Gå til innhold

Er ingeniørkarriere dårlig valg?


Anbefalte innlegg

Begynnerlønnen til sivilingeniører (vet at det ikke heter sivilingeniør lenger, men gammel vane er vond å venne), er vel nesten 400 000, og hvis jeg ikke husker helt rusk rivende galt er det bedre enn begynnerlønnen til siviløkonomer. Kjenner dog flere sivilingeniører som tjener oppunder millionen, og noen som tjener over òg - så det er mulighet til å tjene gode penger. Spørs sikkert litt hvilken bransje man er i, de fleste jeg kjenner jobber innen petroleum.

 

Håndtverkeren tjener gjerne 400 000 eller litt over, kanskje til og med 500 000 - men så stopper det der. Jobber man masse overtid, har man kanskje en del mer, men da jobber man mye. En ingeniør kan fint tjene mer enn dette etter en del år i arbeid. Men jeg er enig i at forskjellen burde vært større.

 

I tillegg er jo ingeniør en mye mer interessant jobb en å slå spiker i planker dagen lang. :p

 

Ellers er jeg enig med deg, at når regjeringen klager over at alt for få studerer realfag er det kun deres egen feil.

 

Er enig med deg at det er mye mer interessant og givende å jobbe som ingeniør enn mange andre yrker, men dette vil jeg også si avhenger meget sterkt av hva slags ingeniørstilling du har.

 

Det er et hav av gørr kjedelige ingeniørstillinger hvor du kun sitter i kontor og ofte gjør rutineoppganver som utarbeiding teknisk dokumentasjon og tegninger (rådgivende ingeniør/konsulent) + en del kommunale ingeniørstillinger som er virkelig kjedelig .

Det er ikke akkurat givende i lengden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nysgjerrig på hvilken måte det er regjeringen sin feil at så få velger realfag? Hva burde regjeringen liksom gjøre? Betale studentene (utover stipendet)? Betale private bedrifter for å gi lønn utover det tilbud og etterspørsel tilsier at de trenger å betale?

 

Er så imponert over tankegangen på dette forumet, det virker som om alle tenker kun på penger, og skal ha betalt for alt de må anstrenge seg for å få til. Når de så oppdager at noen "ufaglærte" ute i Nordsjøen får bedre betalt er det stor krise. Ærlig talt, hva forventer dere dere? Selvfølgelig får Nordsjøen-arbeidere brukbar betaling, men så har de faktisk et ganske tungt arbeid, både mentalt og fysisk, og dette er faktisk jobber som IKKE hvem som helst kan få. Men for all del, søk dere jobb i Nordsjøen hele hurven dere, så skal vi se hvem som får godt betalt etter hvert...

 

Det er DERES liv, det er faen meg ikke statens ansvar å sørge for at dere gjøre vettuge valg her i livet. Herregud, ja, ingeniør kan være et hardt studie, men det burde dere da være klar over før dere begynte? Blir helt oppgitt over hvor naive noen mennesker kan være - livet er ikke en dans på roser uansett hvilken utdanning du velger. Det tar TID å opparbeide seg en god karriere og flott lønn, du kan ikke forvente topp lønn og super jobb så snart du er utdannet.

Lenke til kommentar
Jeg er nysgjerrig på hvilken måte det er regjeringen sin feil at så få velger realfag? Hva burde regjeringen liksom gjøre? Betale studentene (utover stipendet)? Betale private bedrifter for å gi lønn utover det tilbud og etterspørsel tilsier at de trenger å betale?

 

Er så imponert over tankegangen på dette forumet, det virker som om alle tenker kun på penger, og skal ha betalt for alt de må anstrenge seg for å få til. Når de så oppdager at noen "ufaglærte" ute i Nordsjøen får bedre betalt er det stor krise. Ærlig talt, hva forventer dere dere? Selvfølgelig får Nordsjøen-arbeidere brukbar betaling, men så har de faktisk et ganske tungt arbeid, både mentalt og fysisk, og dette er faktisk jobber som IKKE hvem som helst kan få. Men for all del, søk dere jobb i Nordsjøen hele hurven dere, så skal vi se hvem som får godt betalt etter hvert...

 

Det er DERES liv, det er faen meg ikke statens ansvar å sørge for at dere gjøre vettuge valg her i livet. Herregud, ja, ingeniør kan være et hardt studie, men det burde dere da være klar over før dere begynte? Blir helt oppgitt over hvor naive noen mennesker kan være - livet er ikke en dans på roser uansett hvilken utdanning du velger. Det tar TID å opparbeide seg en god karriere og flott lønn, du kan ikke forvente topp lønn og super jobb så snart du er utdannet.

 

Dette er ikke bare regjeringens skyld, men samfunnets skyld!!!

Samfunnet ser ikke de reele verdien av det teknologer og ingeniører bidrar med i samfunnet, ihvertfall ikke målt i penger.

 

Regjeringen er den som har ansvaret for å snu trenden, riktignok hvis de mener det er noe trend å snu for det er jo det de gir uttrykk for??

De snakker hele tiden om at norske elever er dårlig i realfag, for få velger å studere disse og det er få ingeniører og teknologer her til lands osv.

 

Konkret tiltak regjeringen kunne gjort er å slette all studiegjeld for de som fullfører høyere realfaglig og teknlogisk utdannelse.

I tillegg bør det kansje gis særegne stipender for de som er eksepsjonelt gode i realfag.....og her snakker vi om pengebonuser ikke bare tomsnakk.

De som tar doktorgrad avhandlig i realfag bør gis fete stipender...disse bør betales meget godt.

Særlig hvis det er snakk om realfaglige felter som Norge har bruk for!

 

Norge som land og det norske samfunnet forøvrig er veldig avhengig av høy teknisk kompetanse for å sikre og opprettholde levestandarden vi har i dag.

 

Forresten så har jeg absolutt ingenting imot at folk i norsjøen får godt betalt, de fortjener hver krone og øre de får, skullebare mangle!

Lenke til kommentar

-Stipendiater _får_ allerede ganske OK med penger for å ta doktorgrader. Hvor mye lønnen ligger på varierer litt fra sted til sted, men det er like under den lønnen man ville fått om man hadde jobbet.

 

-Lånekassen gjør allerede om mye av lånet til stipend om man består fag. Dette uavhengig om det er realfag eller andre emner. Øke stipendandelen er noe mange kjemper for, men det er også viktig å tenke på at de som har høyt studielån også ofte tjener mest, dette spesielt innen realfag.

 

-Antall videregåendeelever som har tatt fordypning i realfag har økt de siste årene, men søkere til videre utdanning innen samme emner har ikke sett den samme utviklingen. Hvorfor? Mange av de som nå velger å fordype seg i realfag gjør dette mest etter konstant press og ikke på grunn av interessen for utdannningen. Dette er vanskelig å gjøre noe med, mange er rett og slett ikke laget for en karriere med høyere teknologisk utdanning. Dette kan ingen regjering gjøre noe med.

 

-Med en ingeniør/siv.ing.-utdanning tjener man da vitterlig mer enn andre i det lange løp, og man trenger ikke jobbe mange timer overtid for å tjene mye. Er ikke dette belønning nok? Regnestykker viser forøvrig også at når man ser på hvor mye man "tjener" på arbeidstimene i studietiden, kommer sivilingeniører veldig godt ut, selv med 5 års utdanning med 50 timers uker i snitt.

Lenke til kommentar

Den lønnstatistikken tar ikke med varians, etter det jeg har hørt kan det gå to veier for siv.inger etter noen år, enten fortsetter de i en teknisk rolle, blir vanvittig god til det, men tjener et sted mellom 5 og 800.000 i året, eller så ender de opp med mer og mer lederansvar, i så fall er "the sky the limit", de fleste tjener da over millionen.

 

Eller så har jeg hørt. Sikkert variasjoner ute i det langstrakte land.

Lenke til kommentar
-Antall videregåendeelever som har tatt fordypning i realfag har økt de siste årene, men søkere til videre utdanning innen samme emner har ikke sett den samme utviklingen. Hvorfor? Mange av de som nå velger å fordype seg i realfag gjør dette mest etter konstant press og ikke på grunn av interessen for utdannningen. Dette er vanskelig å gjøre noe med, mange er rett og slett ikke laget for en karriere med høyere teknologisk utdanning. Dette kan ingen regjering gjøre noe med.

 

Det har også mye med lærerne og gjøre. Jeg valgte matte, fysikk og kjemi i VG2. Fikk 5 og 6. I år bytta jeg bort kjemi siden det ble så utrolig kjipt (til tross for dyktig lærer), men har fortsatt med matte og fysikk. Jeg får sannsynligvis 6'er i begge fagene, men fysikklæreren gjør stoffet så utrolig kjedelig så jeg har blitt skremt bort fra å fortsette videre med det. I matte har jeg derimot en kjempeflink lærer som gjør stoffet spennende så det har jeg veldig lyst til å fortsette med. Dessverre er siv. ing mye fysikk, så jeg ender sannsynligvis opp med enten matematikkstudier eller økonomistudier.

 

EDIT: Du har forøvrig rett når det kommer til det du sier. Det er nok mange som hadde hatt det mye bedre med andre fag, men som har blitt "presset" til å velge realfag.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Den lønnstatistikken tar ikke med varians, etter det jeg har hørt kan det gå to veier for siv.inger etter noen år, enten fortsetter de i en teknisk rolle, blir vanvittig god til det, men tjener et sted mellom 5 og 800.000 i året, eller så ender de opp med mer og mer lederansvar, i så fall er "the sky the limit", de fleste tjener da over millionen.

 

Eller så har jeg hørt. Sikkert variasjoner ute i det langstrakte land.

 

FWIW, du *kan* tjene mye mer en 800k i en ren teknisk rolle. Det er dog vanskelig å komme unna enhver form for lederansvar.

Lenke til kommentar
FWIW, du *kan* tjene mye mer en 800k i en ren teknisk rolle. Det er dog vanskelig å komme unna enhver form for lederansvar.

Ikke om man tar med serviceingeniør og andre ingeniørjobber med mye reisevirksomhet. Da er det mulig å bikke millionen selv med bachelor og en høyst ordinær grunnlønn. Men da snakker vi MANGE reisedøgn og overtidstimer, så det tallet blir mer å sammenligne med håndverkerne som oppgir lønna si inkludert overtid.

 

En jeg jobbet sammen med hadde ca. 900 000 i 2007, uten å engang ha ingeniørutdanning. Vet ikke om han har noen teknisk utdanning i det hele tatt, men han begynte iallfall i bedriften som montør. Men da snakker vi ekstremt mye reising og overtid. Men det er få håndverkere som kan klare en slik lønn, selv med svært mye overtid. Da må det i så fall være den typen "overtid" som ikke blir rapportert til skattemyndighetene.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...