Gå til innhold

Oppdrift i vann, grensepunkt?


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hei.

Hvis jeg slapp en stålklosse ned i en sjø som var hundretusner av meter dyp, ville klossen da tilslutt stoppe å synke grunnet at trykket stiger noe som og gir høyere oppdrift? forutsatt at stålet ikke ble komprimert til et mindre volum av trykket..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae15.cfm

 

 

Synes det var litt rart at man ikke skulle komprimere vann. Og spesielt når jeg kom på at svarte hull eksisterer.

 

Hva med et syltetøyglass med vann? Vil det sprekke fordi trykket på utsiden blir altfor stort i forhold?

 

Så ja når dybden blir stor nok sprekker glasset. Med mindre det er formet som ett egg eller annen spherisk form som gir jevnt trykk over hele glasset.

 

Hei.

Hvis jeg slapp en stålklosse ned i en sjø som var hundretusner av meter dyp, ville klossen da tilslutt stoppe å synke grunnet at trykket stiger noe som og gir høyere oppdrift? forutsatt at stålet ikke ble komprimert til et mindre volum av trykket..

 

Når det gjelder stål er egenvekten alt for stor tenker jeg til at dette skal kunne gå.

 

 

Vann har tetthet på 1kg/m^3 mens jern har tetthet på 7800kg/m^3.

 

Skal litt til for at vannet blir tyngre enn stålet da. Men det er mulig forutsatt at trykket blir stort nok uten at tettheten til stålet øker.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Vann har tetthet på 1kg/m^3 mens jern har tetthet på 7800kg/m^3.

 

Vann har 1000kg/m³ faktisk. og vann kan komprimeres slik at det veier mer per m³ faktisk er. komprimering av vesker kjent, som i hydrauliske systemer. dog med olje.

 

hvor mye stålet ville komprimeres er jeg dog usikker på.

Lenke til kommentar
vann blir komprimert, strømmninger i vannet kommer av samme grunn som vind, varmt vann er lettere(mindre komprimert), kaldt vann er tyngre(mer komprimert), derfor det er kaldest i bunn, så når temeratur forandringer skjer blir det strømninger, samt selvsagt mange andre innspill selvsagt. eller har jeg oppfatta feil?

Det er ikke helt riktig, vann på ca. 4 grader har størst tetthet så er det som er i bunn.

Lenke til kommentar
Hva med et syltetøyglass med vann? Vil det sprekke fordi trykket på utsiden blir altfor stort i forhold?

Kanskje i en hypotetisk hundretusenmeter dyp sjø, avhengig av lokket selvsagt. Det tynnet metallokket du har på vanlige syltetøyglass hadde sannsynligvis gitt etter lenge før glasset og med åpen lokk kan glasset overleve hur dypt vann som helst.

 

Tror *ikke* vi har dypt nok hav på denne planeten til å implodere et helt fullt syltetøyglass.

Lenke til kommentar
Hva med et syltetøyglass med vann? Vil det sprekke fordi trykket på utsiden blir altfor stort i forhold?

Kanskje i en hypotetisk hundretusenmeter dyp sjø, avhengig av lokket selvsagt. Det tynnet metallokket du har på vanlige syltetøyglass hadde sannsynligvis gitt etter lenge før glasset og med åpen lokk kan glasset overleve hur dypt vann som helst.

 

Tror *ikke* vi har dypt nok hav på denne planeten til å implodere et helt fullt syltetøyglass.

11km dypt er dypeste grop. temmelig dypt, jeg vil gå for at ett syltetøyglass ville implodert og ikke forbli intakt helt til det traff bunnen. hvis man har en kule av glass med vann inni, vil jo vannet bli tettere masse, bli mindre, eller større, uansett, så vil glasset knuse fordi noe må være der vannet ikke er.

Lenke til kommentar
[...]uansett, så vil glasset knuse fordi noe må være der vannet ikke er.

 

Det kommer vel an på hvor mye vannet koprimeres, glass er litt fleksibelt så er det bare snakk om en liten volumendring vil det økte omgivelsestrykket bare få glasset (f.eks den flate bunnen) til å bøye seg litt inn og så er trykket på innsiden utlignet og ingen skade skjedd. Syltetøyglass har stort sett også ganske tynne metallokk, det som skjer da er at lokket bare bøyer seg litt innover. Sånne metallokk er såpass fleksible at selv en liten luftboble ikke vil gjøre at glasset sprekker.

 

Edit: fant en presentasjon på varierende tetthet til vann her.

 

post-134864-1240321375_thumb.jpg

 

Som man ser er det ikke store forskjellen det blir på 11.000 meters dyp (~100 MPa), og laaangt igjen til stål selv ved 1000MPa...

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Hvis jeg slapp en stålklosse ned i en sjø som var hundretusner av meter dyp, ville klossen da tilslutt stoppe å synke grunnet at trykket stiger noe som og gir høyere oppdrift? forutsatt at stålet ikke ble komprimert til et mindre volum av trykket.

Jepp, så utrolig det enn høres ut er det faktisk mulig (i teorien). Men det kreves laaangt større havdyp enn det som finnes på Jorda. Jordas største havdyp på nesten 11 km er i Marianegropa. Men havet måtte ha vært mer enn hundre ganger så dypt hvis sunkne stålskip skulle kunne "flyte" over havbunnen.

Lenke til kommentar
Hei.

Hvis jeg slapp en stålklosse ned i en sjø som var hundretusner av meter dyp, ville klossen da tilslutt stoppe å synke grunnet at trykket stiger noe som og gir høyere oppdrift? forutsatt at stålet ikke ble komprimert til et mindre volum av trykket..

Det er ikke trykket som gir oppdrift. Trykket vil ikke endre klossens oppdrift fordi trykkforskjellen mellom klossens overside og underside vil være konstant for alle dyp, forskjellen vil også være neglisjerbar i forhold til trykket fra det overliggende vannet.

 

Oppdrift er like stor som tyngden av den mengden væske legemet fortrenger...Hvis et legeme har lavere massetetthet enn væsken det fortrenger vil oppdriften få legemet til å flyte i væsken.

 

Med din forutsetning om at stålet ikke skal komprimeres vil klossen slutte å synke idet trykket har komprimert vannet nok til at massetettheten blir større enn massetettheten til stålet.

 

Dette vil ikke skje i virkeligheten fordi trykket av vannet vil komprimere volumet av stålet noe som gjør at massetettheten øker i takt med økningen av massetettheten til vannet.

 

Hva med et syltetøyglass med vann? Vil det sprekke fordi trykket på utsiden blir altfor stort i forhold?

 

Et syltetøyglass er ikke tett og vil derfor ikke sprekke fordi trykket på utsiden og innsiden vil jevne seg ut. Når det gjelder væsker skal det ikke mer enn en lekasje på størrelse med et knappenålshode for at trykkforskjellen blir jevnet ut.

 

Lokket vil også begynne å bule lenge før glasset sprekker.

Endret av Kongen av Lassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...