Gå til innhold

Forskjell på 1150 og 1400 mAh?


Anbefalte innlegg

Batteriet til min mobil (HTC G1 / ADP1) har 1150 mAh batteri. Jeg lurer litt på å kjøpe et batteri på 1400 mAh, vil det utgjøre en stor forskjell?

 

Tankegang: økningen i batterikapasitet utgjør 22%. Men ettersom jeg regner med at det er den fulle kapasiteten til batteriet som er oppgitt, og telefonen ikke kan nyttegjøre seg av batteriet når spenningen blir lav, vil kanskje økningen i brukstid øke (mye) mer enn 22%? (hvis telefonen slutter å virke når det er 500 mAh igjen, vil økningen i tid plutselig bli 38%!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke noen enkel formel for forhold i brukstid før/etter batteriskifte, hvis du har oppladding og utladding av kondensator i tankene.

 

Et batteri til mobil vil ha en viss egenutladding over tid, noe som kan variere fra batteri til batteri. Dessuten er det jo noen prosent feilmargin på kapasiteten på batteriene som selges. Så alt i alt tror jeg hvis batterikapasiteten i mAh øker med f.ex 10%, så vil nok økninga i brukstiden øke med noe mindre enn 10%, men dog en økning er av det gode uansett.

 

La oss si det slik: Størst utnytte av et batteri med høyrere merkekapasitet burde du klare å oppnå når du bruker mobilen på en sånn måte at du bruker mye strøm. Og da er naturlig å anta at forholdet mellom brukstid og kapasitet er tilnærmet lineært.

Men du kan ikke basere det på et brukt batteri, hvis du skulle finne på å ta tiden til batteriet på mobilen din er tomt.

Lenke til kommentar

Batterikapasiteten blir som regel målt mellom høy og lav spenning som er predefinert. Du finner dette i dokumentasjonen om du kjøper et 'skikkelig' batteri. Denne definisjonen gjelder kun når batteriet tappes jevnt over hele perioden.

 

I dag brukes vel smarte batterier i mobiltelefoner, dvs batterier med kontroll logikk. Dette har jeg absolutt ikke peiling på, men variasjoner her vil vel også kunne spille inn på faktisk nyttekapasitet.

 

Så, oppsummeringen blir at du har teoretisk kapasitet, men du vet ikke den faktiske nyttekapasiteten. For å gjøre det verre har du ingen fast definisjon på brukmønsteret ditt som gjør at du kan utarbeide en testprosedyre for å teste det.

 

Derfor, kjøp det batteriet DU tror er best mhht. pris/kapasitet/whatever. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om jeg i det hele tatt skal gidde å investere i et litt større batteri, som i tillegg er uoriginalt (og da sikkert ikke av bedre kvalitet). Dersom det er stor forskjell mellom 1150 og 1400 er det selvsagt verdt det, men hvis det ikke gir mer tid enn forskjellen på batterikapasiteten er det nok ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar
Batteriet til min mobil (HTC G1 / ADP1) har 1150 mAh batteri. Jeg lurer litt på å kjøpe et batteri på 1400 mAh, vil det utgjøre en stor forskjell?

 

Tankegang: økningen i batterikapasitet utgjør 22%. Men ettersom jeg regner med at det er den fulle kapasiteten til batteriet som er oppgitt, og telefonen ikke kan nyttegjøre seg av batteriet når spenningen blir lav, vil kanskje økningen i brukstid øke (mye) mer enn 22%? (hvis telefonen slutter å virke når det er 500 mAh igjen, vil økningen i tid plutselig bli 38%!)

Skjønner hvordan du tenker men tror de oppgitte spesifikasjonene er fra fulladet til batteriet sees på som utladet. Med andre ord den effekten som i praksis kan brukes før batteriet er tomt.

Lenke til kommentar

Og om batteriet vil fungere i telefonen i det hele tatt. Vet en del produsenter benytter seg av elektronisk signerte batterier for å hindre uorginale batterier.

 

Dessuten er det ikke sikkert telefonen din klarer å lade dette batteriet, siden det har andre spesifikasjoner. Det kommer ann på hvor tolerant ladekretsen(e) i telefonen er.

 

Om du har et batteri som nærmer seg to år, vil det å kjøpe et nytt batteri oppleves som en betydlig oppgradering på batteritiden. Litiumbatteri klarer rundt 500 til 1000 ladninger før de viser tydlige tegn til forelding.

Endret av hce
Lenke til kommentar
Go original... HTC har brukt penger på å finne 'rett' batteri for at du skal slippe å gjøre det...

Og når HTC har funnet rett batteri og telefonen kommer ut så kommer produsentene ut og produserer like batteri som ikke var på markedet når HTC tok sine valg.

 

Du vet, de original produktene kommer før de originale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...