Gå til innhold

Bør muskat kriminaliseres?


Anbefalte innlegg

Bør dette stoffet kriminaliseres?

 

Nei det bør det ikke, dette er ikke noe stort problem. Muskat er hovedsakelig ikke ett rusmiddel, det er ikke mange som ruser seg på det. Men det brukes til andre ting. Og forby dette blir som å skyte spurv med kanon, og forby alt er ikke en løsning. Skal man redde hver sjel ved hjelp av forbud til dags?

 

Argumenter for kriminalisering:

 

- det er farlig

- det er farligere enn allerede kriminaliserte rudmidler

- la oss kriminalisere det før det blir et vanlig rusmiddel

 

Argumenter mot kriminalisering:

 

- bestemmelsesrett over egen kropp

- frihet til å krydre maten med hva men vil

- få vet om det

- det står ikke på narkotikalista

- det blir for dumt å kriminalisere en nøtt

 

Muskat er generelt sett ikke farlig. Muskat er hovedsakelig ikke ett rusmiddel. Det blir aldri ett vanlig rusmiddel... Skal man forby bensin,lighetrgass og formfett osv pga noen individer med lav iq skal ruse seg på dette?

Hva er det med å tro at forbud er en god løsning i det hele tatt?

 

De 3 siste argumentene mot kriminalisering er elendige.

 

-Få som vet om det. Jeg tror flere er klar over det, ihvertfall etter media har hauset dette opp. Men alkohol er nok mer ettertraktet viss man skal ruse seg.

-

Frihet er ikke førsteprioritet i dagens samfunn, selv om argumentet er viktig betyr det lite.

 

-Står ikke narkotikalisten. Du må vennligst forklare hvorfor det er ett argument mot kriminalisering. Narkotika er stoffer som er forbudt, virkning og farene med rusmidlene som er klassifisert som narkotika betyr lite. Ordet narkotika har mistet sin opprinnelige betydning, utenom det folk flest forbinder det med.

 

- Vi har fobudt sopp som vokser i skogen våres, vi forbyr planter som kan brukes til rusmiddel. Vi forbyr til og med urter\planter som virker positivt på helsa. Vi har gjort naturen forbudt. Hvorfor ikke muskat?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter man misbrukerdoser av alkohol og heroin opp mot hverandre vil alkohol komme verst ut...

 

Så får man legalisere heroin da. Det er jo litt tullete om noe som er mindre farlig er forbudt, mens noe som er mer farlig er lov. Men, som tråden viser så er det vel noe uenighet i skadevirkningene til heroin.

 

Uansett. Poenget mitt er å få en grense for hva som er lov som er klar og har et velfundert argument bak. Sånn det er nå virker gensene for hva som er lov eller ikke ganske flytende og basert på sviktende logikk.

Lenke til kommentar

Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. På bakgrunn av dette forsvant "12" innlegg. Annet fjas er også fjernet fra tråden. Det er heller ikke tillat å oppfordre eller fortelle hvordan man kan oppnå rus på forumet.

 

Åpner denne senere når debattanter har kjølt seg ned.

 

Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Tråd gjennåpnes. Det foregår imidlertid interne diskusjoner angående hvorvidt vi skal tillate oppfordring til rus/og eller hvordan man skal skaffe/eller oppnå rus ved ymse metoder. Inntil videre skal dere kunne debattere dette, retningslinjene for forumet gjelder selvsagt også i denne kategorien.

 

:)

Lenke til kommentar
Det beste alternativet being ingenting.

Du om det. Skal ikke komme med noen anbefalninger her. Det hadde ikke moderatorene likt. Selv er jeg av den oppfatning at det er naturlig for oss mennesker å søke en eller annen form for rus. Vi har gjort det så lenge vi har historiske nedtegnelser. Også dyr søker rus. Eks: Elger som foretrekker gjæret frukt fremfor frisk frukt, reinsdyr som spiser fluesopp fremfor reinlav. Flere eksempler finnes.

Lenke til kommentar

Gjæret frukt er ikke ulovlig. Så lenge man lager alt sjøl så kan ingen ta deg på det. Det er HANDELEN som er ulovlig.

 

Men som lars sier, de som faktisk SØKER etter rus har et problem fra før av, og da bør det ikke gå utover allmennheten. Noen folk prøver å ta livet av seg med barberblader, mens de aller fleste barberer seg med dem. Det betyr ikke at barberblader skal forbys fordi.

Lenke til kommentar
Det beste alternativet being ingenting.

Du om det. Skal ikke komme med noen anbefalninger her. Det hadde ikke moderatorene likt. Selv er jeg av den oppfatning at det er naturlig for oss mennesker å søke en eller annen form for rus. Vi har gjort det så lenge vi har historiske nedtegnelser. Også dyr søker rus. Eks: Elger som foretrekker gjæret frukt fremfor frisk frukt, reinsdyr som spiser fluesopp fremfor reinlav. Flere eksempler finnes.

 

Ser ikke helt hvordan du kan gå god for rus når du er der du er.

Lenke til kommentar

Rus søkende oppførsel er naturlig.

Hvor høyt man prioriterer rus er avgjørende faktor på om man har ett problem eller ikke.

Man trenger ikke å ta ett rusmiddel for å få en form for rus. Er mange som kjøper mye dritt pga de får en form for rus av det. Kjekt med noe nytt, osv.

Disse formene for rus gir større skader enn hva muskat gjør, selv om ikke mange tenker over det. :p

Men dette er jo temmelig off-topic.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Folk kan diskutere om muskat burde forbys i lang tid, men det er ikke så mye som skal til for at bruken av det kan reduseres ved at salg av hele nøtter kan bli tatt vekk fra de normale butikkhyllene og kanskje blir satt til apotek, hvor de i lang tid har solgt ting som er litt i en gråsone for allmenheten( ja også alle de andre tingene som man trenger respet for og få)

 

og når en pakke med nøtter koster rundt 5 kr er det ikke et stort tap for en evt. butikk og ikke får selge de.

Endret av Guttersnipe
Lenke til kommentar
Cannabis har blitt brukt som rusmiddel lenge, men det har så utrulig mange andre bruksområder.

Men jeg er for legalisering. Så ja.

 

Ja. Hvis muskat blir brukt som rusmiddel lenge. Blir det bannlyst også?

 

Min mening er at muskat bør være som det er :)

 

 

thai-mat er veldig hissig på løken når det gjelder oppretting av tråder som heter; bør vi (il)legalisere/kriminalisere ****

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvordan du kan gå god for rus når du er der du er.
Elementært, kjære watson. (Woho! Endelig kunne jeg bruke det uttrykket. Hadde vært bedre om du faktisk het watson da)

Jeg kjenner til en liten teori kalt "Årsak og virkning".

Mine problemer kommer ikke fra rusbruk/misbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...