Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overvektig, vil inn på institutt for å slanke meg.


Gjest Instituttklar

Anbefalte innlegg

Gjest Instituttklar

Hei. Jeg er en gutt på snart 20 år som ønsker å gå ned i vekt. Jeg har vært hos fastlegen regelmessig i et år for kontroll og snakket om forskjellige muligheter å slanke seg på. Jeg har prøvd ALT jeg har hatt tilgang på og finner ikke fler emuligheter.

 

Diverse info:

BMI viser mer enn 35

Fettprosent viser 40%+-2%

Høyde er 182

XXL skjorter er min størrelse nå :(

 

Her er en liste over ting jeg har prøvd:

Lege regelmessig

Kostholdsekspert

Gå en tur daglig (gir bare opp)

Treningssenter med plan gitt av ansatt der (Klarer ikke dra dit ofte nok pluss at jeg mistet motivasjonen av å være der)

(Hold på hatten) Hypnose

 

Ting jeg vil vente med:

Operasjon av magesekk

 

 

Foreldrene mine har fult medhold og hjelper gjerne med penger, transport og hva det måtte være.

 

Så spørsmålet mitt er: Finnes det noen institutter som tar imot slike som meg og som har som mål å få ned vekten på "normal" måte i Ålesund/molde/kristiansund

 

Jeg/foreldre/lege har søkt men finner bare noen kurs for å begrense vekten. Man er ikke under overvåkning en hel uke for eksempel

 

Ignorer skrivefeilene mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det lange løp er du nødt til å være motivert, det nytter ikke å ha noen til å tvinge deg til å spise sunt i en uke fordi du bare kommer til å spise som normalt igjen når du får sjangsen.

 

Start med å kutte ut søppelmaten, sukkeret og brusen. Akkurat dette er som regel veldig vanskelig de første ukene, men etter du har kommet forbi det så går det mye enklere. Man blir vant til å ha mat i munnen så tyggis og vann er greit for å holde deg opptatt.

 

Gå et par korte turer i uka.

 

Gjør dette enkle programmet i 4 uker for å se om du er motivert nok, så kan du utvide det etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Du har sikkert prøvd alt et institutt kan tilby deg fra før av når jeg ser på listen din. Kansje de kan gi deg god motivasjon, men de kan nok ikke trylle deg tynn. Du må nok stå på selv. :p

Motivasjon er viktig! Første timene på trening var litt ekkelt for meg og, kan føles som at alle ser på deg og tenker se på den amatøren der osv. men det er det ingen som gjør. Trener du regelmessig, sykler og går kan nok dette hjelpe mye tror jeg. Prøv å spise sundt og, ikke cola, pizza osv.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Kunne ikke se et eneste sted i førstepost at du nevner at du har prøvd å ligge i kcal-underskudd. Du kan nemlig spise hva du vil egentlig så lenge du får i deg mindre energi enn det du bruker på én dag. Du vil øke dette energibehovet om du trener (går turer, løper, jogger, driver styrke) det er derfor det ofte anbefales. Du kan også spise mer om du trener og være i samme underskudd enn du er om du spiser mindre men IKKE trener.

 

Vil ikke kjede deg med kostholdsfaktaene. Men om du bare prøver å spise mindre enn du bruker, så vil du miste kiloene uansett hva du foretar deg :) Og det er her Bruktbilens råd kommer inn, pga i snop og slikt er det kjempemasse energi, og det blir en vanskelig opggave for deg å spise lite nok om du propper i deg drittmat som dette. Det er heller ikke bra for kroppen sånn generelt, pga deg ikke gir den noe som helst annet enn energi.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Gjest Instituttklar

Jeg har skjønt at dette ikke er noe hokus pokus. Hvorfor poster jeg her? Motivasjonen sliter jeg med fordi jeg bor alene i byen, ingen å gå med, besøke elns. Jobber igjennom NAV på en bedrift for å lære meg CNC (datastyring). Daglig går jeg til jobb, det er omtrent 100M høydeforskjell. Det tar meg mellom 11-16 minuntter å gå ned og en halvtime opp. Av-og-til sitter jeg på opp men da er jeg sliten.

 

Jeg tror du misforstår hva jeg er ute etter Fetus. Når jeg sier Institutt mener jeg en plass der jeg og flere andre med samme/lignende problemer oppholder oss med instruktører som hjelper oss å motivere, spise sunt og trene oss slank. Jeg er sikker på at en slik plass hadde hjulpet så lenge man ikke bare kan "droppe ut" og gå tilbake til sitt gamle liv.

 

Nå tviler jeg på at jeg er en veldig storspiser men litt storspiser er jeg.

Mitt inntak idag:

Frokost 2 skiver med makrell/peppermakrell + vann

Lunsj 3 skiver med ost og familieskinke (lite smør og ingen majones) 1,5 dl melk

Middag 1 Grandiosa (kylling, ris og soyasaus imorgen)

Kvelds (før 19:00) litt potetgull, noen glass med vann

 

Tilbake til spørsmålet så er det INSTITUTTER i nærområdet mitt hvor jeg skal sove, spise og trene flere dager i strekk, ikke dagsturer der jeg kan dra tilbake til byen og danke igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Instituttklar

Fastlegen har jeg snakket mye med om slike institutter men alle vi har funnet er enten bare noe dagsgreier, eller så er det lang kø.

 

Takk for forslaget Alastor, det er slike steder jeg vil inn på. Men ditt forslag ser ut til å være plassert i Oslo, det er 7,5 timer med bil herfra :(

Lenke til kommentar

Du får jo omtrent bare i deg karbohydrater om det der er en vanlig dag for deg.

Kutt ned karbohydrat-inntaket, spis mer proteinrik mat - tunfisk f.eks er veldig fyllende og inneholder omtrent bare proteiner. Om du ikke liker tunfisk, fungerer kylling veldig bra også. Samtidig får du i deg omega-3. Omega-3 er også viktig å få i seg om en vil kvitte med seg fett; denne fettsyren hjelper deg med det.

Begynn med vekttrening; økt muskelmasse vil si at kroppens behov for energi øker, med andre ord forbrenner du mer.

Når det gjelder inntak av karbohydrater bør du for det meste få i deg trege karbohydrater; disse er mer komplekse og det tar derfor lenger tid før de blir absorbert i kroppen og omsatt til energi. Fine kilder til dette er fullkornsbrød, knekkebrød, kornblanding.

Eneste unntak - eneste - unntak er etter vekttrening, da må glykogenlagrene fylles opp igjen, og litt rasktvirkende karbohydrater vil da fungere bra.

Da snakker vi ikke sukker, da en god del av dette spaltes i fruktose, noe som ikke hjelper deg så med å få av flesk. Raske karbohydrater som maltodekstrin er bra, dette får du fra diverse energidrikker. XL-1 er en flott energidrikk, som også gir deg nødvendige elektrolytter - salter.

Motivasjon? Motivasjon bør ikke være så alt for vanskelig å hente ut - hadde jeg vært stor som en hval ville jeg vært jævla motivert til å kutte av litt i hvert fall. Kanskje se noen filmer eller lignende der folk har bra fysikk - pumping iron? Det kan virke motiverende.

 

I bunn og grunn handler det om kalorier inn vs kalorier ut, ikke prøv å gjør det alt for innviklet. Store folk er dem som har størst potensiale for å få av fett raskt også - ikke glem det ;)

 

My 2 cents.

Endret av HarriVittu
Lenke til kommentar
Gjest Instituttklar

Nå vet ikke jeg hvordan din tankegang er oppbygd men min er stikk motsatt. Jeg klarer ikke motivere meg av å se på matcho menn og ønske meg samme kropp. Jeg klarer ikke å motivere meg til å gå mer enn jeg gjør nå (15-45 minutter/dag). Etter arbeidsdag er jeg utslitt og danker forran data/tv. Idag ble det Kyllinglår og ris som planlagt. Soyasaus oppå risen.

 

Omega3 får jeg i meg via Makrell-i-tomat hhv. peppermakrell og vanlig. Tunfisk er vel litt dyrt til et hybelliv? Ellers så kan jeg spise alt og fisk er fult spiselig for min del.

 

Som sagt så har jeg mistet helt lysten til å dra på trening etter jobb. Som nevnt, trøtt og utmattet. I helgene drar jeg hjem.

 

Jeg kan gå tilbake til brødet "Inger's Rugbrød", grunnen til at jeg kuttet det ut var fordi det ble veldig tørt i lengden, nå spiser jeg noe med solsikkerfrø i. Kan sikkert bytte tilbake.

 

 

Som sagt så er motivasjon et stort problem. Jeg klarer ikke pakke meg på en gåtur uten at jeg ikke har andre alternativer. Klarer ikke dra på treningssenter p.g.a tretthet og at jeg "ikke har lyst" (Vanskelig å forklare).

 

 

Så langt har jeg ikke funnet den rette "formelen" til å gå ned i vekt. Og med min pessimistiske holdning og negative bakgrunn klarer jeg nok ikke å motivere megselv. Men det er snakk om å få en god venn over til byen og da håper jeg på å motiveres, men jeg bør få til noe tidligere..

 

Men en gang til! Institutter som tar inn overvektige!!

Lenke til kommentar

Personlig har jeg vært en tjukkas i mange år, var vel 110kg på mitt høyeste (mulig det var mer, men det var siste gang jeg veide meg). Har vært støttemedlem på Sats to år, med et par års mellomrom, men ble fort demotivert av å rusle rundt blandt spretne berter og boletryner som løftet hundre millioner kilo på lillefingen. Hadde heller ingen å trene med, så det ble fort stusselig. Målet mitt var vektnedgang, og jeg så ikke resultater i løpet av den første måneden, og mistet derfor piffen. Prøvde Atkins-dietten (max 20g karbohydrater per dag, mye fett og proteiner i kosten), gikk ned 15-20kg relativt fort, men de kiloene kom fort på igjen da jeg trappet ned og begynte med normal kost igjen.

 

Det som ble løsningen for min del, ble måltidserstatninger. Folk kan fnyse så mye de vil av måltidserstattere, men det at man ser resultater tidlig er utrolig viktig for å holde motivasjonen oppe. Laget en Noka-shake hver morgen, og spiste en Nutrilett-bar (en liten sjokolade med sagflis inni, tålelig god) til lunsj, samt en banan eller annen frukt. Sukkerbrus ble til lettbrus eller smakstilsatt vann, søte kaffe latter ble til sort kaffe. Spiste vanlig middag, og da mener jeg helt vanlig. Jeg er over gjennomsnittet interessert og begeistret for mat, og bruker smør og fløte uten å tenke så mye over det. Jeg trente ikke i det hele tatt.

 

Det tok meg vel 8 måneder å gå ned 25kg, og akkurat det var den største motivasjonen for meg. Plutselig plasket jeg rundt i bukser som tidligere måtte ha øverste knapp åpen, gikk ned fra XL til medium slimfit på overkroppen og følte meg generelt sett mye lettere.

 

Nå, et par år senere, syns jeg egentlig det er forholdsvis lett å holde vekten. Erstattet shaker med kornblanding til frokost, og blir mett mye fortere enn jeg pleide. Jeg har også begynt å trene med noen venner, og det er helt andre boller nå. Nå ser jeg forandringene, større og mer definerte muskler som ikke er skjult under et lag med fett.

 

Før/etter-bilde av meg:

 

n743890780_1915388_5131.jpg

 

 

Edit: er helt enig med trådstarter, ser ikke helt hvor motiverende det kan være å se på folk som er i bedre form enn en selv.

 

For øvrig ser jeg ikke helt for meg at et slikt institutt vil være en slik revolusjon som man gjerne innbiller seg. Selv om du slipper å tenke på å ta avgjørelser selv, så vil du måtte gjøre mye det samme som alle andre gjør for å gå ned i vekt, nemlig ha et lavere energi-inntak enn -forbruk. Dette oppnår du ved å spise færre kalorier enn du trenger for å opprettholde "daglig drift" av kroppen, ved å forbrenne flere kalorier enn du inntar, eller en kombinasjon av de to. Sånn er det, og sånn vil det alltid være.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Imponerende!

 

Krefter og overskudd er noe en gjerne får ved trening, så ved å sluntre unna økter forbedrer ikke akkurat det seg så veldig. Prøvd å lese om transformasjoner da?

 

Kanskje det vil hjelpe å lese noe av dette her:

http://www.bodybuilding.com/fun/newyearsguide.htm

 

Og kanskje noen av motivasjonsartiklene på samme side?

 

Tunfisk er relativt billig, litt over 10kr boksen, 200g boks med ca 140g kjøtt, om jeg husker rett. 25+ gram protein per 100g, 0,xg fett, 0g karbohydrater. Ganske grei student-mat, faktisk ;)

 

vet ikke hvor du trente før, men det kan også være en idé å bytte treningsstudio, f.eks fra kommersielt ELIXIA-type til et mindre kommersielt treningsstudio. Bedre atmosfære og miljø ;)

 

Uansett, psilocybe beskrev jo noe du kan teste, det funka for ham, som du ser ;)

Lenke til kommentar

Bra psilocybe! jeg digger sanne suksess historier.

jeg sliter ogsa med vekta, men har kuttet ut alt godteri og potetgull i 2 dager slik at jeg forhapentligvis slipper diabetes.

Skal nok klare a komme gjennom det (jeg ma miste rundt 60 kilo, som er egentlig veldig mye.)

 

Hvor lang tid bruker man pa a miste en 50 kilo hvis man klarer a bare spise mye protein mat og ga 1 time hver dag? Sann cirka?

Lenke til kommentar

Coax,

 

Det er egentlig umulig å beregne. Dette avhenger fra person til person, enkelte har tregere forbrenning enn andre, mens andre har raskere forbrenning enn normalt. Dessuten kommer det an på muskelmasse, hva du gjør ellers om dagen, hva du stapper i deg (mye proteiner er ikke nødvendigvis bra, selv om det er mer krevende for kroppen å omdanne det til energi. Et variert kosthold er viktig.

Det går an å regne ut, på en måte, om jeg visste litt om deg, dvs kroppsvekt uten fett. Om du finner ut av hvor mye du forbrenner i løpet av en normal dag, kan du regne deg frem til hvor lang tid det vil ta. Ett gram fett gir 9 kalorier, og om vi sier ditt daglige behov er 3000 kalorier, kan du maks miste 333,33 gram fett hver dag, om du ikke spiser noe. Selvfølgelig fungerer det ikke akkurat slik; om du ikke spiser noe sender kroppen ut et stoff som gjør at forbrenningen dempes, og samtidig tærer kroppen på både muskler og fett. Det beste er å gå sakte, men sikkert ned i vekt. Dette er den sikreste måten for å beholde vekta du kommer deg ned i, siden du da trenger å lære deg litt om kosthold, og sannsynligvis får litt bedre vaner.

 

Til instituttklar:

 

Har du lest noe om "velocity-diet" før? Dette er en diett som ser ut til å gi bra resultater, samtidig som folk mener at de ikke lenger føler noe sug etter karbohydrater etterpå.

Lenke til kommentar
Bra psilocybe! jeg digger sanne suksess historier.

jeg sliter ogsa med vekta, men har kuttet ut alt godteri og potetgull i 2 dager slik at jeg forhapentligvis slipper diabetes.

Skal nok klare a komme gjennom det (jeg ma miste rundt 60 kilo, som er egentlig veldig mye.)

 

Hvor lang tid bruker man pa a miste en 50 kilo hvis man klarer a bare spise mye protein mat og ga 1 time hver dag? Sann cirka?

Uansett en god stund, om det forsvinner fort er det tross alt stor fare for at det kommer tilbake. Er det som er faren ved slanking.

 

psilocybe: Imponerende og ikke minst motiverende! :)

Har selv bla fjernet alt av sukkerbrus, kun vann/sukkerfri saft/brus det går i nå. Har og fått sansen for smoothies og vurderer å prøvde disse bar-ene igjen som du nevnte, gjelder bare å finne noen som ikke smaker gammel sagflis. :)

 

 

Er bestemt på at vekten aldri skal nå 90, så satte inn de overnevnte tiltaken rundt 88kg, det gikk litt opp og ned etter det (dette var i starten av året), men gikk ikke over 89 hvertfall. Så valgte vekten på strategisk vis å dø, så nå må jeg anskaffe ny for å holde en viss oversikt..

 

Instituttklar: Det enkleste er å starte med de små tingene, type:

-Slutt med potetgull, godteri etc. Ta det evnt 1 gang i uka.

-Slutt med sukker generelt, dvs gå over til sukkerfri brus.

-Vann er godt! :)

-Gå inn for å ikke spise deg stappmett om du blir det, det er ikke nødvendig å spise en hel Grandis. (Gjør det selv tidvis, så er ikke noe bedre enda..)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...