Gå til innhold

Sponheim tvilte seg frem til et EU-ja! (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og der var det plutselig ikke flere fornuftige partier igjen i Norge.

 

Det kan se ut til at jeg må stemme blankt til høsten, for første gang.

 

Hvorfor er det ikke fornuftig å være for EU?

Blant annet fordi det er en union bestående av land som styres av, og alltid har blitt styrt av, psykotiske galninger som Tony Blair, Margareth Thatcher, Silvio Berlusconi, Nicolas Sarkozy, Anders Fogh Rasmussen, etc. Drittlandene nedover i Europa har alltid hatt en lei tendens til å velge ledere av den verste sorten menneskeheten har å by på: Nazister, fascister og libertarianere. Denne praksisen kan de gjerne fortsette med så lenge det ikke berører meg.

 

Kan du forklare meg hvordan det er fornuftig å gå i politisk union med en befolkning som italierne, som er så skadde i hodet at de velger en stormannsgal, utilregnelig klovn som Berlusconi to ganger? Jeg snakker om en mann som har stått og jukket på en kvinnelig parkeringsvakt i full offentlighet, og som har kalt et tysk parlamentsmedlem for nazist!

 

Jeg er ingen overdreven EU-tilhenger, men jeg mener at et av de viktigste argumentene for EU er at Norge ikke kan unngå globaliseringen uansett. Det kunne da vært mer fruktbart å i det minste kunne påvirke EU til å skape ytre tollmurer for å begrense ødeleggende sosial dumping fra land som Kina. Den konkurransen vi ser fra slike drittland er en mye større utfordring enn konkurranse fra den tidligere østblokken, der inntektsforskjellene sammenlignet med oss er mindre enn det kineserne kan tilby.

 

Jeg er ingen fan av frihandelen og liberalistene i EU, men siden EU uansett kan sette ned foten med store konsekvenser om vi reserverer oss for mye mot EØS, så er det i det minste verdt å kunne få en viss økt sosialdemokratisk/sosialliberal innflytelse på EUs organer. Det kunne dog vært interessant å se hvor langt EU ville strukket seg om Norge bruke reservasjonsretten i økende grad, før de satte foten ned og sa opp avtalen.

Lenke til kommentar
Norge har jo en glimrende avtale med EØS-avtalen. Vi får ta del i det økonomiske samarbeidet, som egentlig er det eneste som er viktig, på bekostning av at vi ikke har noen offisiell innflytelse, som vi uansett ville hatt lite av med tanke på størrelsen på vårt land.

 

Mange av prosessene i EU foregår jo i stor grad på "bakrommet" hvor Norge kan være med så mye de vil.

 

Er det ikke bedre med innflytelse da, hele den vestlige verden er bygget på demokrati. Det er direkt udemokratisk at vi skal styres av en fremmed makt uten medlemskap. Vi får bare dritten av alle direktivene som EU setter i kraft.

 

Enten skal vi inn i EU å ha noe å si, eller så skal vi ut av EØS av prinsipp.

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...