Gå til innhold

[Løst] ATI proprietary driver liker ikke RandR 1.2 tilsammen et problem med dual screen i ubuntu 9.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elendig dumt spørsmål fra meg, men du har prøvd Ubuntu sin innebygde funksjon for skjerm oppsett? Før 9.04 så klarte ikke Ubuntu eller Ati å sette opp 2 skjermer i samme oppsett som du prøver på, men med Ubuntu sin nye skjermkonfig så bare pang, og det eneste av skjermdrivere jeg brukte var de ufrie driverene Ubuntu foreslo(har da x1950)

Lenke til kommentar

ATI sin driver støtter RandR 1.2 og når den brukes sammen med en X server som også støtter den (som vel de 2-3 siste versjonene gjør?) så vil "xinerama-måten" å "lage" dual-head på deaktiveres, og du skal isteden kunne bruke f.eks. xrandr til å ordne dual-head oppsett. aticonfig funker da ikke. KDE 4 har "native" støtte for RandR 1.2 og dual-head kan dermed konfigureres med KDE 4 "kontrollpanel" (husker ikke riktig betegnelse). Men foreløpig (iallefall når jeg testa) støtter ikke ATI driveren da xinerama skjerm-geometri "protokollen" (husker ikke nøyaktig betegnelse for dette heller :p), slik at vinduer vil f.eks. maksimaliseres over begge skjermene - noe som ikke alltid er så kjekt :p

 

Så for å bruke ATI driveren sammen med en RandR 1.2 X server må en i praksis deaktivere RandR 1.2 i driveren. Da kan aticonfig igjen brukes til å sette opp dual-head. Hvordan finner du i pr. nå 3dje siste post her. :-)

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Ikke sikker på hvilken BUG du tenker på, men jeg ser at jeg kanskje ordla meg litt dårlig ang. "xinerama skjerm geometri protokollen" (hva det nå enn egentlig heter)...

 

Hvis RandR 1.2 deaktiveres i xorg.conf for fglrx så fungerer dual-head med ATI driverne "som før", f.eks. så maksimaliseres vinduer da til å dekke skjermen vinduet er på, og vinduer vil "snappe" til kantene på skjermen.

 

Det er hvis ATI driveren bruker RandR 1.2 at vindu-maksimaliseringa går ut over 1 skjerm.

 

Så gjenstår det jo å se om dette endrer seg i en seinere versjon av Catalyst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...