar

Gimp er nok det nærmeste du kommer Photoshop for ingen kroner brukt. Om du vil bruke litt penger er Pixelmator et veldig fint vektøy :)

 

Picturesque egner seg da ikke i det hele tatt for enkel redigering, det er bare et overpriset verktøy for noen få effekter på bilder en kaster på nettet.

 

Acorn er OK, men det bryter med menysystemene som Photoshop, Gimp og Pixelmator bruker, så det kan innebære en del tid med å i det hele tatt bli kjent med det.

 

Men alle alternativene har prøveperioder, så det er jo bare å skjekke dem ut om en vil bruke litt penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...