Gå til innhold

Sette opp TrackmaniaServer_2008-12-05. En del generelle sikkerthetsspørsmål rundt servere.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som det står i tittelen, skal jeg sette opp en server for spillet TrackMania United Forever

 

Siden jeg åpne for fri trafikk inn på nettverket våres, så lurte pappa/jeg på en del ting.

 

1. Er det noe større sjangs for at andre kan komme inn på andre maskiner på nettverket? De kjører Avast og Norton sin personelige brannmur. Jeg ville ha svart ja, men jeg kan ikke nok om dette til og svare på det.

 

2. Standardportene for serveren er 2350, både UDP og TCP. TCP vet jeg er en av de to protokollene som ligger "nederst" (TCP/IP). Riktig? Men hva er UDP?

 

3. Er det noen forskjell på portene (generelt), og er noen mer utsatt enn andre?

 

 

Kan godt hende det dukker opp flere spørsmål etter hvert.

 

Takk for all hjelp!

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

1. Ja, det er det. Hvis noen har tilgang til én maskin så kan de utnytte en eventuell sårbarhet på denne til å komme seg videre innpå andre maskiner i nettverket. Så lenge du holder serveren oppdatert og med brannmur og antivirus så vil det nok i de fleste tilfeller gå bra.

 

2. Aner ikke.

 

3. Porter som er mer utsatt for angrep enn andre er gjerne standardporter som 21 (ftp), 80 (http) og 22 (ssh), +++. Portene er dog ikke teknisk sett mer utsatt enn andre, bare det at dette er standardporter som alle kjenner til, og som ofte kjører programvare som kan være sårbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...