Gå til innhold

Donald-blad - Nr.1, 1949; verd 4000kr?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe det første donald-bladet som kom ut i 1949, altså det andre bladet som ble utgitt i Norge.

Men jeg er usikker på prisen i forhold til kvaliteten, og lurte derfor på om noen her inne kunne hjelpe meg, eventuelt si hvor jeg kan henvende meg for å få svar på spørsmålet mitt.

 

Beskrivelse:

nr 1 - 1949 meget pent hefte,uten rust på stifter, uten skriverier eller søl, 2 mm splitt nede 10 mm splitt oppe, litt slitasje i rygg. alt i alt et pent hefte av god samlekvalitet. innhold pent se bilde. Kvalitetsvurdering: VG/FN.

 

Kommentar fra selgeren: heftet er bedre en gjennomsnittskvalitet og vipper nesten over til FN kvalitet.

 

Selgeren skal ha 4000kr for bladet.

Er dette gunstig i forhold til prisen? "Burde jeg" kjøpe bladet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nja, hvis du kan selge det videre til en høyere pris er det kanskje verdt det?

 

Slike auksjoner er nok helst for spesielt interesserte som har dype lommer og vet hva de gjør. Selv ville jeg nok ikke ha betalt fire høvdinger for et masseprodusert papirhefte uten nevneverdig interessant innhold.

Bladet er tross alt 60år gammelt, er av god kvalitet og er det andre som er kommet ut i Norge, noe som vil si at det sannsynligvis er vanskelig å få tak i. For 6år siden gikk det første bladet for 30 000kr på en auksjon i Oslo. Dette bladet er det neste i rekken, men er nok ikke verd på langt nær like mye som det første.

Men er det verd 4000kr?

Lenke til kommentar
Hvor mye sier dere det første Donald-bladet er verdt? :wow:

Jeg har det hjemme, men det er en liten brett på ene kanten. Gjør det at den mister mye av verdien?

Det er ikke den nye utgaven du har da? ;) Den første Donaldutgaven kom ut på nytt for noen år siden (jeg kan tippe 15).

Lenke til kommentar
Hvor mye sier dere det første Donald-bladet er verdt? :wow:

Jeg har det hjemme, men det er en liten brett på ene kanten. Gjør det at den mister mye av verdien?

"Skanfil solgte et veldig pent eksemplar for 24.500 (+ 18% omkostn). for 3 år siden.

i 2004 gikk et eksemplar i vg+/fn- for rundt 12.000,-

 

Et perfekt eksemplar (har bare sett et slikt på 30 år) kan nok gå for opp mot 30.000. Et greit eksemplar i kvalitet Good kan man sikkert få for 3500-5000."

 

Men som andre sier her, så er sannsynligheten stor for at det er opptrykket av bladet i 1988 som du sitter med.

Her er hva som hovedsakelig skiller originalen fra kopien:

Originalen/kopien: 26cm høyt, 17,5cm bredt/25cm høyt, 17,1cm bredt.

Originalen/kopien: skygge på Donald (øyne, hender og kropp) på coveret/ingen skygge.

Originalen/kopien: offwhite/brunlig uten "ramme"/hvitt papir med gulbrunt trykk

Lenke til kommentar
Hvor mye sier dere det første Donald-bladet er verdt? :wow:

Jeg har det hjemme, men det er en liten brett på ene kanten. Gjør det at den mister mye av verdien?

Jeg tror bestemoren og bestefaren min også har en utgave av det med en brett i hjørnet.

Om det er tilfelle, lolidude og Olum, så er jeg interessert. Om dere vil selge da...

Lenke til kommentar
Hvor mye sier dere det første Donald-bladet er verdt? :wow:

Jeg har det hjemme, men det er en liten brett på ene kanten. Gjør det at den mister mye av verdien?

Jeg tror bestemoren og bestefaren min også har en utgave av det med en brett i hjørnet.

Om det er tilfelle, lolidude og Olum, så er jeg interessert. Om dere vil selge da...

 

Jeg må se om jeg finner det først. Håper det ikke er blitt borte etter at jeg flyttet og at det er tatt pent vare på. Må også sjekke om det er den originale eller den "nye" 20 år gamle kopien.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...