Gå til innhold

På jakt etter storGjedda!


Ruduz

Anbefalte innlegg

Største problemet med gjedda er idiotene som setter disse ut i vassdrag uten tillatelse...

 

Jepp, og den holder vel på å ødelegge Hallingdalselva også (antatt utsatt), det ryktes at den er helt oppe i Ål. Før var det Nesbyen, derfra et stykke er det kraftigere vannføring noe den ikke liker.

 

Noen liker gjedda for da får de stoooor fisk og den er bitevillig, er det det handler om ofte. De gir blaffen i å utnytte fangsten eller hva den gjør med andre arter.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Største problemet med gjedda er idiotene som setter disse ut i vassdrag uten tillatelse.. Her er et typisk tilfelle av idioti i praksis :roll:
Dette forekommer jo med andre fiskesorter også. Ka med de idiotene som går rundt og sprer carper, vederbuker, suter, gullfisk og solabbor. Her i bergen er flere vann blitt "infisert" av abbor og man skal heller ikke glemme at en del ørretfiskere driver og frakter ørret til ørret tomme vann. ;)

 

 

Gjedde er en gøy fisk å fiske og spesielt med flue. Er en syk gøy opplevelse å se en 3-4kg's gjedde fly i luften med en fluepopper i kjeften. :D

Lenke til kommentar
Største problemet med gjedda er idiotene som setter disse ut i vassdrag uten tillatelse.. Her er et typisk tilfelle av idioti i praksis :roll:
Dette forekommer jo med andre fiskesorter også. Ka med de idiotene som går rundt og sprer carper, vederbuker, suter, gullfisk og solabbor. Her i bergen er flere vann blitt "infisert" av abbor og man skal heller ikke glemme at en del ørretfiskere driver og frakter ørret til ørret tomme vann. ;)

 

 

Gjedde er en gøy fisk å fiske og spesielt med flue. Er en syk gøy opplevelse å se en 3-4kg's gjedde fly i luften med en fluepopper i kjeften. :D

 

Sant nok at det finnes annen u-fisk men går ut fra det er gjedda vi snakker om i denne tråden. Nei, den største fienden til f.eks ørreten er nok såkalte miljøvennlige kraftverk som tapper vassdrag og ødelegger gyteplasser og instektsliv.

 

Anywho så har jeg til gode å få gjedde på flue. Har hørt det skal være rimelig heftig :D

Lenke til kommentar

Jeg har fått over 120 gjedder tilsammen. Største er faktisk bare på 3.2 kilo. Har jeg bare uflaks eller fisker jeg på feil måte? :p

Pleier å kaste fra båt, eller dorge med eventuelt en oransj/gul jointed wobbel, eller en rød og hvit skje.

 

har ikke problem med å få 'gjedder' i det hele tatt, kan lett fiske opp 4-5 gjedder per båttur vi tar (ca 2 timer)

 

er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan heve meg over 3.2 kilo? :)

Lenke til kommentar

Det er et par ting er litt viktig for å finne de større gjeddene.

 

1. Hvor fisker du ?

2. Fisker du dypt nok ?

3. Hva fisker du med ?

 

1. Personlig foretrekker jeg litt større vann. Sjekk opp litt på nettet hvor det er tatt store gjedder de siste årene. (typ Jarenvannet, Glomma, osv..)

 

2. Spesielt nå om sommeren er dette viktig. Nå som det er så varmt i vannet søker de større gjeddene ned på de dypeste kulpene hvor det kjøligste vannet er. Her bruker de minimalt med krefter og står stort sett stille i de varmeste månedene.

Mindre gjedder kan ofte stå i sivkanter og på grunner osv, og det er disse folk stort sett ser noe til ..

Men disse har du jo hilst på litt for mange ganger. Enig i at man blir lei de 2-3 kilos gjeddene :)

 

3. Fisker du med en liten wobbler eller spinner så er sjansen for å få små gjedder mye større enn om du bruker en større wobbler. En wobbler på 20-25 cm er ikkenoe problem for ei gjedde på 4-5 kilo. Ingen vits i å bruke noen mindre wobbler.

Allikevel kan det være vanskelig å få de store gjeddene til å ta på wobbler når det er som varmest. De er smarte, tar heller en død/skadet fisk istedet for å jage frisk fisk. De vil ikke bruke så mye energi når det er så varmt og oksygenfattig i vannet.

Hvis du bruker en stor mort/liten brasme evt en sild eller makrell derimot.. Med et 40 gr eller 60 gr søkke og en bra fortom med 2 sylskarpe treblekroker på. Da øker sjansene på å få større fisk.

 

Det viktigste her er tålmodighet. Du må ha god tid og fiske mye. Det er ikke bare å "hente ei gjedde på 10 kilo" .. Stort sett alle du prater med har tatt ei gjedde på 13-14 kilo (men de færreste har bilde, eller så er den veid på en badevekt ellerno .. )

Jeg tør påstå at 90% av de historiene er bare svada.

Mens du venter på napp på agnfisken(e) kan du jo ha med slukstanga å prøve litt med den samtidig. Men, som sagt, belag deg på maaange timer uten napp, turer uten fisk, bomkrokinger og mistet fisk. Det er verdt det alt sammen, når du endelig får drømmegjedda.

 

Jeg oppfordrer selvfølgelig til C&R. Spesielt på de større gjeddene. Skal du slå ihjel noen så gjør heller det med ei på 2 kilo enn ei på 8..

Gjeddene er uansett ikke gode å spise på denne tiden av året. Ta med Kamera, en god vekt og målebånd. Så er problemet løst, og gjedda lever videre. Et godt veienett er også lurt. Og en lang tang for å få ut krokene.

 

Det artige med dette fisket er å få oppleve en virkelig predator på nært hold. Det er så rått at du står å skjelver i timer etter å ha landet ei stor gjedde. En helt ubeskrivelig følelse. Jeg har fått ørreter på over 3 kilo, men det er INGENTING mot ei gjedde på 10.

Ørreten er dum fisk, som spiser alt. Lette å lure er de også. Problemet er at mange kun tenker fisk med fettfinne. Kjedelige fisker spør du meg.

 

Håper det kom noe vettugt her ..

 

Blir du bitt av samme basillen som meg er det bare å selge bilen, kvitte seg med frua og komme seg ut i kulpen ..

Lykke til!!!!

 

P.S. De største gjeddene får du lettest tiiiidlig om våren(mars/apr) og seeeeeint om høsten(okt/nov)

Lenke til kommentar

Veldig mye fint du sa her, skal teste i glomma etterhvert tror jeg :)

Har tang og sånt utstyr, men har ikke veienett.

 

Hvor er det man kan kjøpe veienett? I vanline sports/fiske butikker?

 

EDIT: Alle krokene jeg bruker er rundt 14-15cm. Men har et beist på 27 cm som jeg kjøpte nylig. :)

har ikke fått prøvd den noe særlig enda.

Endret av Mike32
Lenke til kommentar

Evt kan du kjøpe en blå sånn IKEAbag (pose). De er store nok. fukter du den godt før du legger gjedda i går den fint å bruke som veienett.

Jeg brukte en slik fram til jeg kjøpte meg veienett.

De er lette å få tak i, og koster ca 5 kr eller noe..

 

De er praktiske til å ha utstyr i når du er på vei til eller fra fiskeplassen også.

 

Blir som regel mye utstyr når man skal ut å jakte på gjeddene :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med små-gjedde i akvarium? Snakker ikke sånn "små-gjedde" vi fisker opp.

Men sånne rundt 5-15 gram eller noe.

Lengde: de er vel sirka like lang som ringe-fingeren når de er 15 gram tror jeg.

 

Har veldig lyst til å drive ferskvanns-akvarium. Med kanskje noen abbor også.

Endret av Mike32
Lenke til kommentar

Småskuffa over hvor slappe gjedden er for tiden. Fikk min første gjedde i Glomma på ca. 2.5-3 kg igår og den bare hang etter sluken. Hadde forventet en større fight på en såpass stor fisk. Men fin opplevelse var det da jeg endelig fikk fisk etter et par dagers jevnlig fisking :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

da var en uke på hytta overstått. fisket godt over 5 timer hver dag fra båt (dorging, kasting inn mot land..) og fikk en del gjedder. Jeg fikk forresten ny personlig rekord, 5.5 kilo!

 

som sagt, min største noen gang. synd det bare falt helt naturlig inn for meg å dra den opp - jeg har jo aldri fått så stor før. det gikk helt smurt, akkurat som om jeg hadde gjort det mange ganger tidligere - selvom jeg vet innerst inne at en så stor gjedde kommer jeg neppe til å få på en god stund til.

 

noen andre som er ute og fisker gjedde om dagen? :)

Endret av ZtriCk-T
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var å fiska i Eina i fjor, da fikk jeg ei gjedde på 10kg+.

Fantastisk kjedelig fisk å få på kroken, hadde fått flere 2-3 kilos den dagen, de ga fra seg en real kamp. Trodde først jeg hadde satt fast kroken i noe siv, den satt dønn fast, så løsnet det. Det var tungt å dra opp, akkurat som om jeg hadde fått en liten skog på kroken, først helt oppe i overflaten ser jeg at det er en helvetes stor gjedde.

Kroke satt relativt dårlig i munnen på den, brodern tar en stor håv og prøver å få den oppi, men over halve fisken kommer utenfor håven, så den falt, kroken løsnet og den svømte videre :(

Fisket den med relativt liten wobbler, trodde ikke at det gikk så store gjedder der...

I etterkant var vi nesten litt glade for at vi ikke fikk den opp, satt i en liten båt og gjedder biter ganske hardt og er vanskelige å drepe helt.

Nå har jeg med klepp på alle fisketurer i tilfelle jeg trenger den :)

 

Regner med at jeg får dratt en tur eller to dit om 2 uker, da skal jeg ha gjedda opp i båten :p

Lenke til kommentar

høres spennende ut. :D men jeg bare legger til noe; gjedder ser mye større ut i vannet enn når du veier de. begge jeg var og fisket med var sikker på at 5.5 kilosen min var godt oppe i 7 kilo. Jeg tippa selv 5 kilo, men det er dog fordi jeg huska hvor stor gjedda faren min fikk var, og den var en del større. (7 kilo.) min ble også tatt på en liten wobbler forresten. :)

 

 

EDIT: Under middagsbordet i stad så diskuterte familien min og jeg om fiske. Temaet kom til fiskekonkurransen til Glosli, og da sa jeg at hvis jeg får noe kjempe stort - så slipper jeg det så klart ut igjen. og det skjønte ikke moren min logikken i. "en så stor gjedde bør man jo ta vare på, det er de små som bør sleppes ut igjen."

 

jeg setter pris på gjedda, den er favoritten min når det kommer til fiske. Jeg slepper ut alt jeg får av fisk, så lenge de ikke er ordentlig skadet. jeg kom egentlig ikke frem til noen argumenter utenom at jeg har lest overalt at C&R er tingen.

 

ho argumenterte derimot med at; en stor gjedde spiser utrolig mye små gjedder, som da ikke får sjansen til å bli store. fjerner man de største gjeddene, blir det etter hvert flere større, siden de små får tid til å vokse opp.

 

kan noen fortelle hvorfor man skal C&R? jeg hadde jo ingen argumenter selv, mens hennes faktisk gav poeng.

Endret av ZtriCk-T
Lenke til kommentar

Jeg kan bare uttale meg om C&R og mitt fiske :)

 

Ørret som vokser seg store har som regel gode gener og kan videreføre disse under gyting.

Tar man opp all storfisk og lar kun småfisken bli igjen ender vi opp med vann som er overbefolket av småfisk. Jeg har sett tilfeller av små vann som kun huser ørret i en bestemt liten størrelse, nesten som om fisken sluttet å vokse etter sportsfiskere hadde vært på matauk i noen år.

Husk at ørreten (og gjedda) er rovdyr som spiser småfisk i tillegg til døgnfluer, vårfluer, marflo etc etc.

 

Jeg mener også at de som utøver C&R bør vite hvordan de skal behandle fisken under kjøring og håving. Ingen vits å slippe ut en ørret med halvparten av gjellene revet ut..

 

Jeg er ikke et geni på forvaltning av fisk men ta deg en tur innom fluefiskesiden.no hvor dette er et typisk hett tema og meningene er forskjellige. :)

Lenke til kommentar

Det du skriver her Xander^ er viktig å tenke på.

 

Skal man slå ihjel gjedder, eller fisk generelt bør man ta de mindre. Det er det også flere årsaker til.

Som du sier, de store har vedirfulle gener.

Dessuten smaker som regel de mindre fiskene bedre enn de større.

1 gjedde på 2 kilo smaker bedre enn ei på 11 !

 

Så er det C&R vett som gjelder. Alt fisken skal ha kontakt med bør være fuktig. (hender, veienett osv)

Du bør ha fisken så kort tid som mulig ute av vannet. hold den gjerne i vannet mens du tar ut krokene.

Vit hvordan du skal håndtere fisken, så du ikke mister den.

Unngå C&R hvis det er kaldere enn 7-8 kuldegrader.

Vær forsiktig så du ikke skader fisken når du tar ut krokene, og veier den.

Tenk på catch and release allerede når gjedda har tatt agnet. Ikke vent for lenge med å gjøre tilslag, for da sitter krokene som regel for dypt.

Ikke press fisken unødig hardt under fighten, bruk brems og ta tida til hjelp.

 

Det er en fantastisk følelse å sette tilbake en svær fisk etter at dokumentasjon med vekt og bilder osv er på plass. Du ser fisken forsvinne gradvis rolig ut i dypet for å samle kreftene igjen. Precious!

 

Alt for mange ganger finner jeg død fisk på fiske plasser som noen har slått ihjel og latt ligge for å råtne. Håpløst!

 

Greit for meg at folk slår ihjel fisk så lenge de skal bruke den til mat. Men å gjøre det for moro skyld er i mine øyne hærverk mot naturen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...