Gå til innhold

Er ingeniørkarriere dårlig valg?


Anbefalte innlegg

Snakket med en del folk som har blitt ingeniører og studerer og mange sier at det absolutt ikke lønner seg.

 

Vanskelighetsgraden på studiene, krav om masse tung kunnskap, stress på jobben, og det faktum at det er relativt dårlig betalt jobb sammenliknet med andre jobber gjør at man burde styre unna dette yrket.

 

Har lyst å studere en gang i fremtiden, og går jo elektro nå, tenkte å velge elektroingeniøren ,men har begynt å lure på om det er så smart??

 

Alle jeg prater med sier at det er tungt og krevende faglig med harde studier og masse stress og i fremtiden blir du meget dårlig kompensert for alt slitet fra studiene.

I tillegg sier de at all ingeniørmangelen er overdrevet og bre skapt av media og industri for å holde ingeniørlønningene nede.

 

Noen som har noe råd eller tanker rundt dette???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan MANGEL på ingeniører bidra til å holde lønningene NEDE ? Dette strider vel veldig med "tilbud og etterspørsel"-prinsippet.

 

Jeg er utdannet ingeniør selv. Riktignok "Ingeniørfag - data". Studiene var krevende, ja, men du sitter jo igjen også med en tittel/betegnelse som er kjent for å bety faglig-sterke personer.

 

Lønn osv, vel, du går kanskje ikke ut i en topplønn, men du har heller grunnlag for å stige godt i lønn utover i karrieren.

Lenke til kommentar
Hvordan kan MANGEL på ingeniører bidra til å holde lønningene NEDE ? Dette strider vel veldig med "tilbud og etterspørsel"-prinsippet.

 

Du har misforstått. Jo flere ingeniører man har tilgjengelig, jo lavere lønn trenger man tilby dem. Derfor er det gunstig for næringslivet at flere tar ingeniørutdanning (ved å rope 'ingeniørmangel' for eksempel) slik at de slipper å sloss om de ferdigutdannede.

Lenke til kommentar
Noen som har noe råd eller tanker rundt dette???

Selv om begynnerlønnen er sånn litt over middels for en bachelor (dårlig i noens øyne?), så ligger gjennomsnittslønnen rundt 450-500 000 som ikke kan sies å være så galt. I yrket forbedrer lønnen seg med spesialisering og innsats. I starten virker arbeidsgivere litt usikre på om du kan levere inntil du har litt jobberfaring, men alle jeg kjenner har funnet relevante stillinger etter uteksaminiering. Gikk datalinje selv, og jobben jeg har nå er litt stressende men samtidig spennende. Det finnes både stressende og mindre stressende jobber å velge mellom (smak og behag). Det er enklest å ta utdannelsen om man er faglig interessert i spesialiseringen man velger. Mange blir litt overveldet over realfag, nerdeelementet og få myke verdier i studiet og velger kanskje noe annet, men i praksis er hverdagen som ingeniør allsidig og utfordrende. Man jobber ofte i prosjekter og da blir det gjerne endel møter og reisevirksomhet, og man har gjerne direkte kontakt med kunder og lignende. Anbefales. :)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Et problem med ingeniøjobber er at de følger i sterk grad konjekturer. Du kan faktisk bli sparket selv om du har vært ingeniør i 10-20 år. Det er heller ingen mangel på ingeniører. Finner de ikke noen norske til å gjøre jobben, vil de bare bruke et utelandsk ingeniørfirma. Stikker man til Kina/India kan man oppleve at de er dyktigere og rimligere.

 

Allikavel, jeg ser ikke hvor lønnen skal være så mye bedre. I Norge lønner det seg ikke å studere realfag i vesentlig grad, men det er bedre enn humanoria. http://universitas.no/kronikk/51851/ og litt om at karakteerene teller lite for ingeniører http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2001/07...ikke-loenn.html

 

Ingeniører tjener ikke altfor bra i USA heller. http://www.bls.gov/oco/ocos027.htm

Lenke til kommentar
Et problem med ingeniøjobber er at de følger i sterk grad konjekturer. Du kan faktisk bli sparket selv om du har vært ingeniør i 10-20 år. Det er heller ingen mangel på ingeniører. Finner de ikke noen norske til å gjøre jobben, vil de bare bruke et utelandsk ingeniørfirma. Stikker man til Kina/India kan man oppleve at de er dyktigere og rimligere.

Det stemmer at ingeniørerjobber er godt påvirket av konjukturene. Ingeniørutdannelse nevnes likevel som en av de retningene som befinner seg blant de trygge utdannelsene.

 

(Skjønt det er ikke alltid lett å vite om disse ekspertene roter mellom fem årig Master i teknologi og treårig bachelor i ingeniørfag, men det er iallefall treårig bachelor i ingeniørfag som har utgangspunkt i den klassiske tittelen "høgskoleingeniør" som vanligvis referes til som ingeniør. Master i teknologi gir generelt bedre jobb og lønns-muligheter og er naturlig nok tryggest.)

 

Edit: Les også her om behov for ingeniører i framtiden.

 

Allikavel, jeg ser ikke hvor lønnen skal være så mye bedre. I Norge lønner det seg ikke å studere realfag i vesentlig grad, men det er bedre enn humanoria. http://universitas.no/kronikk/51851/

Artikkelen er en kommentar om realister generelt og lønnsnivået til ingeniøren er lett å vise. Nito har detaljert statestikk rundt akkuret dette som påpekt tidligere. Tekna har vel også en statistikk over de med fem-årig utdannelse. I stat og kommune finnes det også en egen lønnskode som bare gjelder for 3 årig ingeniør-utdannelse fra høgskole. Det er derfor forholdsvis forutsigbart å anta hvilken lønn man kan forvente seg, iallefall begynnerlønnen. Stat og kommune har faste satser, og i det private pleier det å ligge litt høyere.

og litt om at karakteerene teller lite for ingeniører http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2001/07...ikke-loenn.html

 

Ingeniører tjener ikke altfor bra i USA heller. http://www.bls.gov/oco/ocos027.htm

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Artikkelen er en kommentar om realister generelt og lønnsnivået til ingeniøren er lett å vise. Nito har detaljert statestikk rundt akkuret dette som påpekt tidligere. Tekna har vel også en statistikk over de med fem-årig utdannelse. I stat og kommune finnes det også en egen lønnskode som bare gjelder for 3 årig ingeniør-utdannelse fra høgskole. Det er derfor forholdsvis forutsigbart å anta hvilken lønn man kan forvente seg, iallefall begynnerlønnen. Stat og kommune har faste satser, og i det private pleier det å ligge litt høyere.

Ja, men det ligger ikke høyt. Det ligger på et greit nivå.

 

Det stemmer at ingeniørerjobber er godt påvirket av konjukturene. Ingeniørutdannelse nevnes likevel som en av de retningene som befinner seg blant de trygge utdannelsene.

 

(Skjønt det er ikke alltid lett å vite om disse ekspertene roter mellom fem årig Master i teknologi og treårig bachelor i ingeniørfag, men det er iallefall treårig bachelor i ingeniørfag som har utgangspunkt i den klassiske tittelen "høgskoleingeniør" som vanligvis referes til som ingeniør. Master i teknologi gir generelt bedre jobb og lønns-muligheter og er naturlig nok tryggest.)

 

Edit: Les også her om behov for ingeniører i framtiden.

Allikavel, ingeniørjobber er ikke så trygge. Ja, du kan ende opp med å bli sparket på grunn av nedgangstider, og en person jeg kjenner som har mastergrad ble sparket for en del år siden. Poenget er at det er ikke den tryggeste veien å gå hvis du starter i de private.

 

For det andre vil det aldri bli noen ingeniørmangel som de snakker om. Får de mangel på ingeniører, finner de noen i utlandet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er vel få yrker som er så avhengig av spisskompetanse som ingeniøryrket, så det er litt vanskelig å generalisere rundt jobbsikkerhet. Man mister kanskje en jobb dersom arbeidsgiveren ikke har bruk for spisskompetansen din lengere, men på den andre siden gjør spisskompetanse at forhandlingskortet er på din side i andre sammenhenger. Mange må gå før man kvitter seg med noen som ikke kan erstattes.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med elektroelev, ingeniørkarriere er ikke for vanlige mennesker. Skal du bli meget dyktig ingeniør så må du legge inn ekstremt mange timer i både studier og øvelse ved siden av studier.

Ingeniørfag er givende og kan bli veldig interessant, men det forutsettes da at du er ekstremt interessert i faget, ikke bare gjennomsnittlig interessert.

 

Når det kommer til lønn så må jeg si at det er veldig veldig underbetalt yrke både med tanke på vanskelighetsfgrad antall timer som må legges inn for å tilegne seg nødvendig kunnskap for å kunne bli dyktig ingeniør og stresset som følger med jobben.

Bruttern er Sivilingeniør i Konstruksjonsteknikk eller (Master of Structural Engineering) jobber for Norges mest kjente ingeniørbedrift og tjener i underkant av 400 000kr noe jeg synes er elendig betaling både med tanke på vanskeligheten av jobben og utdanningen.

Kjenner folk som selger mobilabonnementer som tjener mer, noe jeg synes er helt sinnsykt!

 

Dessuten har ingeniører elendig status her i Norge.Bare det at de blir sammenliknet med sykepleier yrket vitner om denne lavstatusen!

Lenke til kommentar
Nero: Hvor lenge siden er det du var ferdigutdannet? Har du relevant arbeid i dag? Systemutvikling, drift e.l.?

Jeg var ferdigutdannet i fjor. Etter ingeniørstudiene tok jeg et 2årig masterstudie i informatikk på UiO. Leverte oppgaven min 1.mai i fjor og begynte i jobb 5. mai :)

Lenke til kommentar

I Norge lønner det seg knapt i kroner og øre å ta høyere utdannelse - dessverre. Jeg har selv kamerater som drar i land 70 000 brutto i måneden, som jobber i Nordsjøen, uten noen utdannelse utover fagbrev, som er jevngamle med meg.

 

Velger man å bli ingeniør, bør det være fordi man er interessert i tekniske fag og realfag. Det er derfor jeg har søkt siv.ing. Når det er sagt, så er ikke ingeniørlønnen dårlig, langt i fra, men den burde vært bedre; studietid og -vanskelighet tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Nuvel. På sikt lønner det seg i de aller, aller fleste tilfeller å studere. Ufaglærte er de som har lavest livslønn, med unntak av et par-tre andre yrker. Tror det ene var førskolelærer. Sivilingeniører, siviløkonomer, leger, advokater og forskere var de som hadde høyest livslønn. Det finnes alltid unntak, men dette er i gjennomsnitt.

 

Et annet fenomen jeg har lagt merke til, er at folk med høyere utdanning stort sett sammenligner grunnlønn, mens de uten sammenligner lønn inkludert overtid, nattearbeid etc. Derfor sier gjerne en snekker han tjener mer enn en ingeniør, men det er ofte fordi han jobber jævla mye mere også. I mange tilfeller tjener også ingeniøren mer, fordi han ikke nevner bonus og overtid når han sier han tjener 350'000 i året.

Lenke til kommentar
Nuvel. På sikt lønner det seg i de aller, aller fleste tilfeller å studere. Ufaglærte er de som har lavest livslønn, med unntak av et par-tre andre yrker. Tror det ene var førskolelærer. Sivilingeniører, siviløkonomer, leger, advokater og forskere var de som hadde høyest livslønn. Det finnes alltid unntak, men dette er i gjennomsnitt.

 

Et annet fenomen jeg har lagt merke til, er at folk med høyere utdanning stort sett sammenligner grunnlønn, mens de uten sammenligner lønn inkludert overtid, nattearbeid etc. Derfor sier gjerne en snekker han tjener mer enn en ingeniør, men det er ofte fordi han jobber jævla mye mere også. I mange tilfeller tjener også ingeniøren mer, fordi han ikke nevner bonus og overtid når han sier han tjener 350'000 i året.

 

Jasså.....det at det i det hele tatt går an å sammenlikne en som er på gølvet med en som har en teknisk universitetsutdannelse er for meg uforståelig???

Tror ikke det er sammenlgnbart i andre land bortsett fra Norge. Man setter mye høyere pris på intelektuelt arbeid andre steder enn her i landet.

 

Når du snakker om livslønn osv.....har du tatt med i betraktning studier osv....timer brukt på studiepulten for å tilegne seg en graden???????

Hvem betaler for alle de lesetimene?????????

Det er jævla mange timer gratis arbeid skal jeg si deg.

 

Det eneste man har igjen etter endt ingeniørutdanning er en svær studigjeld og en del gråe hår etter all stresset og lesinga.

Så starter man å jobbe og oppdager at en jævla rørlegger eller elektriker er langt mere satt pris på en enn ingeniør.

 

Så når regjeringen kommer med bullshitet om at norsk skole er dårlig i matte og realfag ofg at vi trenger flere ingeniører så skjønner ikke jeg noen ting av det.

De setter jo ikke pris på teknisk høyere utdannelse!!!!!!

Lenke til kommentar

Begynnerlønnen til sivilingeniører (vet at det ikke heter sivilingeniør lenger, men gammel vane er vond å venne), er vel nesten 400 000, og hvis jeg ikke husker helt rusk rivende galt er det bedre enn begynnerlønnen til siviløkonomer. Kjenner dog flere sivilingeniører som tjener oppunder millionen, og noen som tjener over òg - så det er mulighet til å tjene gode penger. Spørs sikkert litt hvilken bransje man er i, de fleste jeg kjenner jobber innen petroleum.

 

Håndtverkeren tjener gjerne 400 000 eller litt over, kanskje til og med 500 000 - men så stopper det der. Jobber man masse overtid, har man kanskje en del mer, men da jobber man mye. En ingeniør kan fint tjene mer enn dette etter en del år i arbeid. Men jeg er enig i at forskjellen burde vært større.

 

I tillegg er jo ingeniør en mye mer interessant jobb en å slå spiker i planker dagen lang. :p

 

Ellers er jeg enig med deg, at når regjeringen klager over at alt for få studerer realfag er det kun deres egen feil.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...