Gå til innhold

Hjelp til gamingpc


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ettersom det smalt i dataen min i går, tenkte jeg det var på tide med ny data.

 

Jeg skal ha en gamingpc, men jeg vil investere i en pc som jeg vet vil holde en stund(Uten at den blir ødelagt) og som er bra. Jeg føler meg litt ukjent over hva jeg burde kjøpe, og dermed ville jeg ønsket noen forslag til gamingpc.

 

Pcen:

 

- Ca 12000 kr

- Ferdigbygd

- Skjerm, tastatur, mus eller høytalere er ikke nødvendig.

 

Jeg kom over en pc jeg syntes så grei ut:

 

http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2374662;c:100082

Endret av Silvador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett selger omtrent akkurat samme pc i deler, til halve prisen:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326294

 

Du sparer en del penger på å bygge selv, bare så du er klar over det. Da har du dog litt mindre garanti. Men det er garanti på alle komponenter, så så lenge du ikke knekker, riper eller gir noe statisk støt, så går det greit.

 

Kommentarer på pc'n du har valgt:

-Jeg ville gått for SSD-disk til OS og spill, f.eks en OCZ Vertex 60GB

-Droppa kortleser

-Droppa Blu-Ray leser

-Kanskje gått opp til HD 4890 eller GTX 275

 

Komplett har også en del gaming-pc'r, om du sjekker sidene dems.

 

Acer har vel også kommet med en gamer-serie. Predator, tror jeg den heter.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har lyst til å bygge selv? Ikke spesielt vanskelig, og så lærer man litt samtidig...

Ikke så mye som kan gå galt når man bygger pc egentlig, eneste man bør unngå er å stå på et ullteppe og kle på seg masse polyesterklær...

Komponentene passer som regel kun ett sted, og når pc er skrudd sammen er det bare å putte inn Windows-plata, resten går av seg selv.

 

Og en liten ting: Datakjeden er ikke kjent som den billigste butikken i Norge... Ikke Komplett heller... Og tenk på viftestøy når du bestiller pc. Ferdigbygde pc'r kommer sjelden med støyreduserende tiltak, så hvis du er "allergisk" mot viftestøy kommer du nok lenger med å bygge selv

Lenke til kommentar

Forslag hvis du ønsker å redusere kostnader:

 

Jeg kan ikke skjønne at du trenger SSD. Eneste grunnen må være at du ønsker det helt støyfritt, men i forhold til gaming på det nivået der er det ingenting å hente. Jeg ville fjernet den.

 

Jeg ville også kjøpt en mindre PSU til rundt 8-900 isteden feks Chieftec 750W til 7-800,-.

 

Ram er det også billigere sett til rundt 700 hvis du ønsker.

 

Ville kanskje kjøpt denne HDD hvis du fjerner SSD.

 

Det finnes X58 hovedkort til rundt 1700,- som i prinsippet er like bra.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok kanskje kuttet ned til en Core 2 Quad, i stede for i7.

Da blir både hovedkort og prosessor billigere, og du merker neppe forskjellen når du spiller.

 

1000W PSU er også mye. Du klarer deg med 650/750W. Her er det også en del hundrelapper/oppimot en tusenlapp spart.

 

Bytte fra X25-M til en OCZ Vertex SSD vil også kunne spare noen kroner. Vertex skal gi mye ytelse i forhold til pris. :)

 

Angående harddisken din, så kan du også vurdere en 5400rpm disk alá WD's GreenPower. Dette gir mindre varme og mindre støy ut fra pc'n din. Og siden du har SSD til programmer og OS, trenger du ikke det lille ekstra i hastighet en 7200rpm gir.

 

Vær klar over at totalprisen for pc'n vil bli en del høyere. Tipper du ikke klarer få tak i den handlevogna for noe særlig mindre enn 15 lapper.

Hvis du skal bestille fra 7 forskjellige leverandører, så får du frakt og ekspedisjonskostnader fra 7 forskjellige leverandører også. ;)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne at du trenger SSD. Eneste grunnen må være at du ønsker det helt støyfritt, men i forhold til gaming på det nivået der er det ingenting å hente. Jeg ville fjernet den.

 

Du får en sinnsyk ytelsesboost av SSD i forhold til HDD. IMO absolutt verdt pengene.

Investerer man i en pc med såpass høy prislapp er SSD et must i mine øyne.

 

Ville kanskje kjøpt denne HDD hvis du fjerner SSD.

 

Han har allerede en lagringsdisk, hva skal han med en til?

Hvis du ikke vil svi av så mye penger på en SSD, så er ikke en Velociraptor så dumt valg som systemdisk i stede. Men den er ikke i nærheten av en Vertex / X25-M.

Lenke til kommentar

Jeg har sett at GTX275 i prinsippet holder minimumskrav (30....) også på krevende spill på maks. GTX285 yter en god del bedre, men det betyr ikke at du vil merke forskjell - siden GTX275 også kommer over minimumsgrensen. Jo mer krevende det blir, jo mer krever det selvfølgelig av kortet.

 

Som sagt GTX285 yter bedre og vil kanskje holde lengre. La oss si at du har skjermkortet i 12-18 mnd før det oppgradereres. Da vil nok et stk til GTX275 koster ca 1000,-. Da forlenger du levetiden med kanskje 12+ mnd til. GTX 285 er kanskje levedyktig i 20 mnd før det må oppgraderes - umulig å vite.

 

Mest sannsynlig vil det økonomisk fornuftige være å kjøpe GTX275 for så å kjøpe et til når du trenger det. Husk at du egentlig skal ha 800W strømforsyning (ihvertfall kreves det fra produsentene) - men jeg ville tro at 750W i prinsippet vil dra to stk GTX275. Skal du øke fr 750W blir kostnadene relativt store - 5-800 kr, så jeg ville satset på at 750W er nok.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...