Gå til innhold

Litt mer avklaring om bruken av BSU orningen


Anbefalte innlegg

vil bare snakke litt rund BSU og regler for det, reglene er greie, men det er alikevel ting som virker litt uklart.

Jeg har en bank der de tilbyr 4,6 renter på BSU sparing.

Jeg vet at dersom jeg sparer 20 000 per år får jeg omlag 4000 i skattefradrag, det er jo greit nok. Men er det slik at jeg får 4,6 % renter på det beløpe også? dvs kr920 slik at jeg sitter igjen med 20920 etter det første året?

 

Og dersom jeg igjen sparer 20 000 kroner neste år, vil rentene da kun trekkes fra de "nye" innsatte 20 000 , eller vil de regne renter av hele beløpet? dvs 40920.

 

Men! dersom jeg velger å spare 100 000 ett år, så vet jeg at jeg fremdeles kun får fradrag for 20 000 av de, men vil de regne renter av det hele instatte beløpet dvs 100 000, eller kun 20 000 av de.

 

 

De skriver "Du kan spare inntil 20 000 kr pr.år, maks 150 000 kr tilsammen."

Betyr det at dersom du ett år sparer 100 000, og neste år sparer 50 000, får du da ikke lov til å putte mer penger inn i BSU'en din da?

Hva skjer om du da året etter det igjenn sparer 20 000 kr, vil du da ikke få skattefradrag for det, siden du da overstrider 150 000 grensen?

dersom du prøver å sette inn 20 000, vil banken stoppe deg da? siden du overstrider grensen.

 

Dersom du har 150 000, vil du få renter for hele beløped? slik at neste år så har du 156900 kroner?

hva skjer da med reglen om maks 150 000 kr? mister du de pengene eller noe?

 

 

OK, si at jeg skal kjøpe bolig og skal bruke av BSU pengene.

konkret hva skal jeg gjøre? er det bare å gå til banken å si "hei jeg skal ha ut BSU pengenemin".

Hvilket papirer og dokumenter er det du må fremlegge for å ikke få en saftig tupp bak av skatte etaten.

 

Er bankene veldig forskjellige på hva de sladrer og ikke sladrer om til skatte etaten.

Har hørt om en som skulle bruke av BSU for å kjøpe møbler til den nye boligen, og fikk ikke noe probemer, mens en annen skulle bygge en ny veranda, men fikk derimot problemer.

Er det noen faste regler for bruk av BSU.

 

Litt mye dette her, men jeg er ganske sikker på at det er flere som lurer på det samme

mvh Meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette inn maks 20k i året, banken vil stoppe deg om du prøver å overskride dette. Det gjør de også om du prøver å sette inn over maksgrensen. denne grensen gjelder for innskudd, så om du for eksempel har satt inn 20k hvert år i 7 år, og dette har forrentet seg til over 150k har du, såvidt jeg har forstått, fortsatt mulighet til å sette inn 10k til, først da har du nådd maksgrensen på 150k i innskudd.

 

Rentene regnes selvfølgelig av hele beløpet du har på konto til enhver tid.

 

Fradrag på skatten er for beløpet du setter inn og banken tillater ikke at du setter inn mer enn 20k i året. Tror det er vanskelig å ha BSU i flere ulike banker for å få fradrag på det også, ettersom det er en ordning sponset av staten.

 

Om du blir tatt i misbruk av BSU-penger mister du vel i de fleste tilfellene muligheten til å bruke tilbudet igjen, tviler litt på om du må betale tilbake penger. Pengene skal ikke gå til hverken møbler eller oppussing, men til å betale ned på bolig kjøpt etter at du begynte å spare i BSU, enten direkte i kjøpesummen eller til å betale på lånet. Hvordan man dokumenterer dette avhenger på banken, men om du har boliglån i samme bank som du har BSU order det seg sikkert lett.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
Fradrag på skatten er for beløpet du setter inn og banken tillater ikke at du setter inn mer enn 20k i året. Tror det er vanskelig å ha BSU i flere ulike banker for å få fradrag på det også, ettersom det er en ordning sponset av staten.

 

Ja, dette blir vanskelig... fordi du KUN kan ha 1 konto, så skal du ha en konto i en annen bank må du overføre BSU-beløpet til den nye banken. Man kan nemlig ikke ha flere enn 1 konto, uansett om du prøver deg på ulike banker siden bankene sjekker det opp.

Lenke til kommentar

Du kan kun ha en BSU konto

 

Renten beregnes av hele saldoen på konto

 

20.000 kr i året i maks innskudd, prøver du å overføre blir du stoppet, prøver du å betale, blir pengene sendt i retur.

 

150.000 maks i totalt innskudd, renter kommer itillegg og regnes ikke med i de 150.000. saldo på konto kan dermed være 150.001, 156900 eller 200.000 etc, men maks 150.000 av de pengene kan være innskudd, som du forstår av delen om hva som skjer hvis du prøver å putte mer penger på BSU konto, er dette ikke mulig å ikke noe jeg ville bekymret meg for, banken tar ikke det overskytende av 150.000

 

Du får ikke renter på de 4000 i skattefradrag, dette blir gitt av staten ved at det kommer til fradrag på selvangivelsen.

(disclaimer : hvis du har skatt tilgode får du selvfølgelig rente av staten, men ikke 4.6 % pa og ikke relevant for spørsmålet)

 

Hvis du misbruker eller bryter BSU sparingen din mister du retten til førstehjemslån i banken og du må betale tilbake skattefradraget du tidligere har fått fra staten.

 

Det er primært ovenfor skattemyndighetene du skal kunne dokumentere hva pengene har gått til.

Hvis pengene ikke er benyttet til lånet ditt i første omgang (da ville det vært en enkel sak da BSU kontoen ville stått som en belastningskonto på utbetalingsfullmakten i lånepapirene dine)

er det enkleste å gjøre en direkte overføring fra BSU kontoen til ekstra ordinær betaling til lånet, eller overfør til konto og bruk samme (eller større) beløp til nedbetaling av lånet, disse to bilag (overføring til konto så kvittering for innbetalt til lån eller kvittering av nedbetalig på lån fra BSU konto) vil være tilstrekkelig grunnlag for å påvise at pengene er gått til boliglån.

 

Når BSU konto blir avsluttet, angir bank personellet årsak til avsluttning, du kan forsåvidt si at det er nedbetalig på lån til banken, og bruke de på noe annet, det er for de uinteressant om du planlegger å unndra beskattning eller ikke.

 

Tar gjerne en kildehenvisning til din påstand at noen banker velger å gjøre seg medskyldig i skatteunndragelse, eller sladrer, sladrer ikke, som du sier.

 

Håper det var oppklarende for deg.

 

Med forbehold om skrivefeil da klokken er over 1 og jeg skulle vært i seng for lengst

Lenke til kommentar

En annen ting: Når du avslutter BSU-kontoen din for å bruke den på bolig eller nedbetaling av bolig, kan du ikke åpne en ny en.

 

Setter du inn 20 000 et år, kan du ta ut de samme pengene innen året er omme, men da er det ikke registrert at du har satt inn noen penger på BSU, og du får heller ikke skattefradraget. Pengene er kun "låst" til BSUen (og dermed boligkjøp/ nedbetaling) når du har passert årsskiftet.

Lenke til kommentar
...

Tar gjerne en kildehenvisning til din påstand at noen banker velger å gjøre seg medskyldig i skatteunndragelse, eller sladrer, sladrer ikke, som du sier.

...

Uten å være sikker på hva vedkommende sikter til, så har vi nå etter at flexilån/rammelån/boligkreditt har blitt mer og mer vanlig, flere mulige eksempler som kan være gjeldende i denne sammenheng:

- Kunden har boliglånet sitt som et rammelån og velger å overføre BSU'en dit. Kunden har da i praksis brukt BSU'en til riktig formål og har samtidig fått tilsvarende beløp som tilgjengelig kreditt, og kan følgelig bruke denne til hva det måtte behage.

 

Noen banker kan nok være restriktive/reserverte til denne fremgangsmåten, eller så har man kun et normalt annuitets-/serielån, og da gjør man følgende:

- Kunden har et boliglån hvor han overfører BSU'en.

- Kunden tar opp et eget rammelån på den sikkerheten i boligen som i forrige punkt ble frigjort.

 

Disse to eksemplene er i praksis de samme. Uansett hvordan man gjør det, så har man like fullt brukt BSU'en til nedbetaling av boliglån. Den eneste forskjellen er at det siste eksemplet fører til en ny lånesøknad og ekstra kostnader for kunden og inntjening for banken. Sluttresultatet for BSU'en er det samme.

 

Det er nok dette de fleste egentlig tenker på når de snakker om at de har kunnet bruke BSU'en til noe annet enn betaling på boliglån, og dermed har lurt banken eller har fått banken til å bli med på lure skattemyndighetene. Det er nok mye av den samme mangelen på forståelse på hva som egentlig skjer som gjør at folk tror at de har lurt banken når de overtrekker kontoen sin i en minibank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...