Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har 6gb ram men vista finner bare 2gb.


Anbefalte innlegg

Hei jeg har akkurat kjøpt meg ny pc.

har et gigabyte x58 extreme hovekort, 6gb kingston hyper 2000mhz (3x2gb), i920 og et gtx295.

Problemet mitt er at windows bare finner 2gb. men feks sisoft og andre program finner alle tre brikkene og går jeg inn i system i vista hviser den at jeg har 6gb.

Men i Task manageren hviser den bare 2gb og den bruker bare 2gb i feks 3dmark.

Jeg skjønner ikke hva som er galt her og trenger desperat hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om han har 32bit skal det fortsatt vises litt over 3gb ikke 2gb, om jeg ikke tar feil.

Hvor mye minne han har igjen kommer ann på hvor mye skjermkortet bruker, 32bit kan maks addresere 4GB. Så hvis han har et skjermkort med 2GB ram så stemmer det at han kun har 2GB igjen :)

 

De fleste GTX 295 har 1792MB ram så tror nok at dette er problemet hans.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Om han har 32bit skal det fortsatt vises litt over 3gb ikke 2gb, om jeg ikke tar feil.

Hvor mye minne han har igjen kommer ann på hvor mye skjermkortet bruker, 32bit kan maks addresere 4GB. Så hvis han har et skjermkort med 2GB ram så stemmer det at han kun har 2GB igjen :)

 

De fleste GTX 295 har 1792MB ram så tror nok at dette er problemet hans.

 

Bruker kortet av system minnet? Mulig jeg tar feil men fant ikke noe info om at 295 har shared memory. (?)

Lenke til kommentar
Om han har 32bit skal det fortsatt vises litt over 3gb ikke 2gb, om jeg ikke tar feil.

Hvor mye minne han har igjen kommer ann på hvor mye skjermkortet bruker, 32bit kan maks addresere 4GB. Så hvis han har et skjermkort med 2GB ram så stemmer det at han kun har 2GB igjen :)

 

De fleste GTX 295 har 1792MB ram så tror nok at dette er problemet hans.

 

Bruker kortet av system minnet? Mulig jeg tar feil men fant ikke noe info om at 295 har shared memory. (?)

 

Dette har ingenting med shared memory å gjøre, men det fakta at et 32-bits operativsystem kan adressere totalt maksimalt 4GB minne.

 

http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007...am-problem.aspx

Lenke til kommentar
... Hvor mye minne han har igjen kommer ann på hvor mye skjermkortet bruker, 32bit kan maks addresere 4GB. Så hvis han har et skjermkort med 2GB ram så stemmer det at han kun har 2GB igjen ...

Det er feil, du har nok misforstått. Skjermkortets minne er helt separat fra hovedkortets minne.

Det er et delt minneområde for kommunikasjon mellom system minne og video minne. Størrelsen på dette bestemmes i BIOS, typisk 512 MB (og da kommer man inn på hvorfor ikke hele 4 GB området er tilgjengelig for RAM).

Lenke til kommentar
... Hvor mye minne han har igjen kommer ann på hvor mye skjermkortet bruker, 32bit kan maks addresere 4GB. Så hvis han har et skjermkort med 2GB ram så stemmer det at han kun har 2GB igjen ...

Det er feil, du har nok misforstått. Skjermkortets minne er helt separat fra hovedkortets minne.

Det er et delt minneområde for kommunikasjon mellom system minne og video minne. Størrelsen på dette bestemmes i BIOS, typisk 512 MB (og da kommer man inn på hvorfor ikke hele 4 GB området er tilgjengelig for RAM).

 

Men det at hans skjermkort har 1798 mb ram gjør ikke at han får mindre ram i systemet. Skjermkortet har jo 1795mb ram påmontert, det burde være nok så da kan han vel slå av den innstillingen i bios hvis den er der. Skjermkortet har jo uansett ikke bruk for å dele minne når det har såpass mye fra før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå tror jeg du også misforstår?

Det må jo være et delt minne slik at CPU kan kommunisere med GPU. Jo mindre dette er, jo tregere blir overføringen.

 

Dersom du følger den linken Valotunk viser til, samt *leser* den ser du at det er flere som misforstår.

Eller at du formulerer deg litt dårlig. :)

Det er ikke slik at skjermkortet "kommuniserer" via en reservert del av fysisk RAM. (For skjermkort som ikke bruker "delt" RAM).

 

"Cluet" er at 32-bits og også 64-bits OS, avhengig av chipset/bios, vil ikke kunne *nytiggjøre* seg alt av fysisk RAM.

Ett gitt område av virtuelt adress-space settes av("mappes") til Bios, PCI samt PCI-E, slik at det er kun en gitt range av RAM som kan benyttes (max 40-bits adresser).

 

Fra MIcrosoft:

However, to avoid potential driver compatibility issues, the 32-bit versions of Windows Vista limit the total available memory to 3.12 GB. See the "More information" section for information about potential driver compatibility issues.

 

If a computer has many installed devices, the available memory may be reduced to 3 GB or less. However, the maximum memory available in 32-bit versions of Windows Vista is typically 3.12 GB.

 

Av den grunn bruker(installerer) jeg kun 2GB RAM til mine rigger med 32-bits OS og her ser man klart at det ovenstående stemmer. Windows "rapporterer" her 2GB tilgjengelig i task-manager (My computer - Properties).

Uansett hva slags skjermkort jeg har installert (dvs. skjermkort som *ikke* bruker UMA).

 

Så moralen er at det er bortkastet å kjøpe noe mer enn 2GB kit til en maskin med 32-bits OS.

Lenke til kommentar

uansett, løsningen på trådstarters problem er å skaffe seg 64bit versjonen av vista.

 

Mange er redd for driver problemer ogsånn med 64bit vista, personlig så har jeg ikke møtt noen problemer enda, dette har faktisk vært den mest stabile windows innstalasjonen jeg har vært borti.

 

Har til og med et creativ lydkort som så mange har slitt med stående i denne maskinen og det virka 100% fra dag en.

 

Kan hende jeg har hatt veldig flaks, men basert på min personlige erfaring med vista 64 så kan jeg anbefale det sterkt. :)

Lenke til kommentar

Hvor my minne vises når du booter maskina?

 

Jeg er absolutt ingen ekspert på området, så ta dette med en god klype salt. Jeg har hatt et lignende problem, og det løste seg relativt lett ved å skru på "Memory Remap Feature" i BIOS. Vet ikke om du har slikt, eller hva gigabyte kan ha funnet på å kalt denne funksjonen, men det er kanskje verdt en titt. Sjekk under Chipset/Northbridge. Har dog ingen aning om hvordan slikt ser ut på gigabyte sine kort.

 

Forklaringen er visstnok at 32-bits Windows automatisk setter av all ram over 2gb (inntil 4gb, så 6gb er bortkastet), til systemcache.

 

Som andre sier, du får uansett ikke brukt 6gb RAM på et 32-bits OS, men i mitt tilfelle, måtte jeg skru på denne Remap greia for å få sett mer enn 2gb i 64bits Vista også.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Så windows adresserer minnet på skjermkort også og den rammen teller med i den totale mengden som det 32-bit operativsystemet kan adressere? Hva skjer da hvis du har 4gb minne på et skjermkort? Jeg trodde windows kun adresserte ram på hovedkortet.

Lenke til kommentar
... Hvor mye minne han har igjen kommer ann på hvor mye skjermkortet bruker, 32bit kan maks addresere 4GB. Så hvis han har et skjermkort med 2GB ram så stemmer det at han kun har 2GB igjen ...

Det er feil, du har nok misforstått. Skjermkortets minne er helt separat fra hovedkortets minne.

Det er et delt minneområde for kommunikasjon mellom system minne og video minne. Størrelsen på dette bestemmes i BIOS, typisk 512 MB (og da kommer man inn på hvorfor ikke hele 4 GB området er tilgjengelig for RAM).

Oh, da har jeg nok misforstått ja. Jaja, da lærte jeg noe nytt idag og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...